Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikprestanda nya iMacar

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-24 18:23

Hejsan allihopa!

Inser att den här frågan har varit uppe många gånger innan, men efter uppdateringen av iMac idag så känner jag ändå att en ny tråd är ok.

Jag är sugen på en av de nya iMacarna men jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken. Klart är att det blir 27" och att jag ska ha 3 TB Fusion drive. Däremot vet jag inte om jag ska välja modellen av 27" med GT755M 1GB, GTX 775M 2GB, eller GTX 780M 4GB.

Hur stor skillnad är det mellan dessa kort? Är det värt att lägga 1880:- för att komma upp i medelnivån eller ytterligare 1400:- för att få toppkortet?

För tillfället så spelar jag inget på datorn, men eftersom jag har tänkt att ha datorn ett tag så kanske jag får lust att göra det senare. Om jag skulle spela något i nuläget skulle det troligtvis bli Starcraft 2, EVE Online, SWTOR, och möjligtvis Rome 2. Hur klarar dessa korten de spelen på någorlunda inställningar?


Tacksam för all hjälp jag kan få!

Det enda jag kunde hitta för stunden.

http://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-09-24 21:10

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-G...

Där är 780m, de andra korten finns listade med.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-25 12:20

Ok, om man bortser från spelprestanda, är enda skillnaden på den "lilla" 27" och den "stora" 27" processorn? Såg att den var 3.2 gHz i den första och 3.4 i den andra. Hur mycket gör detta vid vanlig användning?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-25 12:23
Ursprungligen av dungen:

Ok, om man bortser från spelprestanda, är enda skillnaden på den "lilla" 27" och den "stora" 27" processorn? Såg att den var 3.2 gHz i den första och 3.4 i den andra. Hur mycket gör detta vid vanlig användning?

Väldigt subjektiv bedömning vad vanlig användning är för dig kanske inte vanlig för andra.
Så det spontana svaret blir ingenting.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-25 12:32

Haha, ok förstår din poäng. "Vanlig" användning för mig betyder surfa på nätet, sortera/redigera lite bilder (lite), spela en del filmer, skriva lite dokument. Väldigt mainstream.

Den stora frågan är egentligen hur länge klarar iMac med ett Geforce GTX 780M när det fortfarande inte är bättre än ca 1.5 år (GeForce 670 lanserades Mars/April 2012) gamla Geforce GTX 670 på Pc sidan.
En dator ska hålla minst tre år som huvud dator och då hade jag hoppas på lite bättre grafikkort typ 780M SLI i iMacen.
iMacen har både plats och möjlighet om Apple bara hade velat lite mer!
Dock tror jag att iMacen blir en kanon maskin, dock hade jag rekommenderat 780M om du har pengarna!

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-25 12:47

Om man ponerar att man inte ska spela något på sin dator utan bara "vanlig" datoranvändning (se ovan), blir det då någon prestandaskillnad med ett bättre grafikkort?

Ursprungligen av dungen:

Om man ponerar att man inte ska spela något på sin dator utan bara "vanlig" datoranvändning (se ovan), blir det då någon prestandaskillnad med ett bättre grafikkort?

Då blir det kanske inte större skillnad. Dock glömmer man oftast att man kanske vill ha iMacen 3-5 år då, kan plötsligt bättre grafikkortet göra större skillnad som faktiskt är värt den extra kostnaden för ett bättre 780M. Tänk på att du inte kan uppgradera iMacen grafikkort i efterhand. Och att program m.m. kommer med tiden kräva mer prestanda. Så spel är inte den enda faktorn man ska ha med i kostnaden.

Senast redigerat 2013-09-25 13:20

Håller med Hunter78. Det grafikkort som känns tillräckligt idag, kanske känns otillräckligt om tre år. Att välja till ett bättre grafikkort är nog oftast en klok investering.

Men det är ju naturligtvis en avvägning, där man tar hänsyn till hur datorn ska användas, hur länge man tänker behålla datorn, och vilken budget man har.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-25 13:24

Håller med föregående talare och lägger du ändå ut så mycket pengar på 27 tum och 3 TB fusion drive så hallå maxa hela vägen ut så slipper du fundera på det i efterhand när du sitter med maskinen framför dig utan kan njuta fullt ut istället

Men framför allt beror det väl på hur länge du tänker behålla datorn, 1 år, 3 år eller ända upp till 5 år ?

