Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Objective-C litteratur

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har läst O?Reilly's Learning Cocoa och känner att jag har ganska mycket kött på benen vad gäller Project Builder, Interface Builder och har t.o.m. släppt ett program public.

Men nu letar jag efter någon bra "fortsättningsbok" som tar upp mer om själva Objective-C som programmeringsspråk.

Nån som har tips?

Ciryon

Jag har inget konkret tips eftersom jag själv håller på att leta men denna länk kan kanske vara av intresse, CocoaBooks

Joakim

Tyvärr bara dåliga nyheter på den fronten -- en kompis jobbade på en bok om Objective-C åt O'Rilley, men den är nedlagd nu...

Jag rekomenderar varmt den här boken om du är ute efter referenslitteratur.

Det är ingen nybörjarbok, men det var ju inte det du var ute efter.

Läs mer på http://www.cocoaprogramming.net/

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Har läst O?Reilly's Learning Cocoa och känner att jag har ganska mycket kött på benen vad gäller Project Builder, Interface Builder och har t.o.m. släppt ett program public.

Men nu letar jag efter någon bra "fortsättningsbok" som tar upp mer om själva Objective-C som programmeringsspråk.

Nån som har tips?

Ciryon

*bump*

vad tyckte du om "learning cocoa"?

jag är en webbprogrammerare/sciptare som är sugen på att lära mig mera om cocoa/obj-c, så själva programmerings logik har jag inga problem med att fatta, hur mycket "nybörjar varning" är det på boken, om nån alls??

Någon som läst Aaron Hillgrass nya bok? Den som är så dyr men som tydligen ska vara väldigt bra?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Falkenberg
Någon som läst Aaron Hillgrass nya bok? Den som är så dyr men som tydligen ska vara väldigt bra?

Vet inte vilken den nya är, men jag har läst "Cocoa programming for Mac OS X" och den rockar som introduktion till Cocoa. Den ökar dessutom rätt hyffsat på komplexiteten vilket gör att man ändå kan prestera rätt avancerade och roliga program när man läst den.

Böcker jag läst och varmt kan rekommendera:

Cocoa Programming For Mac OS X - Aaron Hillegass
Mycket bra introduktion till Cocoa Programmering. Kanske inget för dig Ciryon, men väl värd att rekommendera för andra som vill börja programmera.

Cocoa Programming (nämnd ovan) - Scott Anguish & Co
Det här är Cocoa-bibeln. Här kan man hitta allt känns det som. Har en känsla av att det finns en del matnyttigt om Objective-CD i den, men jag måste erkänna att jag inte läst de 1200+ sidorna ännu. Det är en fet och ganska dyr bok, men enligt mig en mycket bra investering.

Building Cocoa Applications - Simson Garfinkel & Michael K. Mahoney
Boken tar upp en del om Aqua-gränssnittet, om det är bra eller dåligt låter jag vara osagt. Boken innehåller dock en intressant genomgång av de programmeringsverktyg förutom PB som följer med i Developer Tools. Dessutom är exempelkoden i boken hyffsat avancerad, och man jobbar bland annat med integrationen mellan Unix-program och Cocoa.

Dessutom har jag läst Learning Cocoa men den hade du ju redan läst. Den finns dessutom i en senare, och enligt folk jag talat med bättre, utgåva som har det påhittiga namnet Learning Cocoa with Objective-C, 2nd Edition.

Inga av dessa böcker behandlar enbart Objective-C, några sådana böcker verkar det knappt finnas, men om man läst någr av dessa böcker tycker jag att man totalt sett får en ganska bra bild av hur Objective-C funkar. En bok som jag själv inte läst eller ens hört något om har titeln Programming in Objective-C, och titeln låter ju lockande, men som sagt, jag vet inte mycket om den.

Annars kan ju en lärobok i Smalltalk vara på sin plats. Objective-C har ju mycket besläktat med Smalltalk.

/Jont Olof

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-28 17:15

Tack för det ordentliga inlägget JontOlof!

Jag hittade Cocoa Programming for Mac OS X för $31 på Amazon. Nu undrar jag bara hur bra det går att köpa hem böcker därifrån när leveransadressen är i Sverige.

Boken kostar nämligen 600kr på akademibokhandeln

Fasen, trodde inte det var så stor skillnad på pris på böcker.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ivar
Tack för det ordentliga inlägget JontOlof!

Jag hittade Cocoa Programming for Mac OS X för $31 på Amazon. Nu undrar jag bara hur bra det går att köpa hem böcker därifrån när leveransadressen är i Sverige.

Boken kostar nämligen 600kr på akademibokhandeln

Fasen, trodde inte det var så stor skillnad på pris på böcker.

Det är inga som helst problem med att beställa böcker från Amazon.com man får ju vänta några dagar, och det tillkommer några dollar i frakt, men man brukar tjäna på att beställa böcker därifrån. Boken jag nämner ovan i tråden beställdes från Amazon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-28 17:28

Ok
Tackar!

Frågan är nu bara vad shipping kostar.
Jag kan inte få upp någon information, länken ger ingen respons

Helst inte mer än $10 för shipping.
Men vill inte vänta i 18 dagar heller

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-28 17:30

Camino hanterade biffen!

Nu hittade jag mer info

Skillnaden på 11-18 dagars leverans och 2-4 dagar är $1.50 vilket känns helt klart överkomligt!

Tack för hjälpen hörrni!
Snart är man ObjC proffs då

edit:
Nej nej nej, kostade visste mer än så!

Citat:

Order_Summary
Items:
$31.49

Shipping & Handling:
$35.98

Total Before Tax:
$67.47

Estimated Tax:
$0.00

Order Total: $67.47

Jag som läste lite fel på informationen
Well well, blir Expedited International Shipping istället!
Tack för hjälpen som sagt!

om du skall köpa ifrån amazon så köp ifrån den engelska (amazon.co.uk) då slipper du attt tullen kanske lägger på skatt osv, oftast tar det bara en dag längre än om du tex. beställde ifrån adlibris.se...

Jag har beställt ett gäng böcker från amazon.com. Tidigare har jag beställt den billigaste frakten som för ett par böcker brukar hamna på en $14 till Sverige. Den leveransen tar dock väldigt lång tid (ibland upp till tre fyra veckor) Senaste gångerna jag beställt har jag dock tagit deras mellanmodell på leverans som kostar motsvarande $18 dollar (dvs ungefär 35 spänn mer) och då har leveransen kapats till mellan en vecka och 12 dagar. Ett litet tips om man inte är luspank student.

Jag upplever Amazon som väldigt seriösa och har bara gott att säga om dem...

/Jont Olof

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-07-28 20:27
Citat:

Jag hittade Cocoa Programming for Mac OS X för $31 på Amazon. Nu undrar jag bara hur bra det går att köpa hem böcker därifrån när leveransadressen är i Sverige.

Boken kostar nämligen 600kr på akademibokhandeln

476 kr på Saxo

Har beställt böcker därifrån ett par gånger, ibland är leveranserna snabba ibland inte

Det här är vad bokfynd.nu har att säga om Hillegass bok.

Priser varierar mellan 315 och 640 kr.

Rensade i bokyllan i helgen och har Hillegass' Cocoa Programming for Mac OS X och O'Reillys Learning Cocoa (1a uppl.) till salu om någon är intresserad.

Byter gärna mot Perl/Python bok/böcker eller nåt annat intressant.

persquare@mac.com

(Finns i Lund)

vad vill du ha för hillegrass boken?

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
vad vill du ha för hillegrass boken?

Tyvärr, såld. Gick på studs.

/P

1
Bevaka tråden