Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Falsk reklam ger dränkta Iphone

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-27 07:30
Ursprungligen av Micke Byström:

Du försöker klistra på mig att jag skulle vara "upprörd" bara för att jag har helt rimliga krav på lite eftertanke och källkontroll. Du och 99mac står där utan några svar på de ytterst enkla frågor jag ställt. Det är uppenbart att du försöker gå till personangrepp för att du inte har något att komma med. Patetiskt är bara förnamnet på ditt beteende.
På vilket sätt är det missriktat? Saknar 99mac ansvar för vad de skriver?

Enligt Guardian ska kampanjen ha förekommit på bl a facebook. Men den kan lika gärna aldrig ha förekommit där.
Användare som bevisligen doppat sin iPhone för att de trott att IOS 7 ger automagiskt vattenskydd lyser med sin frånvaro. Att påstå att det är trovärdigt med ett par tweets som inte ens visar det som påstås är verkligen att göra en höna av en fjäder.

Personangrepp för att jag tycker att din ilska är missriktad???
Det är inte jag som klistrar någonting utan det lyckas du så bra själv.
99mac är en nyhetssida och ett forum,dom har förmedlat en nyhet som andra har skrivit om och hänvisar till källan.
Skärp dig.

Ursprungligen av lappen71:

Personangrepp för att jag tycker att din ilska är missriktad???
Det är inte jag som klistrar någonting utan det lyckas du så bra själv.
99mac är en nyhetssida och ett forum,dom har förmedlat en nyhet som andra har skrivit om och hänvisar till källan.
Skärp dig.

Skärp dig själv! Det är så lågt av dig att kalla mig "upprörd" bara för att jag har en annan åsikt. Exakt det är vad det innebär att du försöker klistra på mig något. Du kan inte ens stå för det som du skriver själv.

Ursprungligen av Micke Byström:

...Nå, 99? Jag kräver av er att ni inte bara sprider rykten. Var är bevisen? Independent har då inte presenterat några. Sväljer ni vad som helst som någon annan publicerat?

1. Jag tycker att sånt tjafs som Micke och Lappen håller på med kunde tas via PM, så slipper vi andra läsa det.

2. Jag tycker inte att redaktionen är skyldiga oss några bevis.

3. Men nu när frågan ändå har väckts av Micke, så hade det varit trevligt om redaktionen faktiskt hade gjort någon form av uttalande. Om inte annat för att få ett slut på tjafsandet.

@Ida Lindkvist ?

Senast redigerat 2013-09-27 10:23
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-27 10:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Jag tycker att sånt tjafs som Micke och Lappen håller på med kunde tas via PM, så slipper vi andra läsa det.

Lyder ditt råd och skickar PM

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Jag tycker att sånt tjafs som Micke och Lappen håller på med kunde tas via PM, så slipper vi andra läsa det.

2. Jag tycker inte att redaktionen är skyldiga oss några bevis.

3. Men nu när frågan ändå har väckts av Micke, så hade det varit trevligt om redaktionen faktiskt hade gjort någon form av uttalande. Om inte annat för att få ett slut på tjafsandet.

@Ida Lindkvist ?

Jag är helt för att diskutera sakfrågan, men jag tycker jag har rätt att säga ifrån när Lappen sänker argumentationen till så låga nivåer att han försöker tala om vad andra i diskussionen känner. Ska det vara så svårt att diskutera sakligt?

Redaktionen får agera hur de vill, men jag tänker inte låta de komma undan med att vi ska låtsas att de står för något de uppenbarligen inte står för. Lögn är lögn. Man skriver det man har täckning för, inte mer. Punkt,

Senast redigerat 2013-09-27 11:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-27 10:58

Hej alla,

Denna nyhet är skriven med glimten i ögat vilket också kan tyckas framgå i texten och dårraden (blöt humor). Det är upp till varje läsare att tolka denna, effekterna av den falska reklamen och om man anser om det är rimligt att någon gått på den (källkritik skall alltid finnas). Det finns ett intresse hos media att skriva om nyheten för att den berör och på grund av att kampanjen är falsk, så att den faktiskt inte gör skada. Nyhetsvärdet i denna nyhet är bland annat att:

* Kampanjen berör folk - vare sig någon gått på den eller inte
* Det finns ett intresse medialt av att informera om att kampanjen är falsk

Poängen är alltså inte om någon har gått på den falska kampanjen eller inte och det finns heller ingen möjlighet att undersöka detta ytterligare, mer än de lösa indikationer som finns. Poängen är att den har spridits i sociala medier, att det finns viss humor kring det hela och att informera allmänheten. Som läsare får du ha åsikter kring allt som rubriksättning, text, fakta, innehåll och vi tar gärna emot all feedback och tar till oss till framtiden! Vår intention är förstås inte att lura folk, tvärtom.

Senast redigerat 2013-09-27 11:09
Ursprungligen av Edin:

Hej alla,

Denna nyhet är skriven med glimten i ögat vilket också kan tyckas framgå i texten och dårraden (blöt humor). Det är upp till varje läsare att tolka denna, effekterna av den falska reklamen och om man anser om det är rimligt att någon gått på den (källkritik skall alltid finnas). Det finns ett intresse hos media att skriva om nyheten för att den berör och på grund av att kampanjen är falsk, så att den faktiskt inte gör skada. Nyhetsvärdet i denna nyhet är bland annat att:

* Kampanjen berör folk - vare sig någon gått på den eller inte
* Det finns ett intresse medialt av att informera om att kampanjen är falsk

Poängen är alltså inte om någon har gått på den falska kampanjen eller inte och det finns heller ingen möjlighet att undersöka detta ytterligare, mer än de lösa indikationer som finns. Poängen är att den har spridits i sociala medier, att det finns viss humor kring det hela och att informera allmänheten. Som läsare får du ha åsikter kring allt som rubriksättning, text, fakta, innehåll och vi tar gärna emot all feedback! Vår intention är förstås inte att lura folk, tvärtom.

Jag är inte nöjd med det här svaret eftersom grundproblemet är att ni okritiskt presenterar informationen — som givetvis är en nyhet oavsett, men det har ingen invänt emot —  som OM användare på goda skäl kan antas ha gått på den falska kampanjen. Hade ni bara ifrågasatt denna detalj lite mera, i stället för att låtsas som att något faktiskt tyder på det, så hade jag inte reagerat på 99macs rapportering. Tweetsen räcker inte eftersom de inte alls indikerar att någon har doppat sin iPhone.

Vad gäller huvudnyheten med själva kampanjen så finns väldigt lite information om var den körts och egentligen inga bevis för att den har körts i någon större omfattning. Där sitter ni inte på någon bra källa, men lite enkla efterforskningar kan ni göra.

Ska 99mac bli 99% Macrykten nu alltså ? Ska redaktionen köra i CNNs och Fox News fotspår vad gäller kvalitet och vilken typ av "nyheter" ni presenterar? Eller ska ni vara något annat än många andra Macsajter? Något bättre?

Det senare är vad jag förväntar mig.

Ursprungligen av Micke Byström:

Jag är inte nöjd med det här svaret eftersom grundproblemet är att ni okritiskt presenterar informationen — som givetvis är en nyhet oavsett, men det har ingen invänt emot —  som OM användare på goda skäl kan antas ha gått på den falska kampanjen. Hade ni bara ifrågasatt denna detalj lite mera, i stället för att låtsas som att något faktiskt tyder på det, så hade jag inte reagerat på 99macs rapportering. Tweetsen räcker inte eftersom de inte alls indikerar att någon har doppat sin iPhone.

Vad gäller huvudnyheten med själva kampanjen så finns väldigt lite information om var den körts och egentligen inga bevis för att den har körts i någon större omfattning. Där sitter ni inte på någon bra källa, men lite enkla efterforskningar kan ni göra.

Ska 99mac bli 99% Macrykten nu alltså ? Ska redaktionen köra i CNNs och Fox News fotspår vad gäller vilka "nyheter" som ni presenterar. Eller ska ni vara något annat? Något bättre?