Budgeten är nog inget problem Jesper om han hostar upp 20000 kr från början ska det då hänga på några tusenlappar hit eller dit, låter konstigt i mina öron, då får man äta nudlar en månad helt enkelt svårare än så är det inte

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-25 13:34

780M-kortet är ett väldigt bra kort för vad det är. Det är samt som Hunter skriver att det ligger i någon "mid/high-end" av förra generationens desktop-kort. iMacen är dock en "all in one" vilket i stort betyder man måste hitta en balans mellan prestanda och utrymme. Där faller 780M in perfekt.

Sedan beror det lite på vad du ska göra. Det som är bra med 775M eller framtför allt 780M-korten är att de har 2GB resp 4GB VRAM. Detta är mycket bra för både allmän processering av på GPU:n och spel. Två exempel är att Adobe rekommenderar minst 1GB VRAM för realtids-effekter i Premier Pro och Dice rekommenderar en 3GB GPU för kommande Battlefield 4. Att ha 4GB VRAM kan potentiellt öka livslängden på maskinen en del.

På sikt kommer garanterat GPU:n användas mer och mer även om det idag primärt är lite mer avancerad program som tillämpar det. Men det sker mycket mer utveckling på GPU än CPU-sidan så en stark GPU är att rekommendera helt klart.

Vidare, om iMac 27" 2013 med 780M påminner om iMac 27" 2012 med 680MX så är den en fenomenalt balanserad maskin. Min tjej har en PC med snarlika spec:ar som min 2012 iMac men att det då är en desktop / tower och att den har ett fläskigare grafikkort. Resultatet är så klart bättre prestanda i spel men hon har också en maskin som konstant låter måttligt där min iMac är knäpptyst. Vid belastning drar hennes maskin igång ganska mycket där iMacen kan få ett susande fläktljud men inget extremt. Och jag har även med mitt "enklare" 680MX kort kunnat njuta av alla spel jag slängt på maskinen. Kanske inte med högsta, ultra inställningarna men helt klart på höga inställningar.

Min rekommendation är ett 780M 4GB om du har råd.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-25 14:33

Det låter som att jag ska lägga de extra kronorna på 780M iaf då. Men jag får känslan av att ni tycker att 3 TB Fusiondrive är onödigt/overpriced, är det så?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-25 14:40
Ursprungligen av dungen:

Det låter som att jag ska lägga de extra kronorna på 780M iaf då. Men jag får känslan av att ni tycker att 3 TB Fusiondrive är onödigt/overpriced, är det så?

Svar: JA lägg hellre pengarna på bättre grafikkort om du inte vill äta nudlar en månad vill säga

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-25 14:45

Vad skulle i så fall vara det bästa/mest prisvärda alternativet för lagring?

Jag valde mest Fusion driven för att få SSD funktionen samtidigt som stor lagringskapacitet och att jag inte tycker att det är så snyggt med ext. diskar som står på skrivbordet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-25 14:51
Ursprungligen av dungen:

Vad skulle i så fall vara det bästa/mest prisvärda alternativet för lagring?

Jag valde mest Fusion driven för att få SSD funktionen samtidigt som stor lagringskapacitet och att jag inte tycker att det är så snyggt med ext. diskar som står på skrivbordet.

Okey I got it, välj då 3 TB fusion för 3000 kr tillval. 16 GB ram-minne för 1800 kr extra skulle jag välja alla dagar i veckan, men kommer jag ihåg rätt så är 27 tummarna enkla att uppgradera men minne kostar väl också en slant om man fixar det själv i efterhand men lite billigare , 21 tums imac funkar inte alls att uppgradera med ram-minne på ett enkelt sätt själv.

Värsta grafikkortet med 4 GB ram. för 3000 kr extra.

Var hamnar vi då prismässigt ? cirka 25000 kr inkl. moms om du inte maxar processorn fullt ut utan nöjer dig med 3.4 Ghz. i5 eller ?

