Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med hastigheten på Wifi

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-01 09:31

Hejsan! Föräldrarna har skaffat fiber till sin villa och jag har sen igår försökt att få det att fungera bra. Jag tycker att hastigheten på trådlösa är för dåligt med deras produkt. Operatören är Universal och hastigheten 100/10.
Med kabel direkt in till datorn får jag 96 men på trådlösa ynka 40. Detta tycker jag är dåligt för att vara deras produkt, det kan ju inte vara en sådan flaskhals. Modemet vi har från Universal är Inteno DG 150. Har någon kanske tips vad jag ska kolla på för inställning i enhetsinställningarna? Kanske ändra kanal eller frekvens band?
Dosan är placerad nere i köket och man har bra styrka i hela huset.

Senast redigerat 2013-10-01 09:47

Har du bättre hastighet ju närmare routern du sitter?

Bra att veta vad du testar med också, dator och modell? iPhone/iPad och modell?

Ursprungligen av kievY:

Hejsan! Föräldrarna har skaffat fiber till sin villa och jag har sen igår försökt att få det att fungera bra. Jag tycker att hastigheten på trådlösa är för dåligt med deras produkt. Operatören är Universal och hastigheten 100/10.
Med kabel direkt in till datorn får jag 96 men på trådlösa ynka 40. Detta tycker jag är dåligt för att vara deras produkt, det kan ju inte vara en sådan flaskhals. Modemet vi har från Universal är Inteno DG 150. Har någon kanske tips vad jag ska kolla på för inställning i enhetsinställningarna? Kanske ändra kanal eller frekvens band?
Dosan är placerad nere i köket och man har bra styrka i hela huset.

Problemet är väl inte fibern utan den trådlösa anslutningen (apropå rubriken)?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-01 09:46

Jag testar med min MBPr 13 eller ipad Retina/iphone 4s men även föräldrarnas windows bärbara och alla enheter har runt 40 på trådlösa. Spelar ingen roll hur nära/långt jag provar.
Detta är vad jag får ut på min retina 13", vill ni ha kanske bild på inställningar från routern och kolla om det stämmer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-01 09:53

Håll nere option och tryck på wifi-symbolen uppe vid klockan och skärmdumpa eller rapportera här vad det står där.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-01 10:22
Ursprungligen av beh:

Håll nere option och tryck på wifi-symbolen uppe vid klockan och skärmdumpa eller rapportera här vad det står där.

I routern är det inställt på både 2.4 GHz och 5 GHz samt auto på banden och kanal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-01 11:03
Ursprungligen av kievY:

Hejsan! Föräldrarna har skaffat fiber till sin villa och jag har sen igår försökt att få det att fungera bra. Jag tycker att hastigheten på trådlösa är för dåligt med deras produkt. Operatören är Universal och hastigheten 100/10.
Med kabel direkt in till datorn får jag 96 men på trådlösa ynka 40. Detta tycker jag är dåligt för att vara deras produkt, det kan ju inte vara en sådan flaskhals. Modemet vi har från Universal är Inteno DG 150. Har någon kanske tips vad jag ska kolla på för inställning i enhetsinställningarna? Kanske ändra kanal eller frekvens band?
Dosan är placerad nere i köket och man har bra styrka i hela huset.

WiFi delen av routern har 2x2 rx:tx antenner och klarar maximalt 300 Mbps teoretisk maximalhastighet (ca 150 Mbps under faktiska förhållanden). Din Mac ansluter sig till routern på 802.11n MCS:12 som betyder20 Mhz kanalbredd och 78 Mbps teoretisk maximalhastighet (ca 39 Mbit under faktiska förhållanden).

Som jag ser det är allt som det "ska". Du får skaffa en snabbare router (med större antenner och fyra strömmar) om du ska klara av att komma upp i 100 Mbps under de förhållanden som råder hos er. Antagligen klarar routern heller inte 5 GHz och 2.4 Ghz näten samtidigt.

Ett alternativ till att köpa en dyr 4x4 router är att testa att tvinga routern till 5 Ghz, testa om hastigheten är till belåtenhet då (blir nog inte fullt 100 Mbps men kan möjligtvis öka, dock så är räckvidden sämre vid högre frekvens pga. ökad dämpning) och sätta upp en annan AP för 2.4 Ghz till de klienter som kräver detta. Vet inte om det är möjligt med den router ni fått av Universal, men värt ett test.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-01 11:06

En utförlig beskrivning av hur man kan lösa detta finns på Engelska Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11n-200...

