Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grå skärm MacBook Air

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag när jag öppnade upp skärmen så var skärmen grå och det var en mapp med ett frågetecken som blinkade hela tiden. Jag har prövat att starta om datorn flera gånger men händer bara samma sak! Sedan om man inte rör datorn på ca 5 min så blir den helt svart alltså stängs av sig själv. Är lite orolig eftersom det är en skoldator och vill inte betala en massa pengar ifall den gått sönder, men jag vill heller inte lämna in den till skolan för vill helst inte att dem ska se vad jag har på datorn. Datorn är bara 5 månader så tycker inte den borde börja strula sig redan.

Ursprungligen av Fiasofia:

Idag när jag öppnade upp skärmen så var skärmen grå och det var en mapp med ett frågetecken som blinkade hela tiden. Jag har prövat att starta om datorn flera gånger men händer bara samma sak! Sedan om man inte rör datorn på ca 5 min så blir den helt svart alltså stängs av sig själv. Är lite orolig eftersom det är en skoldator och vill inte betala en massa pengar ifall den gått sönder, men jag vill heller inte lämna in den till skolan för vill helst inte att dem ska se vad jag har på datorn. Datorn är bara 5 månader så tycker inte den borde börja strula sig redan.

http://support.apple.com/kb/TS1440?viewlocale...

För övrigt, om du nu får igång datorn, så rekommenderar jag att du inte har något på din skoldator som inte hör hemma på den. Ta för givet att din dator förr eller senare blir granskad. Den kan gå sönder och du kan behöva lämna in den. Den kan bli stulen eller komma bort. Rimligen borde du förresten inte behöva betala för något du inte haft sönder. Datorer går sönder alldeles av sig själva. Om du kastar frisbee med den är det en annan femma.

Inget av det fungerade.. Fast jag fattade inte riktigt vad jag skulle göra.
Någon som kan förklara mer i detalj hur man ska göra?

Ursprungligen av Fiasofia:

Inget av det fungerade.. Fast jag fattade inte riktigt vad jag skulle göra.
Någon som kan förklara mer i detalj hur man ska göra?

Starta datorn med Cmd + R-knapparna nedtryckta, så kommer du åt Recovery. Där ska du kunna, vill jag minnas, välja start-disk och även installera om OS X. En ominstallation tar inte bort några av dina data.
Däremot kan det vara så att datorns hårddisk har rasat eller är på väg att göra det. Rädda viktig data det första du gör om du får igång den.

Har nu tryckt på installera om OS X men nu står det markera den skiva som du vill installera OS X på.
Vad ska jag göra nu?

Ursprungligen av Fiasofia:

Har nu tryckt på installera om OS X men nu står det markera den skiva som du vill installera OS X på.
Vad ska jag göra nu?

Får du inte upp valet typ Macintosh HD?

Nej det kommer inte upp något!

Då har nog din hårddisk vandrat vidare till sina förfäders jaktmarker. Lämna in.

Så att lämna in den är det enda sättet?

Ursprungligen av Fiasofia:

Så att lämna in den är det enda sättet?

Av allt att döma är det så att datorn behöver en ny disk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-01 13:40

Hmmm försök igen samma rutin som ovan jag skulle inte ge upp så lätt. Du får kanske glömma datan på hårddisken och försöka formatera driven från zero, så den blir aktiv igen och kommer upp som val vid installation av Mac OS X.

Jag skulle ta en USB sticka med Mac OS Lion på och boota upp från den, jag litar inte 100 % på Apples online recovery installation i alla lägen.

Men visst lutar det lite smått åt att din SSD drive har lämnat in, men i vanliga fall är dom ju driftsäkra utöver det vanliga till skillnad mot gamla mekaniska ata hårddiskar.

Ditt val eller om du känner dig osäker kanske bättre att lämna in den och få SSD disken utbytt om den nu skulle vara trasig.

Du har säkert någon dataansvarig service kille/tjej på skolan som du kan rådfråga, du har väl ett lösenord för inloggning så var inte för orolig för din data information även om jag förstår det. Oftast är man själv mest orolig men service teknikerna lägger inget jobb på att snoka runt där om det inte finns extraordinära skäl för det, så tänk inte på det

Viktigast prioritet måste ju vara att få datorn funktionsduglig igen fortast möjligaste

Med tanke på att det handlar om en skoldator och inte TS personliga egendom så kanske inte TS ska behöva meka onödigt mycket. En stekt disk som är 5 månader lär ju omfattas av garantin. En annan sak hade det varit om det var privat egendom utom garanti. Men som sagt, det är ju upp till TS att värdera om det är värt jobbet att försöka rädda datan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-01 13:52
Ursprungligen av pmarriott:

Med tanke på att det handlar om en skoldator och inte TS personliga egendom så kanske inte TS ska behöva meka onödigt mycket. En stekt disk som är 5 månader lär ju omfattas av garantin. En annan sak hade det varit om det var privat egendom utom garanti. Men som sagt, det är ju upp till TS att värdera om det är värt jobbet att försöka rädda datan.

Helt riktigt tänkt där pmarriott jag försökte dock ta i hänsyn TS oroliga inställning för sin personliga data information på hårddisken och ovilja att kanske lämna datorn ifrån sig.
Jag har knappast bett henne att ta fram skruvmejseln och öppna bakstycket om du läste mitt inlägg eller

Ursprungligen av cubeis:

Helt riktigt tänkt där pmarriott jag försökte dock ta i hänsyn TS oroliga inställning för sin personliga data information på hårddisken och ovilja att kanske lämna datorn ifrån sig.
Jag har knappast bett henne att ta fram skruvmejseln och öppna bakstycket om du läste mitt inlägg eller

TS har ju uttryckt oro för att IT-ansvariga ska se vilken data som finns på disken. Om disken är stekt är ju datan sannolikt svår att återskapa. Problemet löst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-01 14:06
Ursprungligen av pmarriott:

TS har ju uttryckt oro för att IT-ansvariga ska se vilken data som finns på disken. Om disken är stekt är ju datan sannolikt svår att återskapa. Problemet löst.

Garanterar du stekhalten då det skulle inte jag våga göra Jag har haft många SSD drives i min ägo sedan dom gjorde entre. 10-tal eller fler aldrig har någon krånglat eller blivit stekt snarare tvärtom dom går ju inte lika varma som dom gamla mekaniska.

Men snälla TS jag vet att man har en kontaktperson på skolan som är inköpsansvarig - leasing ansvarig och mackunnig så rådfråga denna person först och främst hur du går vidare. Ingen enkel lösning kan fastställas om inte recovery processen funkar ingen ide då att slösa mer tid på det.

Min första tanke vid ett blinkande frågetecken är ju att operativsystemet inte hittas men den tanken håller inte alla gånger utan SSD driven kan vara kaputt. Måndagsexemplar då.

Datorn står ju under garanti så inga problem, inte ditt fel TS.

Jag kan stoltsera med en rad stekta diskar bakom mig. Dock har de alla varit mekaniska. Inne på min första SSD.

Tack så mycket för hjälpen! Det får väl bli att lämna in den imorgon till skolan, eftersom jag inte fått ordning på den än.

1
Bevaka tråden