Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple bekräftar problem med Imessage

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Under de senaste dagarna har flera IOS 7-användare rapporterat om problem med att skicka och ta emot meddelande via Apples Imessage. Nu säger Apple att de känner till problemet.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-10-02 11:19

"En bråkdel av en procent...."
Det verkar ju inte så i Sverige iaf, kanske worldwide.

Ursprungligen av AndyK:

"En bråkdel av en procent...."
Det verkar ju inte så i Sverige iaf, kanske worldwide.

Som alltid är det de som har problem som syns och hörs. För varje upprört inlägg på diverse forum går det kanske tusentals användare som inte har problem och som därmed inte skriker sig hesa om eländet.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-10-02 11:38

Jag bara reflekterar över de i min omgivning. Säker 50% har eller har haft detta problem.
Nu börjar det rätta till sig.

Ursprungligen av AndyK:

Jag bara reflekterar över de i min omgivning. Säker 50% har eller har haft detta problem.
Nu börjar det rätta till sig.

Har inte hört talas om detta problem förutom de som skrivit inlägg här. Inga på jobbet och bland mina vänner har nämnt några problem. Så det är nog ganska ojämnt distribuerat.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-10-02 13:24
Ursprungligen av pmarriott:

Har inte hört talas om detta problem förutom de som skrivit inlägg här. Inga på jobbet och bland mina vänner har nämnt några problem. Så det är nog ganska ojämnt distribuerat.

Det är ju mycket möjligt att det är lite ojämnt fördelat, men det gör ju inte problemet mindre för de som råkat ut för det.
Tycker bara att Apples uttalande är lite klumpigt formulerat. Precis som att de tycker att bara för att det rör sig om en lite del av deras användare så är det inte så viktigt, trots att det uppenbarligen är flera miljoner världen över som är drabbade.

Sen kan det ju även vara så att många användare vet inte om att de har detta problem. Min morsa t.ex. hade aldrig upptäckt det.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-02 13:28

Här på Filippinerna har det krånglat rejält ända sedan IOS7 släpptes. Vi fick börja med vanliga SMS ett tag men idag verkar det fungera hyfsat igen. Lite fördröjning har det varit men innan gick inte meddelandena iväg förrän man fick kontakt med WiFi.

100 % av iOS7-användarna i mitt hushåll har problem.

De kanske räknar bråk så här 100/1 * 1% = Alla

Liten fråga om hur problemet ser ut? I vanliga fall märker man ju inte om meddelanden skickas via SMS eller via iMessage, så om man har fria SMS (som många har) är det då ett problem man märker av?

Ursprungligen av Chaosstar:

Liten fråga om hur problemet ser ut? I vanliga fall märker man ju inte om meddelanden skickas via SMS eller via iMessage, så om man har fria SMS (som många har) är det då ett problem man märker av?

Du ser det på färgen precis som vanligt?

Ursprungligen av keptang:

Du ser det på färgen precis som vanligt?

Jo precis, men hur påverkar det mig som användare om jag har "fria" sms?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-02 15:00
Ursprungligen av Chaosstar:

Jo precis, men hur påverkar det mig som användare om jag har "fria" sms?

Inget!!

Och bara för det såg jag att ett iMessage som jag skickade igår (trodde jag) stod på typ 90% skickat idag. Omstart, försök igen, sen gick det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-02 15:08
Ursprungligen av pmarriott:

Och bara för det såg jag att ett iMessage som jag skickade igår (trodde jag) stod på typ 90% skickat idag. Omstart, försök igen, sen gick det.

Jag tryckte på meddelandet och fick upp valet "Skicka som SMS"

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-10-02 16:15
Ursprungligen av AndyK:

Det är ju mycket möjligt att det är lite ojämnt fördelat, men det gör ju inte problemet mindre för de som råkat ut för det.
Tycker bara att Apples uttalande är lite klumpigt formulerat. Precis som att de tycker att bara för att det rör sig om en lite del av deras användare så är det inte så viktigt, trots att det uppenbarligen är flera miljoner världen över som är drabbade.

Sen kan det ju även vara så att många användare vet inte om att de har detta problem. Min morsa t.ex. hade aldrig upptäckt det.

Nu tar du det personlig. Apple säger att det är en liten del som har problem, och det kanske är så, inte att dom inte tar det på allvar. Själv har jag inga problem med tjänsten, varken nu eller tidigare.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-10-02 16:16
Ursprungligen av pmarriott:

Och bara för det såg jag att ett iMessage som jag skickade igår (trodde jag) stod på typ 90% skickat idag. Omstart, försök igen, sen gick det.

Där ser du... Jag tror att det påverkar de flesta, utan att de vet om det...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-10-02 16:19
Ursprungligen av MatsOlov:

Nu tar du det personlig. Apple säger att det är en liten del som har problem, och det kanske är så, inte att dom inte tar det på allvar. Själv har jag inga problem med tjänsten, varken nu eller tidigare.