Citat:

To achieve maximum output, a pure 802.11n 5 GHz network is recommended. The 5 GHz band has substantial capacity due to many non-overlapping radio channels and less radio interference as compared to the 2.4 GHz band.[7] An 802.11n-only network may be impractical for many users because they need to support legacy equipment that still is 802.11b/g only. Consequently, it may be more practical in the short term to operate a mixed 802.11b/g/n network until 802.11n hardware becomes more prevalent. In a mixed-mode system, an optimal solution would be to use a dual-radio access point and place the 802.11b/g traffic on the 2.4 GHz radio and the 802.11n traffic on the 5 GHz radio.[8] This setup assumes that all the 802.11n clients are 5 GHz capable, which isn't a requirement of the standard. A technique called "band steering" is used by some enterprise-grade APs to send 802.11n clients to the 5 GHz band, leaving the 2.4 GHz band for legacy clients. Band steering works by responding only to 5 GHz association requests and not the 2.4 GHz requests from dual-band clients.[9]

Som en sidonot så kan jag nämna att jag har fiber 100/100 men mina trådlösa enheter landar på siffror som påminner om dina (30-40 mbit/s). Jag har aldrig varit speciellt bekymrad över det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-01 11:59

Trådlöst är långsamt jämfört med kabel.

40 Mbit är ungefär vad man rimligen kan förvänta sig med trådlöst om man inte anstränger sig för att optimera det, vilket inte alltid hjälper. Allt över 40 Mbit betraktar jag som en bonus.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-01 12:15
Ursprungligen av Vassius:

Trådlöst är långsamt jämfört med kabel.

40 Mbit är ungefär vad man rimligen kan förvänta sig med trådlöst om man inte anstränger sig för att optimera det, vilket inte alltid hjälper. Allt över 40 Mbit betraktar jag som en bonus.

Inte om man använder nya Airport Extreme för då kommer jag upp i högre hastighet internt än vad jag har på mitt bredband.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-01 13:29

Gick inte att ställa den på 5 GHz, den låste sig och krävdes att jag tryckte reset knappen. Om jag köper en airport extreme, hur ska jag veta att den kan ge mig 60-90 Mbit? Det är någonstans där vi vill ligga på trådlösa då det bara finns bärbara enheter i huset.

  • Medlem
  • 2013-10-01 13:43

Faktiska hastigheter på trådlösa nätverk är svårt att utlova då det är många parametrar som påverkar. Tex vilken router man har, vad man har för nätverkskort i datorn, vilken standard man kör med, (tex G, N, AC) hur tjocka väggar man har, hur många andra trådlösa nätverk i ens omgivning som stör mm mm mm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-01 13:48

Det kan du inte veta utan att testa, man kan bara göra saker i förebyggande syfte för att få hög hastighet men det finns ingen garanti att det kommer att fungera när man inte vet hur mycket väggar i huset och andra störande signaler påverkar den tillgängliga bandbredden. Köp en på öppet köp. Är du lite mer tekniskt lagd så är en Asus RT-N66U ett billigare alternativ, dock utan 802.11AC nät, men med bra hastighet:
2.4 Ghz
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-...
5 Ghz
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-...

Viktigt: Dual band och minst 3x3 antenner så att man får tre streams.

  • Medlem
  • Älvdalen
  • 2013-10-01 16:43

Hade liknande problem. Slog av IPv6 i routern och sen fungerade bra.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-02 10:06
Ursprungligen av Dale:

Hade liknande problem. Slog av IPv6 i routern och sen fungerade bra.

Eftersom vi innan hade ADSL med hastighet 12 och fick ut 11 med både trådlösa och kabel och därför blev jag fundersam om det ska droppa så mycket på fiber. Jag har en Asus RT-N12 som ska klara 300 Mbit/s. Med den inkopplad fick vi ut 50 istället för ynka 40 just nu. Jag funderar att prova att köpa en airport extreme då den ska ju ha den senaste tekniken och att vi har mac datorer och iphones i hushållet och en windows bärbar. Det jag ska prova att göra först är att ändra position på den att kanske placera den i hallen och inte köket så jag kan utesluta störningar/plats.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-02 10:20
Ursprungligen av kievY:

Jag funderar att prova att köpa en airport extreme då den ska ju ha den senaste tekniken och att vi har mac datorer och iphones i hushållet och en windows bärbar.

802.11ac-standarden som är det nya i senaste Airport Extreme hjälper inte om era anslutna enheter inte har stöd för det. Bland Apples produkter är det för närvarande bara 2013-modellen av Macbook Air som har stöd för .11ac. Resten av enheterna kommer att använda samma standard som idag, sannolikt .11n.

Citat:

Eftersom vi innan hade ADSL med hastighet 12 och fick ut 11 med både trådlösa och kabel och därför blev jag fundersam om det ska droppa så mycket på fiber.

