Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft ger $200 i inbyte för iPads

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tror fortfarande att den överväldigande majoriteten av alla användare inte bryr sig speciellt mycket om det som vi diskuterar här och inte ens förstår vad vi diskuterar. De bryr sig inte om backup, de är mil från att kunna hantera ett fleranvändarsystem på en ipad eller telefon. De begriper inte ett filsystem och behovet av att anpassa systemets utseendet stannar vid att ändra bakgrundsbild.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-17 19:50
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror fortfarande att den överväldigande majoriteten av alla användare inte bryr sig speciellt mycket om det som vi diskuterar här och inte ens förstår vad vi diskuterar. De bryr sig inte om backup, de är mil från att kunna hantera ett fleranvändarsystem på en ipad eller telefon. De begriper inte ett filsystem och behovet av att anpassa systemets utseendet stannar vid att ändra bakgrundsbild.

+1000

Ursprungligen av lappen71:

Ok så vad säger att multitasking till datorer kommer fungera på telefoner med sin begränsade batterikapacitet?

Det var ju därför som jag gav ett exempel där det fungerade. Maemo var ett mobilos som såldes så sent som 2009 på mobildatorer motsvarande iPhone 3GS, med riktig multitasking och som ändå kunde tillhandahålla bra batterikapacitet.

Ursprungligen av lappen71:

För som det är nu med iOS så har du mulittasking på dom program som frågar efter det.
Som tex Runkeeper,Moves,navigationsprogram,musikappar så vad är det som skulle göra en sådan skillnad med äkta multitasking?

Den direkta fördelen skulle vara att man slipper vänta på att Apple ska acceptera att något visst typ av program ska få använda det. Jag gav tidigare i tråden ett exempel på ssh-klient där det skulle vara användbart men som ännu inte är tillåtet enligt Apple.

Ursprungligen av lappen71:

Som exempel hur dåligt det kan var med den multitasking till Android är arbetskamrater som skriker ut sin ilska över att dom glömt att stänga av något program så batteriet dragits ur.
Jag vill inte ha ett OS där jag själv måste övervaka vilka program som ligger i bakgrunden och stjäl ström.

Med tanke på att Maemo hade fungerande multitasking 2009 så är det om något i så fall bara ett exempel på att Android är ett undermåligt operativsystem. Tipsa dina arbetskamrater att ta en extra koll på Jolla när de kommer ut med hårdvara senare i höst då detta är en av de saker som de har tagit med sig från Maemo.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-17 20:37
Ursprungligen av John A:

Det var ju därför som jag gav ett exempel där det fungerade. Maemo var ett mobilos som såldes så sent som 2009 på mobildatorer motsvarande iPhone 3GS, med riktig multitasking och som ändå kunde tillhandahålla bra batterikapacitet.

Som jag inte vet något alls och du har inte presenterat några specar på batteritid.
Så det exemplet är ganska så irrelevant och ointressant eftersom det inte finns längre heller.

Ursprungligen av John A:

Den direkta fördelen skulle vara att man slipper vänta på att Apple ska acceptera att något visst typ av program ska få använda det. Jag gav tidigare i tråden ett exempel på ssh-klient där det skulle vara användbart men som ännu inte är tillåtet enligt Apple.

Jaha det där var verkligen ett konkret exempel på fördelen med äkta multitasking....eller ska vi säga tvärsom.
Sen vad ssh har med multitasking förstår jag inte heller och är väldigt ointressant för merparten av användare.
Men eftersom du vill ha det så är det tydligen det mest intressanta.

Om du inte visste det så är det en helt del förändringar angående multitasking i iOS 7
http://www.imore.com/ios-7-preview-multitaski...

Ursprungligen av lappen71:

Som jag inte vet något alls och du har inte presenterat några specar på batteritid.

Det var därför jag skrev att det körde på hårdvara motsvarande iPhone 3GS.

Ursprungligen av lappen71:

Så det exemplet är ganska så irrelevant och ointressant eftersom det inte finns längre heller.

Det finns i form av Sailfish OS som är baserat på vad som var Maemo. Programvaran finns redan och första hårdvaran som kör det kommer ut i handeln senare i höst, så det är i högsta grad relevant. Men utöver det så är det ett relevant exempel på frågan som jag ville besvara, att riktig multitasking på mobildatorer går att genomföra därför att det finns exempel på de som har gjort det.

Ursprungligen av lappen71:

Sen vad ssh har med multitasking förstår jag inte heller och är väldigt ointressant för merparten av användare.

När du byter mellan program så tappar du ditt ssh-koppel. Det är praktiskt att kunna bevara det medan du gör något annat. Samma sak gäller naturligtvis även andra liknande program inom samma kategori.

Ursprungligen av lappen71:

Om du inte visste det så är det en helt del förändringar angående multitasking i iOS 7
http://www.imore.com/ios-7-preview-multitaski...

Jag har hört talas om det men jag har ännu inte full koll på exakt vad det innebär. Intrycket som jag fick efter att ha läst Apples executive summary efter WWDC var att de har utökat mängden användningsområden där multitasking kan användas.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-17 20:59
Ursprungligen av John A:

När du byter mellan program så tappar du ditt ssh-koppel. Det är praktiskt att kunna bevara det medan du gör något annat. Samma sak gäller naturligtvis även andra liknande program inom samma kategori.

Oj det låter som att iOS är oanvändbart!! Har du felanmält detta till Apple?