Tror inte att jag tar det personligt. Det är mer att jag retar mig på hur de har uttryckt sig.
"...ett problem som påverkar en bråkdel av en procent av våra Imessage-användare..."
De kunde skippat det meningen och bara skrivit att de kände till problemet och att de gör sitt bästa för att avhjälpa det så snabbt som möjligt.
Nu låter det på dem som att det inte är något att hänga upp sig på...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-02 16:38
Ursprungligen av AndyK:

Tror inte att jag tar det personligt. Det är mer att jag retar mig på hur de har uttryckt sig.
"...ett problem som påverkar en bråkdel av en procent av våra Imessage-användare..."
De kunde skippat det meningen och bara skrivit att de kände till problemet och att de gör sitt bästa för att avhjälpa det så snabbt som möjligt.
Nu låter det på dem som att det inte är något att hänga upp sig på...

Vet du ens hur många i-enheter,OS X som använder iMessage?
Apple vet så skriver dom en bråkdel så tror jag på dom.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-10-02 16:47

Problemet är ju inte hur många som drabbats. Det är formuleringen som stör mig... Läs vad jag skriver.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-02 16:53
Ursprungligen av AndyK:

Problemet är ju inte hur många som drabbats. Det är formuleringen som stör mig... Läs vad jag skriver.

Men om det är en bråkdel som drabbas så är ordvalet inte fel.
Inte sagt att det är nog så irriterande för jag har själv "drabbats" men löste sig efter det råd som står i tråden.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-10-02 17:04
Ursprungligen av AndyK:

Problemet är ju inte hur många som drabbats. Det är formuleringen som stör mig... Läs vad jag skriver.

?En bråkdel av 1% blir trots det ett erkännande av flera miljoner användare som upplever felet.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-10-02 17:17
Ursprungligen av AndyK:

Problemet är ju inte hur många som drabbats. Det är formuleringen som stör mig... Läs vad jag skriver.

Du tycker det är fel formulering. Hur tror du marknaden hade reagerat på "Vi har problem med iMessage" jämfört med det som Apple har skrivit?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-10-02 17:58
Ursprungligen av MatsOlov:

Du tycker det är fel formulering. Hur tror du marknaden hade reagerat på "Vi har problem med iMessage" jämfört med det som Apple har skrivit?

Jag försöker bara beskriva hur jag uppfattar meningen. Och när jag läser den så får jag uppfattningen att de inte tar problemet på så stort allvar. Antagligen tar de det på allvar, men jag upplever formuleringen som nonchalant.
Men jag har givetvis fel, eftersom jag kritiserar Apple.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-10-02 18:11
Ursprungligen av AndyK:

Men jag har givetvis fel, eftersom jag kritiserar Apple.

Där kom det. Då är väl diskussionen slut då, för mot det där finns det inget relevant svar.

Ursprungligen av Chaosstar:

Liten fråga om hur problemet ser ut? I vanliga fall märker man ju inte om meddelanden skickas via SMS eller via iMessage, så om man har fria SMS (som många har) är det då ett problem man märker av?

Jag har haft vissa problem med iMessage senaste dagarna, skönt att få ett svar på att det faktiskt varit något med Apple/iOS 7. (Funkade bra innan 7.0.2). Problemet är att när man skickar ett iMessage, och jag trycker alltid bort konversationen (hemknappen eller tillbaka till listan av konversationer) innan det ens står "levererats" under det skickade meddelandet. Men nu fastnar den halvvägs "Den blåa linjen" som fylls i beroende på hur långt i skickandet meddelandet kommit. Normalt, om ett iMessage INTE kan skickas/kan skickas, så ställs frågan om man vill skicka det som SMS, denna fråga kommer inte, utan den blåa linjen fastar halvvägs and that's it.

Blev lite rörigt men hoppas ni förstår...Om ni inte drabbats av detta, var glada
Det ställde till det rejält för mig i två dagar i arbetet...

Mvh Christoffer

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-10-02 20:52

iMessage har aldrig fungerat 100%. 15-20%, hos mig, skickas som sms efter att iMessage uppenbarligen försökt leverera. Jag förmodar att det har att göra med hur täckningen för telefonen är i det ögonblick det skall tas emot.

Ursprungligen av planB:

..... i det ögonblick det skall tas emot.

Eller skickas

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-10-02 20:59
Ursprungligen av MatsOlov:

Där kom det. Då är väl diskussionen slut då, för mot det där finns det inget relevant svar.

Där kom det. Då är väl diskussionen slut då, för mot det där finns det inget relevant svar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-03 00:04
Ursprungligen av mattiL:

Då är väl diskussionen slut då

Skönt!

Blä, efter några dygn utan problem, efter att ha nollställt nätverksinställningarna, kom så problemen tillbaka igen.

I mina ögon är detta ett av de allvarligare problemen hittills i IOS. "Antennagate" var egentligen inget större problem och till och med Apples kassa kartor var ett mindre problem i praktiken när detta. Meddelanden är en basfunktion som många förlitar sig på för kommunikation, förmodligen rätt många som till och med använder det före att ringa samtal. Det ska inte vara så här struligt.

Bevaka tråden