Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med externa monitorer på usb grafikkort och MBA

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Macbook Air och till den har jag kopplat 2st USB grafikkort där 2st LG 23' skärmar är kopplade. Dvs att jag har 2 externa bildskärmar men ingen utav dem är kopplade till bildskärmsuttaget på datorn.
Lösningen funkar fint, men, det är jäkligt segt, om jag t.ex. öppnar VLC så kan jag inte ha fullskärm på en av skärmarna då bilden blir otroligt seg och VLC säger att datorn saknar Quartz Extreme. Vad kan felet vara? Jag har senaste OS och allt är uppdaterat...

Jag misstänker att USB-grafikkorten helt enkelt kräver så mycket av datorn att det inte blir mycket kraft över till annat.

Allt som går via USB belastar processorn. Att köra grafik via USB måste belasta mycket. Att köra två grafikkort måste belasta jättemycket.

Vilken MacBook Air-modell är det? Vilken processor? Hur mycket minne?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-01 18:33

USBn är nog boven inte mycket att göra åt precis som Jesper säger ovan.

Har du åtminstone USB 3 på din Macbook Air ?

Jag har en Macbook Air 1,47 GHz Intel Core i5 med 4GB minne och 1333MHz DDR3.
Jag hade den lösningen kopplad till en gammal HP Notebook på kontoret och det funkade fint. Tog bara hem skärmarna och grafikkorten och kopplade det till macen, och funkar inte alls lika fint... Man tycker om en gammal skit PC klarar det borde min 1 åriga macbook air göra det. Och nej, det är USB 2

Menar 1,7 GHz Intel Core... inte 1,47

Ursprungligen av fredrikhs90:

Menar 1,7 GHz Intel Core... inte 1,47

Man kan klicka på "Ändra" om man har skrivit fel i ett inlägg.

Ursprungligen av fredrikhs90:

Jag har en Macbook Air 1,47 GHz Intel Core i5 med 4GB minne och 1333MHz DDR3.
Jag hade den lösningen kopplad till en gammal HP Notebook på kontoret och det funkade fint. Tog bara hem skärmarna och grafikkorten och kopplade det till macen, och funkar inte alls lika fint... Man tycker om en gammal skit PC klarar det borde min 1 åriga macbook air göra det. Och nej, det är USB 2

Din HP tryckte nog ut mer kräm ur USB-portarna än vad din MBA gör och det gjorde att det funkade.

Finns det något jag kan göra för att lösa det? Och om inte, hur kan man lösa 2 externa skärmar på bästa sätt? istället för att ha usb grafikkort?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-02 06:22
Ursprungligen av fredrikhs90:

Finns det något jag kan göra för att lösa det? Och om inte, hur kan man lösa 2 externa skärmar på bästa sätt? istället för att ha usb grafikkort?

Ursprungligen av fredrikhs90:

Finns det något jag kan göra för att lösa det? Och om inte, hur kan man lösa 2 externa skärmar på bästa sätt? istället för att ha usb grafikkort?

Skaffa en lämplig adapter och kör den ena skärmen på Thunderbolt-porten istället. MBA klarar bara en extern skärm via Thunderbolt, så den andra får du köra via USB. Men det borde funka bättre än att köra båda via USB, i synnerhet om du visar film och annat krävande på skärmen som sitter på den "riktiga" porten.

Jag antar att ditt ursprungliga problem med filmen är att USB helt enkelt inte klarar av att skyffla en okomprimerad videoström i realtid till skärmen. Jag har aldrig testat USB-grafikkort själv, men utifrån vad jag har hört och läst så betraktar jag dem som ett komplement till "riktiga" skärmar och inte nåt man kör som standard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-08 16:39
Ursprungligen av fredrikhs90:

Jag har en Macbook Air och till den har jag kopplat 2st USB grafikkort där 2st LG 23' skärmar är kopplade. Dvs att jag har 2 externa bildskärmar men ingen utav dem är kopplade till bildskärmsuttaget på datorn.
Lösningen funkar fint, men, det är jäkligt segt, om jag t.ex. öppnar VLC så kan jag inte ha fullskärm på en av skärmarna då bilden blir otroligt seg och VLC säger att datorn saknar Quartz Extreme. Vad kan felet vara? Jag har senaste OS och allt är uppdaterat...

För att ett grafikkort ska ha bra stöd under OS X behövs optimerade drivrutiner, se bara på Hackintosh-miljön hur de sliter med att få kort som inte finns i någon färdigproducerad mac att fungera väl (speciellt med Quartz Extreme).

Dessa USB enheter har drivrutiner som är mycket väl optimerade för Windows och antagligen har producenten lagt ner noll energi på att få de att fungera bättre än att endast visa bild under OS X. Om adaptern använder DisplayLink chipsetet så tanka nyaste drivrutinen från http://www.displaylink.com/support/mac_downlo...

Annars kan du med fördel skaffa Matrox Dualhead2Go som låter dina 1920x1080 skärmar dela på en 3840x1080 signal genom Display Port / Thunderbolt kontakten på Macen. Denna lösningen är som att koppla en skärm direkt, med fördelen att du kan köra två samtidigt.

1
Bevaka tråden