Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela media

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-09-19 17:30

Har fått en fråga från en familj som vill kunna dela bilder, musik och video mellan varandra. De vill alltså både kunna spara (centralt) och visa materialet på sina egna datorer/paddor/telefoner och de vill kunna använda Apples egna programvaror i första hand. Jag blir lite snurrig när jag tänker efter vilka alternativ som kan vara möjliga, så jag slänger ut frågan här

Jag vet att det finns flera trådar här där NAS diskuteras, men för att inte bli inlåst på ett specifikt område startar jag en egen tråd...

En NAS är nog lämpligt. Alt så kanske en burk med plex kan vara ett bra alternativ.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-09-19 20:56

Har du (eller någon annan) tips på en NAS som har stöd för både iTunes och iPhoto, gärna oxå Time Machine support?

Ursprungligen av lensv:

Har du (eller någon annan) tips på en NAS som har stöd för både iTunes och iPhoto, gärna oxå Time Machine support?

Du kan ställa in i iPhoto och iTunes vart de ska lagra musik/filmer/bilder etc. Då väljer de NAS:en helt enkelt. Samma sak för Time Machine. Synology vet jag iaf har appar för iTunes och inställningar för Time Machine. (Synology är bra skit)
Vilken NAS de behöver beror lite på hur mkt utrymme de behöver. Sök efter tråden "Vilken NAS?", där finner du mkt info om just NASar.

Edit: Ex så kan man med iTunes server från Synology dela ut ett iTunes-bibliotek som sedan enheterna i nätverket kan ta del av. Ett annat alt på hantering är att köra Synologys egna appar för bilder mm. De är faktiskt inte så dåliga.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-09-19 21:16

Tack för tips BP! Jag ska grubbla lite... Det är just "server" funktionen som jag är ute efter (inte bara att kunna byta sökväg till biblioteken).

Ursprungligen av lensv:

Tack för tips BP! Jag ska grubbla lite... Det är just "server" funktionen som jag är ute efter (inte bara att kunna byta sökväg till biblioteken).

Då är det nog Synology och dess appar ett bra val. Finns mkt info om det på deras hemsida om du/ni vill läsa mer om saken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-20 09:34
Ursprungligen av lensv:

Har fått en fråga från en familj som vill kunna dela bilder, musik och video mellan varandra. De vill alltså både kunna spara (centralt) och visa materialet på sina egna datorer/paddor/telefoner och de vill kunna använda Apples egna programvaror i första hand. Jag blir lite snurrig när jag tänker efter vilka alternativ som kan vara möjliga, så jag slänger ut frågan här

Jag vet att det finns flera trådar här där NAS diskuteras, men för att inte bli inlåst på ett specifikt område startar jag en egen tråd...

Jag har ett avvikande svar.

Om man vill använda Apples programvaror (iTunes, iPhoto, etc) så rekommenderar jag starkt att varje användare har ETT EGET, VARSITT bibliotek.

Man skulle kanske vilja dela på lagringen. Att inte varje användare har egna kopior på musik, etc. Men jag skulle avråda från det för att det ställer till det om flera iPhoto-bibliotek eller iTunes-bibliotek använder samma filer.

Däremot fungerar det bra att i sin egen iPhoto (eller iTunes) gå in i de andras iPhoto (iTunes) -bibliotek. Förutsatt att de har sin iPhoto (iTunes) startat och delar med sig av informationen. Därefter kan man kopiera över låtar, bilder, etc till sitt eget bibliotek.

Skapa bildströmmar över intressanta album så kan alla enkelt kolla på bilderna överallt.

Man kan tycka att detta är slösigt med skivutrymme, men disk är billigt.

En NAS har möjlighet att dela på filer till många men jag tror att det mest blir bekymmer om man använder iPhoto eller iTunes.

Ursprungligen av pesc:

Jag har ett avvikande svar.

Om man vill använda Apples programvaror (iTunes, iPhoto, etc) så rekommenderar jag starkt att varje användare har ETT EGET, VARSITT bibliotek.

Man skulle kanske vilja dela på lagringen. Att inte varje användare har egna kopior på musik, etc. Men jag skulle avråda från det för att det ställer till det om flera iPhoto-bibliotek eller iTunes-bibliotek använder samma filer.

Däremot fungerar det bra att i sin egen iPhoto (eller iTunes) gå in i de andras iPhoto (iTunes) -bibliotek. Förutsatt att de har sin iPhoto (iTunes) startat och delar med sig av informationen. Därefter kan man kopiera över låtar, bilder, etc till sitt eget bibliotek.

Skapa bildströmmar över intressanta album så kan alla enkelt kolla på bilderna överallt.

