Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Iphone-modellerna dyker upp i Sverige

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Iphone 5C och 5S finns att köpa i Sverige före Apples officiella lansering. Bland annat har några återförsäljare gråimporterat enheter.

Läs hela artikeln här

För att inte tala om iphoneskal.nu som har 5s guld 64GB till salu för facila 19495:-. Fast de har skrivit 19,495 kr. Vilket faktiskt är 19 kr och 49,5 öre. Jag nämnde i en annan tråd att jag skrivit till dem och frågat om det priset stämmer och att jag i så fall vill beställa 1 miljon telefoner. Om jag säljer dem vidare för 1000 kr styck tjänar jag ca 980 miljoner. De har inte svarat.

Apples garanti är väl worldwide, så varför skulle inte dessa telefoner täckas av garantin?

Ursprungligen av Redaktionen:

...Det rör sig i många fall om gråimport

I många fall? Vad rör det sig om i de övriga fallen?

Ursprungligen av iphonebutiken:

Apples garanti är väl worldwide...

Nej, inte på iPhone. Så om de är importerade från icke-EU-land, så har man ingen garanti.

Ursprungligen av iphonebutiken:

Apples garanti är väl worldwide, så varför skulle inte dessa telefoner täckas av garantin?

Telefonerna har inte världsgaranti utan i det land där de sålts om inte jag är helt ute och cyklar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I många fall? Vad rör det sig om i de övriga fallen?

Privatpersoner som hämtar hem saker. Kanske också räknas som gråimport, men i alla fall inte professionell sådan.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Telefonerna har inte världsgaranti utan i det land där de sålts om inte jag är helt ute och cyklar.

Ja, i princip gäller det bara i inköpslandet. Men det finns undantag. T.ex så räknas EU som ett land.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, inte på iPhone. Så om de är importerade från icke-EU-land, så har man ingen garanti.

Från http://www.apple.com/legal/warranty/products/...

"För service som begärs i ett land annat än Apple-produktens inköpsland kan Apple reparera eller byta ut produkter och delar med likvärdiga produkter och delar som följer lokala standarder."

Baserat på det så låter det ju som att man har garanti worldwide.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-01 13:04

Och i samma svenska dokument som du länkar till:

"VIKTIGA BEGRÄNSNINGAR I SERVICEN FÖR iPHONE OCH iPAD.
Apple kan begränsa service för iPad och iPhone till EES och Schweiz"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-01 13:09

I samma dokument för till exempel USA:

IMPORTANT RESTRICTION FOR iPHONE AND iPAD SERVICE.
Apple may restrict warranty service for iPhone and iPad to the country where Apple or its Authorized Distributors originally sold the device.

Beträffande garanti på iPhone så kan jag säga att jag hade ett WiFi-problem med min iPhone 5 som jag köpte av Apple UK. Apple erbjöd sig att byta ut den på garantin, men bara om jag först skickade den till Apple på Irland. Därefter skulle de skicka en utbytesenhet till valfri adress i UK. Inte jättesmidigt med andra ord. Detta var innan det fanns en Apple Store i Malmö. Annars är jag ganska säker på att de skulle bytt ut den över disk där.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-01 23:11
Ursprungligen av pmarriott:

Beträffande garanti på iPhone så kan jag säga att jag hade ett WiFi-problem med min iPhone 5 som jag köpte av Apple UK. Apple erbjöd sig att byta ut den på garantin, men bara om jag först skickade den till Apple på Irland. Därefter skulle de skicka en utbytesenhet till valfri adress i UK. Inte jättesmidigt med andra ord. Detta var innan det fanns en Apple Store i Malmö. Annars är jag ganska säker på att de skulle bytt ut den över disk där.

Intressant. När min 4S pajade hade jag inga problem med att få en ny hos en återförsäljare i Sverige.

Ursprungligen av zappee:

Intressant. När min 4S pajade hade jag inga problem med att få en ny hos en återförsäljare i Sverige.

Det är lite svårt att få en telefon utbytt veckan innan den släpps i Sverige.

Ursprungligen av IngoX:

Och i samma svenska dokument som du länkar till:

"VIKTIGA BEGRÄNSNINGAR I SERVICEN FÖR iPHONE OCH iPAD.
Apple kan begränsa service för iPad och iPhone till EES och Schweiz"

Vilket betyder att det är helt okej med garanti så länge telefonerna (från början) är inköpta i England, Frankrike eller Tyskland (där telefonerna har släppts).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-02 09:17

Presis! Men inte som du skrev "worldwide"

Nu vet jag inte vem som har gråimporterat men antar att det är ett företag. Om Apple inte har ett garantiansvar så undrar jag om ansvaret rullar över till företaget som har importerat produkten?

Ursprungligen av IngoX:

Presis! Men inte som du skrev "worldwide"

Ah, ja, sant, sorry. EES-wide kör vi på

Ursprungligen av Macahron:

...undrar jag om ansvaret rullar över till företaget som har importerat produkten?

Nej, inte om vi pratar garanti. Det är (oftast) bara tillverkaren som lämnar en garanti. Och den gäller inte i Sverige på telefoner som är köpta utanför EU. Så när det gäller garanti så har gråimportören inget ansvar.

Men man har ju konsumentköplagen. Den kan gråimportörerna inte smita undan från, även om de kanske försöker.

Ursprungligen av Redaktionen:

Iphone 5C och 5S finns att köpa i Sverige före Apples officiella lansering. Bland annat har några återförsäljare gråimporterat enheter.

Läs hela artikeln här

Jag fick bytta min iPhone5 3 gånger innan jag fick någon som var relativt fri från repa så jag skulle aldrig köpa en som jag inte kan lätt byta ut. Sen är dessa priser helt urlöjliga men visst det finns rika J.....

Ursprungligen av reza666:

Jag fick bytta min iPhone5 3 gånger innan jag fick någon som var relativt fri från repa så jag skulle aldrig köpa en som jag inte kan lätt byta ut. Sen är dessa priser helt urlöjliga men visst det finns rika J.....

Och om man vill lägga nästan 20000:- på en ny telefon kan man ta norwegian till London, bo på ett fint hotell över helgen och besöka Apple store. Så kanske man får telefon och semester och kommer undan lite billigare.

Ursprungligen av pmarriott:

Och om man vill lägga nästan 20000:- på en ny telefon kan man ta norwegian till London, bo på ett fint hotell över helgen och besöka Apple store. Så kanske man får telefon och semester och kommer undan lite billigare.

Och en eller annan god whisky skulle man också få plats med;)

Jag har svårt att se att de får ut de där fantasipriserna - så roligt är det inte...

1
Bevaka tråden