Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kopplar jag min MacBook 13" till en DELL-skärm?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-25 20:03

Jag har köpt en DELL P2412H-skärm som jag vill koppla till min MacBook 13" (med OSX 10.5.8) med hjälp av en mini display port/VGA-adapter.
När jag kopplar in skärmen och väljer "Bildskärmar" i Systeminställningarna får jag upp skärmen där och kan ställa in färg etc. men skärmen reagerar inte alls på att datorn är inkopplad.
Vad gör jag fel? Måste jag "lägga ut" bilden genom något kommando? När jag ansluter en PC (direkt via VGA) reagerar skärmen direkt efter att jag "lagt ut" bilden.

Använd inte VGA, använd DVI i stället, så får du bättre bildkvalitet också.

Men det borde funka med VGA. När du ser skärmen under "Bildskärmar", vilken upplösning har du valt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-25 20:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Använd inte VGA, använd DVI i stället, så får du bättre bildkvalitet också.

Men det borde funka med VGA. När du ser skärmen under "Bildskärmar", vilken upplösning har du valt?

Tyvärr är min adapter för VGA.. Jag valde den högst tillgängliga upplösningen.

Ursprungligen av joannab:

Tyvärr är min adapter för VGA....

Skaffa en annan adapter.

Ursprungligen av joannab:

...den högst tillgängliga upplösningen.

Högsta, lägsta, första, sista, senaste, osv är inga bra svar.

Exakta konkreta svar är mycket bättre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-25 20:58
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Skaffa en annan adapter.

Högsta, lägsta, första, sista, senaste, osv är inga bra svar.

Exakta konkreta svar är mycket bättre.

Hur vet jag att det kommer fungera bara om jag köper en ny adapter? Det borde ju fungera med VGA. Angående upplösningen är den högst möjliga jag kan välja 1920 x 1080.

Har du valt rätt ingång på skärmen, så att den verkligen "tar emot" på VGA-ingången?

Du kan prova att återställa PRAM

Du kan också prova med en annan VGA-kabel mellan adaptern och skärmen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-25 22:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du valt rätt ingång på skärmen, så att den verkligen "tar emot" på VGA-ingången?

Du kan prova att återställa PRAM

Du kan också prova med en annan VGA-kabel mellan adaptern och skärmen.

Då det fungerar utan minsta problem så fort jag använder en PC borde problemet inte ligga i VGA-kabeln eller i inställningen på skärmen. När det gäller PRAM står det på länken "Om du har problem med bildskärmsupplösningen för en bildskärm från en tredje part hjälper det inte att återställa NVRAM/PRAM." :/

Varför avfärdar du alla tips, utan att ens prova? Vad har du att förlora? Två minuter av ditt liv?

Ursprungligen av joannab:

...borde problemet inte ligga i VGA-kabeln eller i inställningen på skärmen...

Du kan väl åtminstone prova att slå över till DVI, och tillbaka till VGA. Man vet aldrig.

Ursprungligen av joannab:

...hjälper det inte att återställa NVRAM/PRAM

En PRAM/NVRAM-återställning kan ibland lösa de mest mystiska problem. Du kan väl åtminstone prova.

Ursprungligen av joannab:

...fungerar utan minsta problem så fort jag använder en PC...

Använder du samma VGA-adapter där? Om inte så är det kanske den som inte funkar...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-25 22:51

Klarar skärmen 1920x1080?
Vilken frekvens har du? Jag skulle börja väldigt lågt för att få bild, och sedan gå upp i upplösning/frekvens….

Ursprungligen av kenjon:

Klarar skärmen 1920x1080?

Ja. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=965622

Den här appen är rätt bra för att justera upplösning snabbt och enkelt:
https://itunes.apple.com/se/app/display-menu/...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-26 17:37

Vilken "macbook" talar vi om här en vit plast års. 2010 då om du har mini display port. och det inte är en Macbook Pro eller Macbook Unibody- aluminium ?

Jag har en ny mini display port - DVI adapter kan skicka den gratis till dig om du skickar ett PM. Finns också i Göteborg så du kan också få den i handen om det är bättre

Varför kör du i så fall ett sånt gammalt operativsytem som 10.5 på den om man får fråga om du har en mini Display ports dator av nyare årgång ? Det är inte någon äldre vit macbook med mini DVI port eftersom du kör ett äldre system ?

Senast redigerat 2013-09-26 17:48
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-30 20:43

Lösningen var att använda en DVI-adapter!

Tack cubeis och ursäkta Jesper Ohlsson om du kände att jag inte lyssnade på dina råd.

Ursprungligen av joannab:

Lösningen var att använda en DVI-adapter!...

Första rådet i första svaret.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-30 21:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Första rådet i första svaret.

Kloka ord är en sak, handling en annan Båda tillsammans en oslagbar kombination

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-01 08:33
Ursprungligen av cubeis:

Vilken "macbook" talar vi om här en vit plast års. 2010 då om du har mini display port. och det inte är en Macbook Pro eller Macbook Unibody- aluminium ?

Varför kör du i så fall ett sånt gammalt operativsytem som 10.5 på den om man får fråga om du har en mini Display ports dator av nyare årgång ? Det är inte någon äldre vit macbook med mini DVI port eftersom du kör ett äldre system ?

MacBook (13-inch, Aluminum, Late 2008) levererades med 10.5.5, 10.6 kom inte före höten 2009.

1
Bevaka tråden