Man kan tycka att detta är slösigt med skivutrymme, men disk är billigt.

En NAS har möjlighet att dela på filer till många men jag tror att det mest blir bekymmer om man använder iPhoto eller iTunes.

Med hemmadelning kan flera enheter dela på ett bibliotek. Då kan varje användare ha ett eget, samtidigt som man via hemmadelning kan komma åt ett större "huvudbibliotek".

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-09-20 11:54

Bra! Det är lite sån'a här minor som jag vill slippa utsätta mina vänner för
Om man helt avråder dem från att köra med Apple's programvaror och istället rekommenderar t.ex. Plex. Finns det bättre möjligheter där att dela media mellan olika användare?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-20 13:02

PLEX har väl inget fleranvändarstöd iom övergången till ver 0.9… men det ska komma i en framtid. Så där ser alla allt...

Ursprungligen av kenjon:

PLEX har väl inget fleranvändarstöd iom övergången till ver 0.9… men det ska komma i en framtid. Så där ser alla allt...

Sant, dock så säger inte TS ngt om att de måste ha olika användare/bibliotek (om jag inte har missat ngt). Funkar bra att dela på ett och samma bibliotek med Plex. Man kan givetvis dela bibliotek också, det kan vara ett alt för att kringgå behovet med användare.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-09-20 15:10

När tror ni detta fleranvändarstöd dyker upp i Plex?
Annars tror jag nog att de ska kunna dela på ett gemensamt bibliotek...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-21 17:24

Ingen som vet… 0.9 släpptes väl för ett par år sedan, så det är nog inget du ska sitta och vänta på. Kör med ett gemensamt bibliotek, det går ju att ändra på senare om behov finns.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-09-26 10:14

Kom att tänka på en grej... Apple's Time Capsule, skulle den kunna gå att använda till något sån't här eller är den enbart byggd för backup?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-09-26 10:38

Jag kan ha missförstått frågan, men.

Förutom att det inte är apples egna programvara så tycker jag det låter som att dropbox i princip skulle kunna klara det de eftersträvar. Tråden har gått mot NAS, men som TS ställt frågan så upplever inte jag det som att det är det viktiga. Det räcker ju med en dator som har dropboxmappen och att den är delad till alla berörda parter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-26 10:54
Ursprungligen av andas:

Jag kan ha missförstått frågan, men.

Förutom att det inte är apples egna programvara så tycker jag det låter som att dropbox i princip skulle kunna klara det de eftersträvar. Tråden har gått mot NAS, men som TS ställt frågan så upplever inte jag det som att det är det viktiga. Det räcker ju med en dator som har dropboxmappen och att den är delad till alla berörda parter.

Håller med här. Men om det finns behov av t.ex 500gb eller mer så blir det dyrt. Tror 500GB hos dropbox kostar typ 3200kr /år eller något i den stilen. Det har man kanske igen ganska snabbt på en NAS?

Fördelen med DB är väl iof att det enkelt och med hög hastighet går att komma åt filerna oavsett var man är.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-09-26 11:25

ooops, glömde bort att DB faktiskt blir ganska dyrt om man ska dela på filmer, musik och bilder.

SkyDrive är ett annat alternativ om man kan tänka sig att använda molnlagring istället för en NAS.
100GB kostar 347kr/år, 200GB kostar 694kr/år.

Rätt så mycket billigare än DropBox som kostar ~650kr/år för 100GB.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-09-26 11:59

Japp, dessa molntjänster blir rätt dyra när datamängden springer iväg. Dessutom bygger de på ren synkronisering, ej streaming, vilket inte är så lyckat om man vill ha mobila enheter med i leken. Sedan kan jag tänka mig att databaserna till iTunes och iPhoto lätt får problem om de synkas hej vilt mellan anslutna enheter...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-26 12:12

Nej, Time Capsule löser inga "problem" med delning av iTunes/iPhoto-bibliotek...

Krångla inte till det! Strunta i delad lagring för iTunes och iPhoto, låt var och en ha ett eget bibliotek. Slå på hemmadelning så kan alla läsa i varandras bibliotek.

Se till att alla har en bra backup-lösning.

Att var och en har en egen kopia är inget problem. Det är en feature!

(Har ni flera TB med video-filer kanske man ska ha en annan lösning för det än iTunes...)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-09-26 12:21

Hittade denna...

http://www.youtube.com/watch?v=qlJ3n4PEMyk

Visserligen inget stöd för Plex, men iTunes och iPhoto verkar ju funka. Vad som inte framgår är vad som händer om flera anv. ansluter samtidigt :-?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-26 12:38
Ursprungligen av lensv:

Hittade denna...

http://www.youtube.com/watch?v=qlJ3n4PEMyk

Visserligen inget stöd för Plex, men iTunes och iPhoto verkar ju funka. Vad som inte framgår är vad som händer om flera anv. ansluter samtidigt :-?

