Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg dator, konstiga processer.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-09-26 18:03

Varje gång jag startar om datorn så går den så satans trögt. Den går knappt att använda.
Detta har hänt på senare tid, och ingen ny hårdvara har tillkommit. Eller mjukvara för den delen.

Tror jag har skrivit en tråd här tidigare om konstigheter med att flytta filer. Det är omöjligt att dra och släpp filer, men efter den har varit i viloläge funkar det igen...

Men nu tillbaka till sirapsproblemet. Jag tog en skärmdump på processerna som var igång sist det hände.
Bild1 är när datorn är seg, kolla procenten, väldigt lågt. Men det blåa säger att processorn jobbar 50-75%...
Bild2 är när datorn funkar som den ska.

Någon som kan förklara?

Bild2

Bild1

Det där säger ingenting egentligen.
Visa hur det ser ut i Aktivitetshanteraren, välj att visa alla processer, sortera på CPU.

edit: Vilken dator och modell har du?
Vilken version av OS X?

  • Medlem
  • 2013-09-26 18:41
Ursprungligen av keptang:

Det där säger ingenting egentligen.
Visa hur det ser ut i Aktivitetshanteraren, välj att visa alla processer, sortera på CPU.

edit: Vilken dator och modell har du?
Vilken version av OS X?

Skärmdumpen är från iStat Menus, det som visas ska tydligen vara topp-5 processer. Nu funkar datorn som den ska, så jag kan tyvärr inte visa något annorlunda beteende från Aktivitetshanteraren.

MBP 15" Late 2008.
10.7.5

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-09-26 18:56

Första bilden visar att MDS är igång vilket är Spotlight-indexeringen och den brukar sega ner maskinen något makalöst. Låter man den bara stå ifred och indexera färdigt så brukar det lösa sig.

  • Medlem
  • 2013-09-26 23:38
Ursprungligen av Gunnar B:

Första bilden visar att MDS är igång vilket är Spotlight-indexeringen och den brukar sega ner maskinen något makalöst. Låter man den bara stå ifred och indexera färdigt så brukar det lösa sig.

Jo jag har för mig att MDS var just det jag. Men vad jag kommer ihåg så var det ingen blinkande prick i Spotlight-symbolen uppe till höger.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-27 14:46

Jag tror den finessen är borta, jag har inte sett den heller på ganska länge (ett år eller så).

  • Medlem
  • 2013-09-27 16:38
Ursprungligen av kenjon:

Jag tror den finessen är borta, jag har inte sett den heller på ganska länge (ett år eller så).

Vilken finess?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-09-27 18:00
Ursprungligen av Hubug:

Vilken finess?

Den blinkande pricken.

  • Medlem
  • 2013-09-28 09:42
Ursprungligen av Gunnar B:

Den blinkande pricken.

Jag var hos en polare igår som kör 10.8.5, och där fanns den.
Så jag är ganska säker på att den finns i mitt 10.7.5

Jodå pricken är där.

Jag lade till min Macintosh HD i undantagslistan och plockade sedan bort den igen för att nollställa spotlight.
Den pricken jobbar nu för fulla muggar.

1
Bevaka tråden