Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPlay dubblering 1080p + AC3 till ATV3?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har haft min först, och enda, Mac i 2 dagar nu. Så en viss reservation med era flames...;)

Idag är min setup att jag har en ATV3 trådad till routern, och HDMI till min 60" Plasma. Utöver detta har jag en Macbook Air (även en iPad).

Min _tidigare_ setup var att jag hade en WIN8 dator med iTunes, trådad till routern och ett ganska omfattande .mp4 mediebibliotek. Konverteringen innebar en del tid, men resultatet blev 1080p trådat till ATV3 + AC3 5.1 audio. Klockrent på min 60" Plasma helt enkelt!

Låt oss anta att min WIN8 dator är borta, men intresset av att kolla 1080p på min plasma kvarstår, vilken lösning passar för mig?

Plex? Kan jag t.ex. starta en plexserver+klient på min Macbook air, spela upp en video och köra Airplay Dubblering till min ATV3 och erhålla 1080p + AC3?

Ni ser att mina frågor är många, besvara efter bästa förmåga Nya ideer och tankegångar uppskattas!

Då du redan har konverterat dem (mp4?) så lägg till filmerna i iTunes så är saken biff. Dela ut ditt bibliotek så kan du spela upp dem på din ATV.

Tror det är den snyggaste lösningen då det fungerar i "bakgrunden", dvs du kan använda din MBA undertiden, ingen spegling är nödvändig, enda kravet är att datorn är igång.

Absolut, det är en möjlighet. Bara att jag har tröttnat på detta eviga konverterande till MP4...

Dessutom så är min Macbook Air trådlöst kopplad till routern, vilket medför att en uppspelning av 1080p kanske kan vara för ambitiöst.

Ville egentligen bara reflektera mina tankar och kolla om ni hade några andra ideer.

Då kan skärmdubblering/airplay vara ett annat alternativ. Sedan är du rätt begränsad på andra alternativ med tanke på den hårdvara du har.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-29 23:39
Ursprungligen av alexeliasson:

Absolut, det är en möjlighet. Bara att jag har tröttnat på detta eviga konverterande till MP4...

Varför behöver du konvertera då? Vad är det egentligen för filer du ha, jättegamla filer som inte är kodade med H.264?

Zinned, uppskattar att du svarar i diverse trådar - förstår också att du besitter betydligt mer kunskap än mig. Men att kroniskt låta dryg och mästrande, hjälper väl inte någon? Eller har jag missat något?

Jag har H.264 filer - endast - men dessa ligger i en MKV container som ATV 3 inte tar rakt av, därav konverterande. Tänker jag fel här?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-02 16:02
Ursprungligen av alexeliasson:

Zinned, uppskattar att du svarar i diverse trådar - förstår också att du besitter betydligt mer kunskap än mig. Men att kroniskt låta dryg och mästrande, hjälper väl inte någon? Eller har jag missat något?

Jag har H.264 filer - endast - men dessa ligger i en MKV container som ATV 3 inte tar rakt av, därav konverterande. Tänker jag fel här?

Jag ämnar inte på något sätt att framstå som mästrande eller dryg, jag önskar bara att ge insikt i vad som upplevs som vänligt smidigt av många och även aningen mer Mac'igt än att strula med onödigt komplexa setups.

Anledningen att jag frågade om varför du konverterar är för att om du nu har H.264-kodade videoslingor så behöver du ju inte konvertera utan bara byta container. Jag brukar föreslå iFlicks och det endast för det är så otroligt smidigt. Det sköter allt från containerbyte till korrekt metadata och även subs om så önskas, även batch. Jag tycker det är väldigt smidigt och jag tycker det är roligt ifall fler kan ha samma nytta av det.

Droppa fil/filer i programfönstret och några minuter senare har du en fil som helt är anpassad för iTunes och alla Apple-enheter. Den addar t o m filen i iTunes automatiskt, om så önskas. Sjukt smidigt, varför göra det svårare än vad det är?

1
Bevaka tråden