Ja det där fungerar inom ditt egna nätverk men inte utifrån internet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-09-26 14:38

Inga problem med multipla anslutningar till databaserna då?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-26 15:46

Jo, det förändrar inte grundfunktionerna bara för att man lägger det på en annan disk.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-09-26 15:57

Okej, exakt vad är det som fungerar illa med flera anslutningar till samma bibliotek? Jag kan spekulera och tänka mig ett par saker, men det blir jag inte klokare av. Om någon vet med säkerhet, upplys mig gärna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-26 16:58
Ursprungligen av lensv:

Okej, exakt vad är det som fungerar illa med flera anslutningar till samma bibliotek? Jag kan spekulera och tänka mig ett par saker, men det blir jag inte klokare av. Om någon vet med säkerhet, upplys mig gärna

Ett iPhoto-bibliotek (eller iTunes) är inte bara en hög med filer i mappar. Det finns även en databas som lagrar information om alla bilder, vilken fil originalet ligger i, var den uppdaterade bilden är, hur tumnageln ser ut, etc. Samt förändringar man gjort, beskärningar, allt möjligt. Sammanställning över bildspel, album, taggar, betyg, kommentarer, etc, etc.

Liknande i iTunes. Antal spelningar. Senast spelad. spellistor. Genius-data. etc, etc.

Om man går in och "pillar" bland filerna (byter namn, byter plats, tar bort eller lägger till eller redigerar/förändrar) så stämmer inte längre uppgifterna i databasfilerna med media-filerna. Det leder till konstigheter.

Om man delar på bildfilerna (eller låtarna) men har var sin databas så blir det oordning så fort någon förändring görs. Då uppdateras den ena databasen men inte den andra. Lägger man databasfilerna delat (bättre) så är ju databasen gemensam och hör ihop med filerna, men om mer än en användare öppnar den så är det som upplagt för att skapa korrupta databas-filer så fort förändringar sker eftersom databasen helt enkelt inte är gjord för flera samtidiga användare.

Vad iTunes och iPhoto faktiskt supportar är att man har en databas per användare och att man i sitt program kan kolla i andras bibliotek genom "hemmadelning". Då pratar mitt iPhoto-program med syrrans iPhoto (som måsta vara startat) och ber att få korrekt information om bilderna.

Det viktiga att förstå är att iTunes eller iPhoto inte är någon typ av browser för mediafiler man har. Utan en databas där man lägger sina låtar och bilder och sen ger man håken i att pilla med filerna, man går alltid via databas-programmet. Och databas-programmet har inget stöd (synkronisering) för att flera program använder samma databas-filer.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-09-26 18:02

Okej, det är lite så mina tankar har gått faktiskt, men borde inte databasen accesslåsas för andra under tiden som den är i användning? Så fungerar ju många andra enklare databaser... Fast bäst vore ju förstås ifall den klarade av multipla accesser, men det gör den alltså inte?

En Plex-fråga oxå... Måste mediafilerna ligga lokalt på samma dator där servern snurrar eller fixar den att peka till externa resurser (på samma LAN)?

Ursprungligen av lensv:

En Plex-fråga oxå... Måste mediafilerna ligga lokalt på samma dator där servern snurrar eller fixar den att peka till externa resurser (på samma LAN)?

Behöver inte ligga lokalt på datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-26 18:50
Ursprungligen av lensv:

Okej, det är lite så mina tankar har gått faktiskt, men borde inte databasen accesslåsas för andra under tiden som den är i användning? Så fungerar ju många andra enklare databaser... Fast bäst vore ju förstås ifall den klarade av multipla accesser, men det gör den alltså inte?

Det finns faktiskt någon typ av låsfiler. Jag vet inte exakt vad de gör men jag misstänker att de försöker skydda databasen mot flera samtidiga program genom att låsa ute program nummer två. Men det är inget jag skulle lita på, speciellt inte om filen ligger på en server.

Apples lösning på problemet är hemmadelning. Inte samtidig access och låsning på filnivå mot externa random filservrar (vilket faktiskt är svårt att göra en säker implementation av ens om man försökte, nu snackar vi seriös databashantering och transaktionshantering).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-09-26 19:34
Ursprungligen av keptang:

Behöver inte ligga lokalt på datorn.

OK, ser att det är så nu. Det var kontakten till min server som hade förlorats (händer då och då)

En fråga till... Finns det något vettigt sätt att använda iPhotos bilder med Plex?

Bevaka tråden