Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple har börjat bygga sin tredje Sverigebutik

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Rapporter från södra Sverige gör gällande att Apple börjat bygga sin tredje butik i Väla Centrum strax utanför Helsingborg.

Läs hela artikeln här

Var förbi den svarta lådan igår. Ingen Applelogga på lådan än... Verkar vara en ganska stor affärsyta. Ska försöka vara där när de öppnar i alla fall.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-09-22 14:59

?Om Apple prioriterar köpkraft med butiksplaceringarna i Sverige, så hamnar Stockholm västra (Gtb) på 4:e plats eller sämre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-22 16:44
Ursprungligen av Capeman:

Var förbi den svarta lådan igår. Ingen Applelogga på lådan än... Verkar vara en ganska stor affärsyta. Ska försöka vara där när de öppnar i alla fall.

Tror du att ytan är stor? Det tror inte jag, iaf inte större än i Malmö.

Jag skulle verkligen vilja veta hur Apple resonerar kring var det är bäst att öppna sina butiker, det hade varit spännande Inte för att de öppnar på Väla Centrum, där är massor med folk som dras dit från byar som helsingborg och annat runt omkring.

Svårt att säga med bara en stor svart låda framför entrén. Men den känns stor. Hur stor får vi se. Tittar man på planritningen i artikeln känns den rätt stor.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-09-22 19:28
Ursprungligen av zinned:

Tror du att ytan är stor? Det tror inte jag, iaf inte större än i Malmö.

Jag skulle verkligen vilja veta hur Apple resonerar kring var det är bäst att öppna sina butiker, det hade varit spännande Inte för att de öppnar på Väla Centrum, där är massor med folk som dras dit från byar som helsingborg och annat runt omkring.

?Närhet till Köpenhamn resp Helsingör måste räknas in i vågskålen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-22 21:28
Ursprungligen av mac+:

?Närhet till Köpenhamn resp Helsingör måste räknas in i vågskålen.

Nja, hade inte Malmö haft en butik redan hade jag hållit med dig. Nu har Malmö en butik som servar Malmö och Cph, Helsingör har försumbart med folk...det är en liten liten by.

Ursprungligen av zinned:

Nja, hade inte Malmö haft en butik redan hade jag hållit med dig. Nu har Malmö en butik som servar Malmö och Cph, Helsingör har försumbart med folk...det är en liten liten by.

Man behöver bara se på besökarantalet till Väla för att förstå varför.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-22 23:57
Ursprungligen av Borttaget:

Man behöver bara se på besökarantalet till Väla för att förstå varför.

Så du menar att antalet besökare på Väla är högre än t ex...Nordstan i göteborg?

Senast redigerat 2018-07-23 09:37
Ursprungligen av zinned:

Så du menar att antalet besökare på Väla är högre än t ex...Nordstan i göteborg?

Touché.
Nordstan har många fler besökare visst har de.

Mitt resonemang rinner ut i sanden...

Nordstan 35 miljoner besökare per år medan Väla har runt 8 miljoner.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-23 00:14
Ursprungligen av Borttaget:

Touché.
Nordstan har många fler besökare visst har de.

Mitt resonemang rinner ut i sanden...

Nordstan 35 miljoner besökare per år medan Väla har runt 8 miljoner.

Precis

Jag skulle som sagt vilja veta hur Apple resonerar här då vi har en butik i Malmö...helsingborg behöver ingen.

Senast redigerat 2018-07-23 09:37
Ursprungligen av zinned:

Precis

Jag skulle som sagt vilja veta hur Apple resonerar här då vi har en butik i Malmö...helsingborg behöver ingen.

Jag vet inte hur du tänker men jag tänker inte åka till Malmö för att gå i en Apple-butik...
Att åka till Malmö gör man inte spontant utan det krävs planering för de där 6 milen.

Jag som bor i Helsingborg och jobbar i Ängelholm skulle utan problem svänga in om Väla mera spontant.

Min tankegång är jag knappast ensam om.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-23 00:49
Ursprungligen av Borttaget:

Jag vet inte hur du tänker men jag tänker inte åka till Malmö för att gå i en Apple-butik...
Att åka till Malmö gör man inte spontant utan det krävs planering för de där 6 milen.

Jag som bor i Helsingborg och jobbar i Ängelholm skulle utan problem svänga in om Väla mera spontant.

Min tankegång är jag knappast ensam om.

Det förstår jag, absolut, men det resonemanget håller ju inte för Apple i valet om var de ska lägga nästa butik. Det resonemanget stämmer på alla platser i hela landet, närmast är där man är själv och inte massa mil bort.

Så, frågetecknet kvarstår kring hur Apple egentligen kan tänkas resonera i valet av plats för ny butik.

Senast redigerat 2018-07-23 09:37

Det verkar glömmas att det kan vara så enkelt att det blev en lämplig butiksyta ledig i Helsingborg. Kanske inte finns någon alls i Nordstan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-23 01:30
Ursprungligen av Capeman:

Det verkar glömmas att det kan vara så enkelt att det blev en lämplig butiksyta ledig i Helsingborg. Kanske inte finns någon alls i Nordstan.

Kan ju vara så men jag har fått intrycket att Apple är jävliga på att ordna butiksytor, vill de ha en yta så ordnar de det...typ

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-23 09:38

Jag undrar när det ska komma en till Stockholm...

  • Medlem
  • ?
  • 2013-09-23 12:08
Ursprungligen av pesc:

Jag undrar när det ska komma en till Stockholm...

?Jag tror att Mjölby kommer före både Sthlm och Sthlm västra för de verkar ha ett upptagningsområde som sträcker sig minst 12 mil från E4:an.

Ursprungligen av pesc:

Jag undrar när det ska komma en till Stockholm...

