Har varit bortrest en vecka och hade datorn med mig. Under resan la jag in en hel del nya bilder samt att jag gjorde en del jobb på datorn. På vägen hem på flyget märkte jag att den började bli väldigt, väldigt seg ibland. När jag kom hem startade jag om datorn och den vägrade,starta. Kontrollerade med skivverktyg och såg att hårddisken behöver repareras. Men den klarar inte att göra det. Jag har en backup, men inte på senaste veckans bilder och jobb så det vore önskvärt att kunna rädda lite info.

Startade då datorn i "target mode" och försökte den vägen. Först kommer man inte åt hårddisken men efter att man låtit skivverktyg försöka reparera kommer man åt den. Testade att överföra mitt aperturebibliotek på 300 gb till en extern hd men när den är näst intill klar får jag ett felmeddelande om att filen är skadad. Försöker öppna biblioteket från min andra dator utan att lyckas då den säger att jag inte har rättigheter.

Behöver tips på hur jag kan rädda informationen (om det går). Har några förslag men vet inte om de är bra eller möjliga.

Kan jag installera om osx på datorn med den skadade hårddisken och hoppas på att den går att starta?

Kan jag ordna så att jag får rättigheter som gör att jag kan öppna mitt aperturebibliotek?

Går det med något program att kopiera hela det skadade biblioteket till en annan hårddisk och därifrån fixa så det funkar?