Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Macbook Air ska jag köpa, i5 eller i7?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag ska köpa en ny dator. Har tänkt mig en air med 8 gig ram och 256 hdd

Jag har dock svårt att bestämma om jag ska ha i7 eller i5....

Har kollat runt på olika forum och recensioner men dom är motstridiga... Jag vill veta om jag kommer förlora mycket i batteriprestanda med i7? Kommer den vara varmare? Låta mer?

Jag kommer inte göra särskilt krävande saker på den. Surf, film, skriva, kanske spela lite...

Det skiljer så lite i pris mellan dem så jag tänkte ta i7 eftersom den är snabbare o kanske mer framtidssäker. Men jag undrar om det är värt det om den låter mer, blir varmare, drar mer i batteri...

Så.... Är det onödigt med i7?

Tack

Senast redigerat 2013-09-22 16:41

Fantastisk rubrik.

Köp så mycket din plånbok har råd med, desto bättre prestanda får du.
Har du läst några tester?

Jag har läst tester. Tycker dock att det inte fins något som enhetligt visar på att det ena är bättre än det andra.
Jag har råd med i7. Frågan är bara om den kommer vara varmare och ha sämre batteri. Svårt val!

Ursprungligen av keptang:

Fantastisk rubrik.

Köp så mycket din plånbok har råd med, desto bättre prestanda får du.
Har du läst några tester?

Ett inlägg borttaget som inte har med tråden att göra, Trivselregler.

@Kallen, se på denna t.ex. http://blog.laptopmag.com/core-i7-macbook-air...
Talar till fördel för i7an tycker jag.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-09-22 16:41

Utifrån Anandtech´s jämförande test går det att se skillnaderna mellan de olika modellerna.
http://www.anandtech.com/show/7113/2013-macbo...

Oj! I det testet fick ju faktiskt i7 bättre batteri tid....

Då blir det i7!

Tack!

Ursprungligen av keptang:

Ett inlägg borttaget som inte har med tråden att göra, Trivselregler.

@Kallen, se på denna t.ex. http://blog.laptopmag.com/core-i7-macbook-air...
Talar till fördel för i7an tycker jag.

Ser ut att vara väldigt liten skillnad i batteri där. Även värme. Talar också för i7...

Ursprungligen av joakimo:

Utifrån Anandtech´s jämförande test går det att se skillnaderna mellan de olika modellerna.
http://www.anandtech.com/show/7113/2013-macbo...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-22 18:07

Tester hit och tester dit, Jag har kört en i7 MBA och tycker att fläkten gick igång lättare, var dock tidigare versioner av i7 MBA inte nya processortypen 2013, det var otroligt störande för jag har blivit bortskämd med en tyst sval MBA från dom tidigare modellerna. Men det är min erfarenhet .

Det är superviktigt för mig att ha den känslan att den är tyst och relativt sval och ingen småbrummande fläkt som går igång titt som tätt.

Ser man det på lite längre sikt efter garanti tidens utgång så skulle jag känna mig säkrare med en lite svalare i5 processor än en smått topp peakande i7 processor som lättare överhettas med tiden. För prestandan den märker du inte vid dagligt arbete på något sätt.

Ditt val lycka till

Exakt detta jag tänkte.... Jag vill inte riska att den låter mer än i5...
Dock var ju din en äldre version.

Garantin spelar ingen roll. Ska köra apple care. Nu blev det svårt igen! Haha!

Ursprungligen av cubeis:

Tester hit och tester dit, Jag har kört en i7 MBA och tycker att fläkten gick igång lättare, var dock tidigare versioner av i7 MBA inte nya processortypen 2013, det var otroligt störande för jag har blivit bortskämd med en tyst sval MBA från dom tidigare modellerna. Men det är min erfarenhet .

Det är superviktigt för mig att ha den känslan att den är tyst och relativt sval och ingen småbrummande fläkt som går igång titt som tätt.

Ser man det på lite längre sikt efter garanti tidens utgång så skulle jag känna mig säkrare med en lite svalare i5 processor än en smått topp peakande i7 processor som lättare överhettas med tiden. För prestandan den märker du inte vid dagligt arbete på något sätt.

Ditt val lycka till

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-22 19:33
Ursprungligen av Kallen:

Exakt detta jag tänkte.... Jag vill inte riska att den låter mer än i5...
Dock var ju din en äldre version.

Garantin spelar ingen roll. Ska köra apple care. Nu blev det svårt igen! Haha!

Det jag såg i testet var väl att tex..undersidan när man har den i knät, blir cirka 47 grader med i7 processorn och cirka 40 grader med i5 processorn.

Min MBA är min lilla knähund och sänghund så då kan lätt bli att dom där extra graderna triggar igång fläkten lite lättare om Apple har lagt in någon gräns för när fläkten går igång.. Vad vet jag.

Men i5 processorn blir väl också varm om man kör lite flash som jag gör på tex. ATG travet och då får man ta seden dit man kommer

Nya processortypen "Haswell" år 2013, både i5 och i7 verkar ju onekligen svalare och effektivare så kanske inte valet spelar så stor roll på dessa nya modeller skulle jag gissa när det gäller fläktens ljud eller inte.

Nej... Tror valet får falla på om dom har i7 i butik eller inte.

I5 med 8g är beställningsvara. Har dom i7 så får jag ju den direkt. Då blir det nog den.

Ursprungligen av cubeis:

Det jag såg i testet var väl att tex..undersidan när man har den i knät, blir cirka 47 grader med i7 processorn och cirka 40 grader med i5 processorn.

Min MBA är min lilla knähund och sänghund så då kan lätt bli att dom där extra graderna triggar igång fläkten lite lättare om Apple har lagt in någon gräns för när fläkten går igång.. Vad vet jag.

Men i5 processorn blir väl också varm om man kör lite flash som jag gör på tex. ATG travet och då får man ta seden dit man kommer

Nya processortypen "Haswell" år 2013, både i5 och i7 verkar ju onekligen svalare och effektivare så kanske inte valet spelar så stor roll på dessa nya modeller skulle jag gissa när det gäller fläktens ljud eller inte.

Ursprungligen av Kallen:

Nej... Tror valet får falla på om dom har i7 i butik eller inte.

I5 med 8g är beställningsvara. Har dom i7 så får jag ju den direkt. Då blir det nog den.

Jag valde i7an och är mycket nöjd med batteritiden den ger. MBA's processorer är förstås lite långsammare än övriga, så jag tyckte definitivt att det var värt att satsa på i7 eftersom den enligt mätningar ska prestera cirka 30% bättre än i5an. Rätt mycket för pengarna i mina ögon.

1
Bevaka tråden