Det senare är vad jag förväntar mig.

Lägg ner nu. Du börjar likna Michael Garderud (Sveriges mest lättkränkta person). Vad spelar det för roll i vilken omfattning den körts? Det är ett gäng skämtare som gjort en falsk annons. Konceptet är till och med lite roligt. Synd bara att det eventuellt finns någon idiot som gått på det någonstans.
Och ja, 99mac ska presentera rykten som handlar om Apple. Det förväntar jag mig som deltagare på forumet. I annat fall skulle ju 99mac inte skrivit en rad om iOS 7 och iPhone 5S/5C förrän de presenterats officiellt. Eftersom det bara bygger på rykten tills Apple släpper info. Detta är för övrigt allt annat än en objektiv site. Detta är en site för, om, av och med Apple-entusiaster.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-27 11:22
Ursprungligen av Micke Byström:

Jag är inte nöjd med det här svaret eftersom grundproblemet är att ni okritiskt presenterar informationen — som givetvis är en nyhet oavsett, men det har ingen invänt emot —  som OM användare på goda skäl kan antas ha gått på den falska kampanjen. Hade ni bara ifrågasatt denna detalj lite mera, i stället för att låtsas som att något faktiskt tyder på det, så hade jag inte reagerat på 99macs rapportering. Tweetsen räcker inte eftersom de inte alls indikerar att någon har doppat sin iPhone.

Vad gäller huvudnyheten med själva kampanjen så finns väldigt lite information om var den körts och egentligen inga bevis för att den har körts i någon större omfattning. Där sitter ni inte på någon bra källa, men lite enkla efterforskningar kan ni göra.

Ska 99mac bli 99% Macrykten nu alltså ? Ska redaktionen köra i CNNs och Fox News fotspår vad gäller kvalitet och vilken typ av "nyheter" ni presenterar? Eller ska ni vara något annat än många andra Macsajter? Något bättre?

Det senare är vad jag förväntar mig.

Hej Micke,

Jag antar att du främst hänger upp dig på rubriken "Falsk reklam ger dränkta Iphone" och du har en poäng, det kan lika gärna inte ha hänt att någon just dränkt sin Iphone och vi har inget bevis på att det faktiskt har hänt mer än tweetsen som indikerat detta och rimligheten i det hela. Det är mer löst skrivet i själva brödtexten och tanken är att du själv som läsare skall kunna dra slutsatsen om det är sant eller inte från ditt perspektiv efter att du har läst texten. Poängen med nyheten är att belysa den humoristiska falska kampanjen och humorn omkring. Som sagt, vi tar till oss från kritiken och vi är tacksamma för att du reagerat.

Ursprungligen av Edin:

Hej Micke,

Jag antar att du främst hänger upp dig på rubriken "Falsk reklam ger dränkta Iphone" och du har en poäng, det kan lika gärna inte ha hänt att någon just dränkt sin Iphone och vi har ingen källa på att det faktiskt har hänt mer än tweetsen som indikerat detta. Det är mer löst skrivet i själva brödtexten och tanken är att du själv som läsare skall kunna dra slutsatsen om det är sant eller inte från ditt perspektiv efter att du har läst texten. Poängen med nyheten är att belysa den humoristiska falska kampanjen. Som sagt, vi tar till oss från kritiken och vi är tacksamma för att du reagerat.

Rubriksättning är en sak, men det jag saknar mest är en snabbanalys i brödtexten där brister i källorna noteras. Och Tweetsen indikerar fortfarande inte några dopp. Det går också att fråga de som gjort en tweet vad de menade. Det har jag gjort.

Följ upp med en uppgradering som gör iPhonen stöttålig så får vi se hur många som släpper den från taket på ett tiovåningshus bara för att prova.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Följ upp med en uppgradering som gör iPhonen stöttålig så får vi se hur många som släpper den från taket på ett tiovåningshus bara för att prova.

Eftersom vi inte fått se någon som doppat sin iPhone av den här anledningen, så lär ju chansen inte vara större med din nya idé.

Bevaka tråden