Inget konstigt, eftersom ADSL-hastigheten ligger så långt under vad det trådlösa klarar. Skillnaden visar sig först när man passerar den praktiska (inte teoretiska!) gränsen för trådlöst.

Citat:

Jag har en Asus RT-N12 som ska klara 300 Mbit/s

Teoretiskt max är just.. teoretiskt. De där siffrorna tar inte hänsyn till yttre störningar, och även om de yttre förhållandena är optimala så blir den praktiska hastigheten lägre än den teoretiska eftersom nätverksprotokollen har en viss overhead.

Ursprungligen av Vassius:

40 Mbit är ungefär vad man rimligen kan förvänta sig med trådlöst...

Ja, kanske om man pratar om något slags genomsnitt när man har flera enheter aktiva samtidigt.

Men inte om man pratar "toppfart" för en enhet.

Om man kör 802.11n bör man komma upp i minst 60-70 Mbps.
Kör man 802.11ac bör målet vara ännu högre.

Mitt abonnemang är 100 Mbps.
Via kabel från Mac Pro (2008) ca 97 Mbps.
Trådlöst från MacBook (2009) ca 90-95 Mbps.

Ursprungligen av Vassius:

...om man inte anstränger sig för att optimera det...

Jag har inte ansträngt mig det minsta.

Router från Cisco/Linksys med 802.11n och standardinställningar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-02 10:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, kanske om man pratar om något slags genomsnitt när man har flera enheter aktiva samtidigt.

Men inte om man pratar "toppfart" för en enhet.

Om man kör 802.11n bör man komma upp i minst 60-70 Mbps.
Kör man 802.11ac bör målet vara ännu högre.

Mitt abonnemang är 100 Mbps.
Via kabel från Mac Pro (2008) ca 97 Mbps.
Trådlöst från MacBook (2009) ca 90-95 Mbps.

Jag har inte ansträngt mig det minsta.

Router från Cisco/Linksys med 802.11n och standardinställningar.

Ja, självklart kan man få högre hastigheter med trådlöst. Det jag menar är att utan att veta/optimera förutsättningarna (utrusningens kapacitet, yttre störningar, antal enheter, etc.) kan man inte förvänta sig bättre.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-02 11:09

Jaha! Får väl försöka byta plats på routern och se om det blir bättre, om inte så får jag väl prova med en bättre enhet. Har en Linksys router som jag använde men den klarar bara g och upp till 54 Mbit/s. Annars får jag väl leva med 40 på trådlösa. Det jag även märkt är att hastigheten kan variera på dagen. På morgonen kan jag ha 25 och på kvällen/natten 45-50 men på dagen typ stabila 40.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-02 23:33

Hej! Idag innan jobbet försökte jag koppla in min egna router för att se om jag får bättre styrka samt hastighet. När jag kopplade in det såg jag att jag inte fick nätverk på routern.
I garaget finns det en Inteno box med uttag för tv, dator, telefoni. Från den dosan från port dator går det en kabel där telefondosan är kopplad på WAN för att telefonen ska fungera. Kopplar jag nu en router från en port på telefondosan händer det inget. Kopplar jag en dator från en port på telefondosan har jag internet via kabel på dator. Tar jag bort telefondosan och kopplar in routern istället händer inget heller. Är lite förvirrad hur jag ska koppla in en router för att testa.
Lite smått förvirrad hur jag ska felsöka och testa.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-02 23:35
Ursprungligen av kievY:

Hej! Idag innan jobbet försökte jag koppla in min egna router för att se om jag får bättre styrka samt hastighet. När jag kopplade in det såg jag att jag inte fick nätverk på routern.
I garaget finns det en Inteno box med uttag för tv, dator, telefoni. Från den dosan från port dator går det en kabel där telefondosan är kopplad på WAN för att telefonen ska fungera. Kopplar jag nu en router från en port på telefondosan händer det inget. Kopplar jag en dator från en port på telefondosan har jag internet via kabel på dator. Tar jag bort telefondosan och kopplar in routern istället händer inget heller. Är lite förvirrad hur jag ska koppla in en router för att testa.
Lite smått förvirrad hur jag ska felsöka och testa.

Ska inte telefon vara kopplad till telefon utgången på Intenon och routern kopplas till dator utgången?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-02 23:44
Ursprungligen av Vassius:

Bland Apples produkter är det för närvarande bara 2013-modellen av Macbook Air som har stöd för .11ac.

Du glömde iMac late 2013

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, kanske om man pratar om något slags genomsnitt när man har flera enheter aktiva samtidigt.

Men inte om man pratar "toppfart" för en enhet.

Om man kör 802.11n bör man komma upp i minst 60-70 Mbps.
Kör man 802.11ac bör målet vara ännu högre.