27000 kr med icore i7 3.5 Ghz vilket jag skulle välja i en iMac 100 %, och äta nudlar 2 månader på raken

Senast redigerat 2013-09-25 15:03
Ursprungligen av dungen:

Ok, om man bortser från spelprestanda, är enda skillnaden på den "lilla" 27" och den "stora" 27" processorn? Såg att den var 3.2 gHz i den första och 3.4 i den andra. Hur mycket gör detta vid vanlig användning?

Skulle nog tro att du i princip inte märker någon skillnad alls till det du skriver att du ska använda den till.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-25 21:46
Ursprungligen av cubeis:

Okey I got it, välj då 3 TB fusion för 3000 kr tillval. 16 GB ram-minne för 1800 kr extra skulle jag välja alla dagar i veckan, men kommer jag ihåg rätt så är 27 tummarna enkla att uppgradera men minne kostar väl också en slant om man fixar det själv i efterhand men lite billigare , 21 tums imac funkar inte alls att uppgradera med ram-minne på ett enkelt sätt själv.

Värsta grafikkortet med 4 GB ram. för 3000 kr extra.

Var hamnar vi då prismässigt ? cirka 25000 kr inkl. moms om du inte maxar processorn fullt ut utan nöjer dig med 3.4 Ghz. i5 eller ?

27000 kr med icore i7 3.5 Ghz vilket jag skulle välja i en iMac 100 %, och äta nudlar 2 månader på raken

Om jag omformulerar frågan då. Vad skulle vara alternativet till en Fusion drive? Ram-minnet har jag tänkt att uppgradera själv (en av anledningarna till att jag valt 27"). Ja, jag tror att 3.4 gHz i5 räcker till mig. Har förstått att i7 är mer för tunga beräkningar, CAD och liknande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-25 22:14

Fusion-drive vs SSD är väl det ungefär som så att du får:

- 1TB HDD + 128 GB SSD eller 256 GB SSD för ca 1750 SEK
- 3TB HDD + 128 GB SDD för ca 3000 SEK
- 512 GB SSD för ca 4400 SEK

Ovan är inget rätt eller fel val idag. SSD:erna är marknadsmässigt prissatta, Fusion-drive ger en unik funktion i god prestanda och mycket lagring.

Efter att ha suttit ett år med en iMac 2012 med 1TB Fusion-drive kan jag verifiera tekniken fungerar som utlovat. Saknar dock SSD-enheten i min Windows-boot. Personligen skulle jag idag köra 512 GB ren SSD, men det kostar en slant extra också.

Valet mellan 1TB fusion och 256 GB SSD är svårare. Har du behov av "mycket" lagring är Fusion ett smidigt och prisvärt val. Annars kan man köra 256GB SSD + extern HDD också.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-09-26 23:53
Ursprungligen av Hunter78:

Den stora frågan är egentligen hur länge klarar iMac med ett Geforce GTX 780M när det fortfarande inte är bättre än ca 1.5 år (GeForce 670 lanserades Mars/April 2012) gamla Geforce GTX 670 på Pc sidan.
En dator ska hålla minst tre år som huvud dator och då hade jag hoppas på lite bättre grafikkort typ 780M SLI i iMacen.
iMacen har både plats och möjlighet om Apple bara hade velat lite mer!
Dock tror jag att iMacen blir en kanon maskin, dock hade jag rekommenderat 780M om du har pengarna!

780m kortet är totalt meningslöst oavsett om du ska ha datorn i 1 eller 5 år om du inte spelar eller använder något program som nyttjar grafikkortet för rendering. Med en liten parantes för 4k-stöd om du ska ha datorn i 5 år, vet inte hur det är vare sig med de bättre eller "sämre" grafikkorten.

För den typen av användning duger i stort sett vad som helst för grafikkort.

Strunta i RAM och köp det separat för en väsentlig summa mindre än vad Apple kräver - för RAM är det enda du kan byta utan att bryta garantin (och RAM är löjligt lätt att byta).

Ursprungligen av Segas:

Strunta i RAM och köp det separat för en väsentlig summa mindre än vad Apple kräver - för RAM är det enda du kan byta utan att bryta garantin (och RAM är löjligt lätt att byta).

Dock endast 27" man kan byta RAM själv på.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Dock endast 27" man kan byta RAM själv på.

Det är den han ska ha, vilket han nämner i första tråden.

1
Bevaka tråden