Ursprungligen av John A:

Jag har hört talas om det men jag har ännu inte full koll på exakt vad det innebär. Intrycket som jag fick efter att ha läst Apples executive summary efter WWDC var att de har utökat mängden användningsområden där multitasking kan användas.

Ett steg i riktning att förbättra den multitasking som iOS redan har men ändå bibehålla batterilivslängden.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-09-17 21:05
Ursprungligen av lappen71:

Oj det låter som att iOS är oanvändbart!! Har du felanmält detta till Apple?

Ett steg i riktning att förbättra den multitasking som iOS redan har men ändå bibehålla batterilivslängden.

Hej @lappen71, kan inte du förklara vilka förbättringar som kommer relaterat
till multitasking, du som har järnkoll?

Ursprungligen av lappen71:

Oj det låter som att iOS är oanvändbart!!

Det är inte oanvändbart men det kan förbättras.

Ursprungligen av lappen71:

Har du felanmält detta till Apple?

Jag har lämmnat ett förslag om det i Apples buggrapporteringssystem Radar.

Ursprungligen av lappen71:

Ett steg i riktning att förbättra den multitasking som iOS redan har men ändå bibehålla batterilivslängden.

Tack. Det låter som att den bild jag fick tidigare var korrekt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-17 21:14
Ursprungligen av mattiL:

Hej @lappen71, kan inte du förklara vilka förbättringar som kommer relaterat
till multitasking, du som har järnkoll?

Jag har inte järnkoll utan jag vet lika mycket som vem som helst om man kan googla lite.
http://www.iphonehacks.com/2013/07/ios-7-prev...
Menar du att Apple inte talar sanning i sin information om förbättringarna i iOS 7?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-09-17 21:29
Ursprungligen av lappen71:

Jag har inte järnkoll utan jag vet lika mycket som vem som helst om man kan googla lite.
http://www.iphonehacks.com/2013/07/ios-7-prev...
Menar du att Apple inte talar sanning i sin information om förbättringarna i iOS 7?

Jag har inte läst något alls om förändringar i multitasking för IOS..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-18 08:44

"If you see a task manager, they blew it" -- Steve Jobs
http://www.engadget.com/2010/04/08/jobs-if-yo...

Om man har "riktig multitasking", som det fungerade på datorer förr, så måste användaren veta lite mer om processer och vara medveten om vilka som kör, att de kan dra minne, och veta hur man stänger av dem, och vilka effekter det kan få. Enkelt för oss teknologer, men jag skulle påstå att det gör produkten sämre för de flesta som skiter i datorer.

Eftersom iOS är designat för folk som inte orkar lära sig dator-mumbo-jumbo utan bara vill kolla en film, kolla mail och facebooka så har man medvetet tagit bort dator-grunks. För att produkten blir bättre då. Inte för teknologer, utan för de som vill slippa datorer men ändå facebooka. Fler features kan verkligen göra en produkt sämre.

Ursprungligen av John A:

När du byter mellan program så tappar du ditt ssh-koppel. Det är praktiskt att kunna bevara det medan du gör något annat. Samma sak gäller naturligtvis även andra liknande program inom samma kategori.

Du är en "teknikapologist".
Du ursäktar en brist med en teknologisk förklaring, som om det skulle vara en giltig orsak.
Varför ska ssh förlora en session bara för att TCP/IP-förbindelsen stängs ner?
Jo, för att LATA PROGRAMMERARE försöker PORTA program designade efter hur datorer fungerade förr. Utan att tänka igenom vilken uppgift det var som ssh egentligen ska lösa och göra något bättre.

Undrar du över begreppet "teknikapologist" så rekommenderar jag boken "The Inmates Are Running the Asylum" av Alan Cooper.
Om varför data-teknologer så ofta suger vid produktdesign.
http://www.amazon.com/The-Inmates-Are-Running...

Det finns en piratkopia på nätet. Undvik den eftersom många kapitel är trunkerade.

Ursprungligen av mattiL:

Jag har inte läst något alls om förändringar i multitasking för IOS..

Jag har bara sett förändringar i hur man visar upp listan av startade appar och hur skjuter ner en app från den. Det är det enda.

Ursprungligen av pesc:

Du är en "teknikapologist".
Du ursäktar en brist med en teknologisk förklaring, som om det skulle vara en giltig orsak.
Varför ska ssh förlora en session bara för att TCP/IP-förbindelsen stängs ner?
Jo, för att LATA PROGRAMMERARE försöker PORTA program designade efter hur datorer fungerade förr. Utan att tänka igenom vilken uppgift det var som ssh egentligen ska lösa och göra något bättre.

Absolut. Därför håller mosh på att bli ett fungerande alternativ byggt för den situationen.

Ursprungligen av pesc:

Undrar du över begreppet "teknikapologist" så rekommenderar jag boken "The Inmates Are Running the Asylum" av Alan Cooper.
Om varför data-teknologer så ofta suger vid produktdesign.
http://www.amazon.com/The-Inmates-Are-Running...

Tack. Den ser intressant ut.

Frågan jag ställer mig är vad M$ gör med dessa iPads o iPhones sedan. De lär ju knappast sälja dem som begagnade eller ens skänka dem till u-länder. Uh hemska tanke om de gör som myndigheter brukar göra med piratkopierade varor(köra över dem med en bandvagn)...burr

Bevaka tråden