Vad har du för länkhastihget, PHY, på dessa anslutnigar? En tumregel säger att man brukar få ut ca. 0,5 * PHY som stabil genomströmningshastighet under optimala förhhållanden. Detta för att WiFi har en del inbyggda svagheter, bla. så är kommunikationen mellan bas-station och klient halv-duplex. Detta betyder att i motsättning till ethernet som har 1Gbps åt varje håll, så har man på WiFi PHY hastigheten delat mellan upp- och nedströms. Dock kan den dynamiskt delas mellan de två (inte som 3G och LTE som har dedikerad bandbredd åt varje håll). Sedan så förkommer det en del kollisioner som man vill undvika, detta gör man i WiFi genom att lägga in pauser i överförningen så att alla enheter vet vad som föregår, vem som sänder etc. Att byta mellan att skicka och ta mot tar tid och där förlorar man också bandbredd. Att köra på WiFi istället för ethernet är som att sitta kopplad i en Hub istället för en Switch.

Ursprungligen av kievY:

Det jag även märkt är att hastigheten kan variera på dagen. På morgonen kan jag ha 25 och på kvällen/natten 45-50 men på dagen typ stabila 40.

Rent krasst så finns ju möjligheten för dina grannar att störa dig både på Wifi (eftersom ni delar samma luft) och på fibern (eftersom ni garanterat är överbookade och delar samma lina ut från området (även om denna brukar vara på några Gbit)).

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-03 00:06
Ursprungligen av lappen71:

Ska inte telefon vara kopplad till telefon utgången på Intenon och routern kopplas till dator utgången?

Har för mig att föräldrarna har testat det men ska prova det imorgon. Känns ju meningslöst att inte använda de portarna annars. Återkommer imorgon med resultat!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-03 10:20
Ursprungligen av lappen71:

Ska inte telefon vara kopplad till telefon utgången på Intenon och routern kopplas till dator utgången?

Tja! Testade detta nyss och visst fick jag wifi på min router med en hastighet av 45. Däremot märkte jag att telefonen slutade fungera? Telefonen fungerar bara när jag har telefonidosan inkopplad i pc porten.. då försvinner ju möjligheten med min egna router.
I helgen tänkte jag köpa en bra router typ linksys runt 1k och testa om det blir bättre. Får jag runt 70-80 blir jag nöjd. Några rekommendationer av routrar?

Tänkte även dra en kabel till min pc men det är ett annat problem eventuellt att jag skippar min gamla pc och kör min retina som huvuddator dock får jag köpa till en extern hdd att lagra media på.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-03 12:35

Varför inte ringa till Universal och fråga varför inte telefonen fungerar i rätt utgång?

Ursprungligen av kievY:

...Några rekommendationer av routrar?...

http://www.linksys.com/en-eu/products/routers

Jag har den här: http://support.linksys.com/en-eu/support/rout...
Bästa routern jag någonsin har haft (har tidigare haft D-Link, Netgear och 3com).

Av nuvarande modeller skulle jag rekommendera EA6400 eller EA6700. Klarar 802.11ac. Har dubbla band (2,4 GHz och 5 GHz).

Senast redigerat 2013-10-03 13:16
Ursprungligen av kievY:

Tja! Testade detta nyss och visst fick jag wifi på min router med en hastighet av 45. Däremot märkte jag att telefonen slutade fungera? Telefonen fungerar bara när jag har telefonidosan inkopplad i pc porten.. då försvinner ju möjligheten med min egna router.
I helgen tänkte jag köpa en bra router typ linksys runt 1k och testa om det blir bättre. Får jag runt 70-80 blir jag nöjd. Några rekommendationer av routrar?

Tänkte även dra en kabel till min pc men det är ett annat problem eventuellt att jag skippar min gamla pc och kör min retina som huvuddator dock får jag köpa till en extern hdd att lagra media på.

Jag sitter på EA6700 och får ut runt 250Mbit/s över wi-fi.

En okey router. Kolla upp den.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-03 18:21
Ursprungligen av SweSG:

Jag sitter på EA6700 och får ut runt 250Mbit/s över wi-fi.

http://i.imgur.com/fdsTgdH.png

http://i.imgur.com/KHrrJls.jpg

En okey router. Kolla upp den.

Har du gjort några speciella inställningar för att få den hastigheten?

Har hittat denna: http://www.elgiganten.se/product/datorer-till...

Elgiganten är det närmaste jag har i stan och undrar om det är något att prova på öppet köp. Har själv en Linksys WRT54 som jag är nöjd med, nackdelen är bara att den klarar av upp till 54 Mbits och bara har g standard.

Bevaka tråden