Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Copyswede kräver ny kopieringsavgift från 1 september

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vid månadsskiftet börjar Copyswedes kopieringsavgift att gälla fler produkttyper vilket kan kosta datorhandlare och i slutändan konsumenter stora summor. Avgiften möter kritik från flera håll och elektronikjätten Samsung gör sig redo att möta intresseorganisationen i domstol.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-08-30 15:11

Vansinne.
Skönt att de får några stora aktörer mot sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-30 15:23

Jag fattar inte att en någon jvla förening kan bestämma vad hela svenska folket ska betala för avgifter.

Jag har noll byte multimedia på min telefon. Inte heller kommer jag att ha något på min iPad som jag tänker köpa så fort de nya släpps.

Kan de inte sälja sin skit via kommersiella kanaler är de illa tvungna ta ut påtvingade avgifter. Vilken affärsidé!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-08-30 16:36

Eftersom jag betalar för min digitala musik via iTunes så innebär ju copysweds avgift att jag betalar dubbelt. Så om copyswed fortsätter att ta ut avgifter för min musik ser jag ingen annan lösning än att sluta betala för media.

Ursprungligen av timofej:

Jag fattar inte att en någon jvla förening kan bestämma vad hela svenska folket ska betala för avgifter.

Det är ganska enkelt; för att lagen säger att de får göra det.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-08-30 16:51
Ursprungligen av John A:

Det är ganska enkelt; för att lagen säger att de får göra det.

Fast nu vill man ju ta ut avgift för prylar som inte är omedelbart avsedda för kopiering av media, vilket lagen inte riktigt har stöd för.
Så det finns nog utrymme för överklagande skulle jag tro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-30 17:02
Ursprungligen av John A:

Det är ganska enkelt; för att lagen säger att de får göra det.

Jag är fullt medveten om lagen. Men jag tycker att det är fel att ge rätt till en kommersiell organisation att bestämma avgifter för hela svenska folket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-30 17:07
Ursprungligen av urkan:

Fast nu vill man ju ta ut avgift för prylar som inte är omedelbart avsedda för kopiering av media, vilket lagen inte riktigt har stöd för.

Precis! Av alla elektroniska prylar lämpar sig iOS produkter minst till kopieringen. Det är ett helvette att flytta låtar mellan egna enheter och nästintill omöjligt att kopiera till/från någon annans enhet.

Ursprungligen av John A:

Det är ganska enkelt; för att lagen säger att de får göra det.

Vilken lag säger att dom får bestämma var - hur mycket - och vilka produkter. Källa tack.
Börjar bli som Radiotjänst - bestämmer och skriver egna tillägg till lagen.
Miljöavgift för att gå på toa är nästa avgift.....

Ursprungligen av adress@mac:

Vilken lag säger att dom får bestämma var - hur mycket - och vilka produkter. Källa tack.

Upphovsrättslagen, 2 kap. 26 k §. Sedan vad det betyder exakt antar jag att man får läsa i bunten med förarbeten och EU-direktiv som ligger bakom. Vilka de är vet jag inte, stal paragrafen från Wikipedia.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-30 22:35

Kan man inte skriva till EU-domstolen om detta?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-30 23:09
Ursprungligen av John A:

Upphovsrättslagen, 2 kap. 26 k §. Sedan vad det betyder exakt antar jag att man får läsa i bunten med förarbeten och EU-direktiv som ligger bakom. Vilka de är vet jag inte, stal paragrafen från Wikipedia.

Vilket bra svar!! Nu vet vi verkligen vilken lag det gäller.

Ursprungligen av kenjon:

Kan man inte skriva till EU-domstolen om detta?

Ingen större ide eftersom detta tillkom pga påtryckningar från EU-kommisionen för att vi har rätten till privatkopiering

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-08-31 08:03
Ursprungligen av lappen71:

Vilket bra svar!! Nu vet vi verkligen vilken lag det gäller.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lag...

det är väl denna del som diskussionen gäller...

Citat:

Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall
1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk,

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-31 10:01

Det är fortfarande inte ett svar på adress@mac fråga.

Tycker det är ena jävla skojare de där CopySwede! Klart de som gör musik, film, ska ha pengar för sitt arbete, men inte såhär. Själv strömmar jag nästan allt… Netflix, Spotify m.m.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-09-28 17:20

Ett upprop mot CopySwede har startats idag. Även om jag inte ger mycket för namninsamlingar på nätet tycker jag att den kan vara värd att posta. Namninsamlingen kändes ändå välgjord och om man inte gillar vad Copyswede kan det vara lämpligt att skriva under!

http://www.stoppacopyswede.se/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-28 17:32
Ursprungligen av joakimo:

Ett upprop mot CopySwede har startats idag. Även om jag inte ger mycket för namninsamlingar på nätet tycker jag att den kan vara värd att posta. Namninsamlingen kändes ändå välgjord och om man inte gillar vad Copyswede kan det vara lämpligt att skriva under!

http://www.stoppacopyswede.se/

Detta borde alla skriva under på.

Min underskrift har de fått.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-09-28 17:36
Ursprungligen av zinned:

Detta borde alla skriva under på.

Min underskrift har de fått.

Min med. Genererar den tillräckligt många borde det ge något sorts resultat.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-09-28 17:43

+1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-28 18:03

+1

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-09-28 18:06

+1

Samma här +1

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-29 07:54

Samma här och delat på FB

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-09-29 10:19

+1

Gjort.

  • Medlem
  • 2013-09-29 11:59

Nu vill jag inte vara negativ. Men en namninsamling på nätet kommer aldrig att ändra ett politiskt beslut, ännu mindre om EU är inblandat på något sätt. Vi är alla r*vknullade i alla lägen. Acceptera och gå vidare. Ingenting att bli förbannad på då det aldrig kommer gå att påverka.

Ursprungligen av Dalle:

Nu vill jag inte vara negativ. Men en namninsamling på nätet kommer aldrig att ändra ett politiskt beslut, ännu mindre om EU är inblandat på något sätt. Vi är alla r*vknullade i alla lägen. Acceptera och gå vidare. Ingenting att bli förbannad på då det aldrig kommer gå att påverka.

Dessvärre så är det så...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-29 13:29
Ursprungligen av Dalle:

Nu vill jag inte vara negativ. Men en namninsamling på nätet kommer aldrig att ändra ett politiskt beslut, ännu mindre om EU är inblandat på något sätt. Vi är alla r*vknullade i alla lägen. Acceptera och gå vidare. Ingenting att bli förbannad på då det aldrig kommer gå att påverka.

En namninsamling kan ju dock visa att folk inte är nöjda. Vilket i sin tur kan göra att bolag eller partier, som vill få lite pr, tar tag i frågan.

Bevaka tråden