Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittar inte mina gamla mail i 10.8.3!

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-11 21:42

Hej,
Halv panik här. Har fjångny MacBook Pro och lassat över backup från TimeMachine från den gamla som blev stulen i Grekland förra veckan (MORRRRR). Hittar nu inte mina gamla mail från förra datorn (tror jag körde Lion i den). Och hittar inte nåt vettigt ställe att importera dem från! Alla brevlådor och mappar ligger där snyggt och prydligt, men MAILEN är goners!!

Ytterst tacksam för hjälp!

guzen

Vilken mailleverantör använder du, gmail, hotmail etc?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-11 22:00

Använder Crystone och One.
En del av mailen var uråldriga, har alltid följt med nyinstallationer av nya datorer, men nu var det som förbenat!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-11 22:01

Och ja, kanske ska tillägga att jag använder vanliga Mail i macen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-11 22:51

POP3 eller IMAP4?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-11 22:56

POP hos bägge leverantörerna.

Med POP så tas meddelandena bort automatiskt (standardinställning) från servern när dessa hämtas.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-11 23:06

Då borde mailen finnas i din TimeMachine-backup.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-11 23:08
Ursprungligen av keptang:

Med POP så tas meddelandena bort automatiskt (standardinställning) från servern när dessa hämtas.

Ja det är jag helt med på. Men dessa gamla mail låg snyggt inlagda i mappar i Mail. Mapparna är kvar, men mailen GONE!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-11 23:10
Ursprungligen av kenjon:

Då borde mailen finnas i din TimeMachine-backup.

Ja rimligen, men fattar inte varför de inte rasslade in tillsammans med allt annat?!
Vart lägger sig alla mail i 10.8? Förr kunde man ju kika in i Biblioteket, men det finns ju inte längre? Måste väl finnas ett hemligt rum nånstans …?

Ursprungligen av guzen:

Ja det är jag helt med på. Men dessa gamla mail låg snyggt inlagda i mappar i Mail. Mapparna är kvar, men mailen GONE!

Då bör mailen finnas i någon backup du gjort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-11 23:39
Ursprungligen av guzen:

Vart lägger sig alla mail i 10.8? Förr kunde man ju kika in i Biblioteket, men det finns ju inte längre? Måste väl finnas ett hemligt rum nånstans …?

Du kan fortfarande kika in i din användares biblioteksmapp, men sedan 10.7 är den bara lite dold. Enklast: i Finder klicka på menyn Gå, tryck ner alt, då kommer Bibliotek upp som en bland de andra genvägarna. Och i ~/Bibliotek hittar du en mapp som heter Mail...

Du har alltså fått med mappar du gjort själv i Mail, men mailen som fanns i dem saknas? Det kan ju hända att det klickat i någon konvertering som görs till nyare versioner av Mail. Du kan testa att bara återställa ~/Bibliotek/Mail från TimeMachine kopian till t.ex skrivbordet, och sedan använda import-funktionen i Mail.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-11 23:46

Vad händer om du markerar en av mapparna och väljer Bygg om från menyn Brevlåda?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-12 10:18
Ursprungligen av acke:

Vad händer om du markerar en av mapparna och väljer Bygg om från menyn Brevlåda?

MAGISKT det funkade!!!! Miljoner tack för trolleritricket!!!!
Tackar ännu en gång för detta eminenta forum med duktiga och hjälpsamma människor
Önskar er alla en fin dag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-12 10:28

Hmmmm. Skulle behöva ett trolleritrick till … Alla mapparna är återställda. Men det fanns ju osorterade mail i Inkorgen. Dom vill inte dyka upp med "Bygg om". Något nytt tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-12 11:48

Hittat Biblioteket och mailen nu! Tjohooo! Ska bara lista ut hur jag lägger tillbaka dem

Ursprungligen av guzen:

...Ska bara lista ut hur jag lägger tillbaka dem

Se sista meningen i inlägg 12.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2013-09-18 12:09
Ursprungligen av IngoX:

Du kan fortfarande kika in i din användares biblioteksmapp, men sedan 10.7 är den bara lite dold. Enklast: i Finder klicka på menyn Gå, tryck ner alt, då kommer Bibliotek upp som en bland de andra genvägarna. Och i ~/Bibliotek hittar du en mapp som heter Mail...

