Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera gamla Wordfiler?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag har ett gäng gamla Wordfiler från 2001-02 (Word 97?) och så har jag en MacBook med OS 10.8.5. Är det på något sätt möjligt att läsa de filerna med något program som fungerar i min dator?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-24 14:49

Word finns för OSX…
OpenOffice kan läsa Wordfiler och är gratis.
http://www.openoffice.org/sv/

Jo, men det Word jag har kan inte läsa så gamla filer. Och ett så gammalt Word kan inte installeras i mitt moderna system OpenOffice klarar heller inte att öppna filerna.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2013-09-24 16:08
Ursprungligen av cfjohansson:

Jo, men det Word jag har kan inte läsa så gamla filer. Och ett så gammalt Word kan inte installeras i mitt moderna system OpenOffice klarar heller inte att öppna filerna.

Testa LibreOffice som har lite mer filter för olika format än OO, men allt nyare än WinWord6 brukar OO klara. Däremot om man har äldre versioner än så får man använda en word6 för att spara i dess format först.

Sedan kan man flytta infon vidare till något format som funkar typ text, LaTeX eller något mer framtidsäkert.

Går det inte med Pages?

Word 97 (windowsversionen - macversionen kallades Word / Office 98) är på intet sätt gammal. Dess filer kan öppnas utan problem av senaste Office 2011 för Mac. Om det inte fungerar är filerna korrupta på något sätt. Är filändelsen rätt? (.doc, ej docx).

Textredigeraren (TextEdit) som installeras tillsammans med OSX kan läsa och skriva både .doc och .docx. Liksom Pages och övriga ordbehandlare som nämnts ovan.

Det som kan ställa till det visuellt är att vissa typsnitt saknas sen tiden det begav sig, och att radbrytningar flyttar sig. Men inget akut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-24 21:23
Ursprungligen av cfjohansson:

Jo, men det Word jag har kan inte läsa så gamla filer.

Vad händer om du försöker öppna filen i aktuell verison av Word?
Om du får samma felmeddelande som jag så står lösningen i dialogrutan. Alltså, öppna wordfilen inifrån Word.

Här har jag alltså en Word-fil som skapats 1994. Troligen med anrika Word 5.1 på gamla MacOS. Den går utmärkt att öppna med bibehållen formatering i Word 2011 och OSX 10.8.5 via Word > Arkiv > Öppna.

1
Bevaka tråden