Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Badbollen kommer upp med jämna mellanrum (fryser)!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med jämn mellanrum kommer den snurrande badbollen upp på min dator, det är inte vid några särskilda tillfällen. När den är uppe och snurrar kan jag inte göra något, inte ens klicka på äpplet i övre vänster hörn och tvångsavsluta fungerar att klicka på. Har inte installerat något nyligen. Testat med att "reparera skivbehörigheter" under skivverktyg men det blev ingen skillnad.

Några ideer vad jag kan testa för att få bort att badbollen kommer upp konstant?

Vit macbook Intel Core 2 Duo med 2GB minne. OS X 10.6.8 Snow Leopard.

Defragmentering för att du förmodligen har en mekanisk disk.

Alternativt en ominstallation med återställning från Time Machine då det i slutändan ger samma funktion.

När du får badbollen tryck på ditt skrivbord en gång om möjligt (behöver inte vara en ikon bara på bakgrunden) så bör du kunna öppna Äpple-menyn.

Ursprungligen av Borttaget:

Defragmentering för att du förmodligen har en mekanisk disk.

Alternativt en ominstallation med återställning från Time Machine då det i slutändan ger samma funktion.

När du får badbollen tryck på ditt skrivbord en gång om möjligt (behöver inte vara en ikon bara på bakgrunden) så bör du kunna öppna Äpple-menyn.

Hur startar man en defragmentering? Sköter inte os x det själv?

Senast redigerat 2018-07-23 09:38
Ursprungligen av xtreme79:

Hur startar man en defragmentering? Sköter inte os x det själv?

Defragmenteringsprogram finns inte inbyggt.
Till viss del sköter OSX detta på egen hand.

Anledningen till jag rekommenderar detta är för att jag gör antagandet att du i dessa år suttit på samma maskin och inte installerat om den senaste tiden (uppgradera OSX räknas inte).

OSX defragmenterar bara filer under 20MB alltså allt annat större blir inte rört.

Efter några år med kanske spel, film och annat man laddat ner och raderat sätter sina spår.

Enda undantaget är om du har SSD då detta är helt orelevant.

En annan sak kan vara hårdvarufel någonstans. Kanske köra en diagnostik?

Ursprungligen av Borttaget:

Defragmenteringsprogram finns inte inbyggt.
Till viss del sköter OSX detta på egen hand.

Anledningen till jag rekommenderar detta är för att jag gör antagandet att du i dessa år suttit på samma maskin och inte installerat om den senaste tiden (uppgradera OSX räknas inte).

OSX defragmenterar bara filer under 20MB alltså allt annat större blir inte rört.

Efter några år med kanske spel, film och annat man laddat ner och raderat sätter sina spår.

Enda undantaget är om du har SSD då detta är helt orelevant.

En annan sak kan vara hårdvarufel någonstans. Kanske köra en diagnostik?

Om det inte finns inbyggt. Vilket program/hur ska man då defragmentera manuellt? Är det säkert att göra det manuellt? Har inte SSD.

Stämmer att jag inte ominstallerat datorn eller liknande på många år (sedan jag köpte den).

Senast redigerat 2018-07-23 09:38
Ursprungligen av xtreme79:

Om det inte finns inbyggt. Vilket program/hur ska man då defragmentera manuellt? Är det säkert att göra det manuellt? Har inte SSD.

Stämmer att jag inte ominstallerat datorn eller liknande på många år (sedan jag köpte den).

Apple säger att man gör en ren ominstallation och återskapar allt viktigt från en Time Machine.
Detta är det "official way".

Men om man vill defragmentera så finns ex. iDefrag eller Drive Genius att köpa. Finns säkerligen flera ute på nätet men dessa två går jag i god för när du använder standard-inställningar.

1
Bevaka tråden