Det finns lika många i Stockholm som i Malmö. Om man som Stockholmare inte kan masa sig till Täby så kan man inte begära av Malmöborna att masa sig till Hyllie.

Då är det på gång

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-31 16:32
Ursprungligen av pmarriott:

Det finns lika många i Stockholm som i Malmö. Om man som Stockholmare inte kan masa sig till Täby så kan man inte begära av Malmöborna att masa sig till Hyllie.

Lite sent svar, men...

Vad hade du sagt om Malmö-butiken låg i Svedala?

Det tar drygt 30 minuter med tåg från Stockholms Centrum till Täby Centrum. Ett tågbyte är nödvändigt.

Det går snabbare att åka från Malmö till Svedala, och dessutom är det direkttåg. Så Svedala skulle vara smidigare för Malmöbon än vad Täby Centrum är för Stockholmsbon.

Och då har vi inte tänkt på de Stockholmare som bor utanför staden... Tvärförbindelserna till Täby är ju inte jättebra.

Det är ju bra att det finns en butik i Täby, men jag saknar en i Stockholm.

Ursprungligen av pesc:

Lite sent svar, men...

Vad hade du sagt om Malmö-butiken låg i Svedala?

Det tar drygt 30 minuter med tåg från Stockholms Centrum till Täby Centrum. Ett tågbyte är nödvändigt.

Det går snabbare att åka från Malmö till Svedala, och dessutom är det direkttåg. Så Svedala skulle vara smidigare för Malmöbon än vad Täby Centrum är för Stockholmsbon.

Och då har vi inte tänkt på de Stockholmare som bor utanför staden... Tvärförbindelserna till Täby är ju inte jättebra.

Det är ju bra att det finns en butik i Täby, men jag saknar en i Stockholm.

Om man önskar kunna transportera sig från centrum till utkanten av en stad på under 30 minuter kan man lämpligen bosätta sig på en mindre ort.

Ursprungligen av pmarriott:

Om man önskar kunna transportera sig från centrum till utkanten av en stad på under 30 minuter kan man lämpligen bosätta sig på en mindre ort.

Förbannat Korkat svar

Det är väl självklart att det borde ligga en Apple Store centralt i Stockholm

Nu har vi här nere en i Emporia som är ett naturligt val i Malmö precis som Väla är i Helsingborg.
Men så som Stockholm ser ut idag, borde den naturligtvis ligga någonstans runt Centralen / NK / Höttorget

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-31 20:37

Visst, flytta den från Täby till Stockholm. Men att Stockholm ska få en när det finns en några mil därifrån, innan Göteborg får sin, det tycker jag skulle vara "fel".
Majoriteten av svenskarna ha långt mer än 30 min till sin närmaste AppleStore.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-31 23:54
Ursprungligen av kenjon:

Visst, flytta den från Täby till Stockholm. Men att Stockholm ska få en när det finns en några mil därifrån, innan Göteborg får sin, det tycker jag skulle vara "fel".
Majoriteten av svenskarna ha långt mer än 30 min till sin närmaste AppleStore.

Helt enig.

Att dessutom böla för att man tycker tågförbindelserna är kassa och att drygt 30 min är lång tid, strunta i att åka dit då eller ta bilen som alla andra vettiga

Ibland kan man bara le

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-01 07:49
Ursprungligen av zinned:

Helt enig.

Att dessutom böla för att man tycker tågförbindelserna är kassa och att drygt 30 min är lång tid, strunta i att åka dit då eller ta bilen som alla andra vettiga

30 minuter förutsätter att man bor inne i stan, vilket de flesta stockholmare inte gör. Jag bor i Sollentuna, och det tar en timme kollektivt till Täby trots att det rent geografiskt är nära. Tar 15-20 minuter med bil. Men alla har inte bil.

De flesta som bor i Stockholm med omnejd tar sig lätt och snabbt in till city. Det är tvärförbindelserna som suger, som tidigare konstaterat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-01 11:51
Ursprungligen av Vassius:

30 minuter förutsätter att man bor inne i stan, vilket de flesta stockholmare inte gör. Jag bor i Sollentuna, och det tar en timme kollektivt till Täby trots att det rent geografiskt är nära. Tar 15-20 minuter med bil. Men alla har inte bil.

De flesta som bor i Stockholm med omnejd tar sig lätt och snabbt in till city. Det är tvärförbindelserna som suger, som tidigare konstaterat.

Alltså bortskämda istället, klarar inte restider som är vardagsmat och anses korta för i stort sett alla i landet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-01 15:09

Vad är restiden mellan Helsingborg och Malmö? Eller mellan Helsingborg och Köpenhamn? Jag skulle tro att den är ungefär som mellan södra Stockholm och Täby. Tycker du Helsingborgsborna är bortskämda också?

Jag har inget problem med att Helsingborg får en butik. Och jag har jag inget problem med att åka till Täby eftersom man redan är Apple-frälst. Men jag tycker fortfarande att Stockholm borde få en butik eftersom de då når många fler människor som kanske inte är Apple-tokar och planerar resor till grannkommunen för att uppsöka en butik.

Malmö C-Helsingborg C tar 40-50 min med tåg.

Helsingborg C-Köpenhamn C tar ca 1h 20 min med tåg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-01 18:32

Brommaplan - Täby c 55 min med tåg
Huddinge - Täby C 55 min med tåg

Och det är inte alls säkert att bil skulle vara snabbare. Det beror helt på trafikinfarktsituationen.

Jag tror att de flesta Stockholmare aldrig har varit i Täby Centrum. Enligt mitt synsätt har Stockholm ännu inte fått någon Apple Store. Om man hävdar det så hävdar jag att Helsingborg snart har sin tredje, för skåningarna är väl inte latare än Stockholmare?

Bevaka tråden