Du har alltså fått med mappar du gjort själv i Mail, men mailen som fanns i dem saknas? Det kan ju hända att det klickat i någon konvertering som görs till nyare versioner av Mail. Du kan testa att bara återställa ~/Bibliotek/Mail från TimeMachine kopian till t.ex skrivbordet, och sedan använda import-funktionen i Mail.

Det här fungerar inte om man redan har gjort installationen. Tyvärr såg jag inte att man borde spara den separat innan man installera nytt. Jag trodde det skulle funka att installera om inställningar och mail från backupen i sig. Men det gick inte.

När jag går in i min timemachinekopia så går det inte att gå via finder, menyn Gå osv för att få fram biblioteksmappen alls.

Så hur katten gör jag nu för att få med mina gamla mail och mina gamla inställningar osv? Har rätt mycket som jag väldigt gärna har kvar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-18 13:55

Har PRECIS upptäckt samma sak Iggy! Får paaaaanic … Tips och trix mottaget TACKSAMT!!!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2013-09-18 14:12
Ursprungligen av guzen:

Har PRECIS upptäckt samma sak Iggy! Får paaaaanic … Tips och trix mottaget TACKSAMT!!!

Det enda som går att göra, antar jag, är att installera om rubbet från min sista backup, men då har jag lik förbannat alla problem kvar som jag ville bli av med via en ren installation... På något jävla sätt måste det ju gå att plocka upp just mailen inkl inställningarna precis som de var innan...

Men det vore ju skönt att kunna göra så jävla mycket skit när bara en grej saknas... Fan jag valde Mac en gång för snart 20 år sen för att det var enklare och funkade bättre, men det känns som det tappat en del av det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-18 14:20

Alltså … NÅNSTANS borde mailen ju ha lagt sig vid installationen!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-18 14:27

Håller helt med. Känns som installation på en Quadra 700 var piece of cake …
Tänkte ringa supporten så fort jag hinner, har ju ett avtal jag tänkte utnyttja. Men en del där har ju rent eländig koll.
Googla på problemet borde ju kunna ge nåt också. Vi två kan väl inte vara de enda på planeten som har det här problemet!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2013-09-18 14:30
Ursprungligen av guzen:

Håller helt med. Känns som installation på en Quadra 700 var piece of cake …
Tänkte ringa supporten så fort jag hinner, har ju ett avtal jag tänkte utnyttja. Men en del där har ju rent eländig koll.
Googla på problemet borde ju kunna ge nåt också. Vi två kan väl inte vara de enda på planeten som har det här problemet!

Har googlat i timmar men hittar fan ingen hjälp... men ja, jag har ju support också som jag betalt för som jag hoppas gäller än...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-18 14:49

Inte hunnit läsa hela tråden, men:
https://discussions.apple.com/message/1987099...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-18 15:32

Kolla från tråd #17, kanske är lösningen. GAH att det ska vara såhär?!?

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2013-09-18 16:12

Mina ögon går i kors och jag känner att det är över mitt kunnande...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-18 16:51

Återkommer snarast jag hunnit tugga mig igenom skiten Keep up the spirit.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2013-09-18 23:55
Ursprungligen av guzen:

Återkommer snarast jag hunnit tugga mig igenom skiten Keep up the spirit.

Hoppas du el ngn annan hinner i morgon

Hur har det gått? Har samma problem

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2014-04-30 14:56
Ursprungligen av Asterraster:

Hur har det gått? Har samma problem

Det löste sig för mig men får erkänna att jag inte alls minns hur...

Bevaka tråden