Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny HD till vit iMac 20" från 2006 / 2007

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått ”allvarliga fel på hårddisken” på min gamla vita iMac 20" från 2006/2007 och behöver alltså byta hårddisk.
Jag vill ju inte skrota hela iMacen bara för att HD:n är kass, men det verkar inte helt lätt att få tag i en modern HD som passar.

Någon som har egna erfarenheter av vad som funkar (jag är inte så intresserad av vad som INTE funkar)?
Storlek 250 – 1000 GB.
Går det att sätta i endast en SSD istället för en SATA?

Info: iMac 20", modell 5,1, Bygge 10C540, 2.33 GHz Intel Core 2 Duo
http://www.everymac.com/systems/apple/imac/sp...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-09-20 12:52

Du kan ta vilken 3,5" SATA som helst till din vita iMac.
Temperatursensorn till hårddisken är en diod som sitter med dubbelhäftande tejp och kan lätt flyttas över.

Stora hårddiskar på 3-4TB är jag dock lite osäker på då jag stött begränsningar på bl.a Mac Pro's raidkort på 2.2TB

Har ingen erfarenhet av SSD i så gammal iMac men borde inte vara några problem med att montera en.
Samsungs SSD har fungerat bra för mig och mina vänner i nyare iMac, Mac Mini, Mac Pro och Macbook Pro.

Ursprungligen av MagArne:

Du kan ta vilken 3,5" SATA som helst till din vita iMac.
Temperatursensorn till hårddisken är en diod som sitter med dubbelhäftande tejp och kan lätt flyttas över.

Stora hårddiskar på 3-4TB är jag dock lite osäker på då jag stött begränsningar på bl.a Mac Pro's raidkort på 2.2TB

Har ingen erfarenhet av SSD i så gammal iMac men borde inte vara några problem med att montera en.
Samsungs SSD har fungerat bra för mig och mina vänner i nyare iMac, Mac Mini, Mac Pro och Macbook Pro.

Tack. Bra svar. Jag kontaktade en butik/leverantör och dom var väldigt osäkra på om dom hade någon HD som kunde passa.
Antagligen ville dom inte riskera en reklamation, och det kan man ju förstå.
Då kör jag på ”vilken som helst”
Temperatursensorn kände jag till – men tack ändå.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-20 13:47

Enklast är ju en firewirehårddisk och ställa bredvid. Inte så snyggt, men enklast

Ursprungligen av kenjon:

Enklast är ju en firewirehårddisk och ställa bredvid. Inte så snyggt, men enklast

Nä. Det känns inte alls bra.
Den interna HD:n är ju kass och går inte att starta från.
Tycker du att jag ska använda den externa som startskiva?
Känns instabilt och dessutom skrymmande.

Ursprungligen av Bapelsinmannen:

...Känns instabilt och dessutom skrymmande.

Instabilt - nej, inte det minsta. Funkar precis lika bra som en intern disk.
Skrymmande - ja, kanske, men det finns externa diskar som är ganska snygga, och som inte "stör" alltför mycket.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Instabilt - nej, inte det minsta. Funkar precis lika bra som en intern disk.
Skrymmande - ja, kanske, men det finns externa diskar som är ganska snygga, och som inte "stör" alltför mycket.

OK. Det blir en intern iaf

Nu har jag bytt den interna HDn.
Men det vill sig inte ändå.
När jag ska formatera disken så får jag upp input/output error.
Vad kan det beror på?
Jag var väldigt noggrann med att alla kablar etc satt fast ordentligt och värmesensorn är också monterad.

Frågor som dyker upp (se bifogad bild om den inte visas här):
Jag beställde en 500 GB SATA, Seagatae Barracuda, men det står ju att disken är på 3,6 TB – frågan är om jag fått fel disk och datorn inte kan hantera en SATA 2 på 3,6 TB
eller
står det 3,6 TB fastän det är en 500 GB (det står ju ST500 i Skivbeskrivning nere till vänster). Verkar ju underligt, men jag har ingen tidigare erfarenhet av detta.
eller är det inte HDn (varken den gamla eller nya) som är felet utan något annat...?

Visade sig vara något knas med Seagate-disken.
Köpte en Samsung och installerade utan problem.
Nu funkar allt igen

1
Bevaka tråden