Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone 5S – Kamerans nyvunna förmågor

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den nya kameran i Iphone 5S bjuder på en mängd förbättringar. Löften om naturligare bilder med ett större dynamiskt omfång ackompanjeras av en uppsjö nya funktioner.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-16 22:46

"Bildsensorn är precis som tidigare av typen bakgrundsbelyst CMOS."
Belyst? Menas det inte att anslutningarna ligger på baksidan?

Ursprungligen av kenjon:

"Bildsensorn är precis som tidigare av typen bakgrundsbelyst CMOS."
Belyst? Menas det inte att anslutningarna ligger på baksidan?

Det stämmer bra! Skillnaden mot en "vanlig" sensor är just att elektroniken ligger bakom det ljuskänsliga lagret, vilket ökar genomsläppet och framför allt ger bättre mörkeregenskaper. Tekniken kallas som bekant "backlit CMOS" på engelska, och den vedertagna svenska termen har på gott och ont blivit just "bakgrundsbelyst".

Personligen kan jag tycka att både den engelska och den svenska beteckningen är lite missvisande. Läser jag att något är "backlit" eller "bakgrundsbelyst" förväntar jag mig någon form av ljustillförsel från just baksidan, inte att elektronik ska ha stuvats runt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-09-17 00:23

Vad hjälper det med världens bästa optik om det är smuts och fett på linsen? Hur ofta ser man inte bilder med lika mycket ströljus som bilder från förra sekelskiftet?

Ursprungligen av planB:

Vad hjälper det med världens bästa optik om det är smuts och fett på linsen? Hur ofta ser man inte bilder med lika mycket ströljus som bilder från förra sekelskiftet?

Eller världens minsta optik.

Spelar ingen roll - jag ska ha den där kameran

Den är min ursäkt som låter bra för att köpa 5S

Det verkliga skälet är givetvis att jag vill ha den och har råd men det hör ju inte hit:)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-09-17 10:13
Ursprungligen av BlackSmp:

Spelar ingen roll - jag ska ha den där kameran

Den är min ursäkt som låter bra för att köpa 5S

Det verkliga skälet är givetvis att jag vill ha den och har råd men det hör ju inte hit:)

Samma här.

Snyggt exempel på bildstabilisering - eller inte. Exakt samma bild men flickan rör på huvudet i den ena bilden vilket med lång slutartid resulterar i rörelseoskärpa... Notera att resten av bilden är skarp. Lika stor blunder som Nokias filmteam i rutan... SÄMST!
/m

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-17 11:56
Ursprungligen av martinator:

Snyggt exempel på bildstabilisering - eller inte. Exakt samma bild men flickan rör på huvudet i den ena bilden vilket med lång slutartid resulterar i rörelseoskärpa... Notera att resten av bilden är skarp. Lika stor blunder som Nokias filmteam i rutan... SÄMST!
/m

Jo, det är ett bra exempel på hur denna "bildstabilisering" fungerar. Det vill säga, den fungerar inte som riktig bildstabilisering. Vid oskärpa som beror på en för hastig rörelse för den rådande slutartiden i en del av bilden så kommer den kanske kunna fungera. Men den kommer aldrig fungera för skakningsoskärpa där hela bilden är suddig.

Alltså ingen marknadsföringsblunder á la Nokias filmteam i rutan, men kanske en funktion som är en fullkomlig blunder i sig. Framtiden får utvisa.

Ursprungligen av martinator:

Snyggt exempel på bildstabilisering - eller inte. Exakt samma bild men flickan rör på huvudet i den ena bilden vilket med lång slutartid resulterar i rörelseoskärpa... Notera att resten av bilden är skarp. Lika stor blunder som Nokias filmteam i rutan... SÄMST!
/m

Men Nokia fuskade väl med att använda en annan kamera och sedan påstå att bilden var tagen med telefonen? Om Apple har gjort samma sak (fuskat med bilden) så ska de givetvis ha spanking för detta men...

Citat:

Auto image stabilisation helps avoid that. It works by taking four photos with a short exposure time. Then the best parts of those photos are combined into one image with as little noise, subject motion and hand shake as possible.

Läste nyss en recension:

Citat:

With many smartphone cameras on the many phones I try I find it takes some effort to take a picture that is not blurry. With the 5s I found it hard to take a picture that was blurry. - See more at: http://techpinions.com/the-iphone-5s-s-is-for...

Anandatech om kameran. Intressant.

http://www.anandtech.com/show/7335/the-iphone...

Gruber om kameran, låter mycket spännande

Citat:

I’ve been shooting photos with an SLR for over 10 years, and especially after switching from film (expensive!) to digital, I’ve often shot in continuous/burst mode. The reason: with moving subjects, shooting in a burst increases your chances of getting at least one really good exposure, where your subjects are in focus, well-framed and well-lit, with their eyes open, etc. The problem: cleaning up all the rejected photos from the burst. With the iPhone 5S, Apple has solved that problem. Burst mode alone might be the single biggest leap forward ever in iPhone photography — it’s a feature that puts multi-thousand dollar SLRs to shame

Jämförelsefoto Xperia Z1, Lumia 1020 och 5s

http://9to5mac.com/2013/09/23/iphone-5s-camer...

Iofs bara en enkel jämförelse som inte säger allt men jag tyckte att var intressant att se samma motiv med de olika mobilerna. Väldigt olika resultat mellan Lumia och 5s.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-24 09:12

iPhone 5s och Sony´n tog bäst och naturligast bild.
Nokia som skrutit i sina reklamfilmer och dissat Apple borde skämmas.

Mer synpunkter från erfaren fotograf

http://www.takebetterphotos.com.au/iphone5s-c...

Personligen så tyckte jag att det var en intressant sammanfattning

Citat:

But I'd argue that technical innovation is not what this phone is about. I've found the iPhone 5S to be the most fun iPhone camera to date. Instead of extra pixels, I'm enjoying the speed, performance, and the new party tricks of burst shooting, slow-motion video, and easier, better low-light shooting. It's the most 'invisible' of the phones, as it just gets out of your way, so you can enjoy what you're doing. If you like shooting on smartphones, I'd recommend that you give it a try.

If getting the best technical quality and detail is important to you, none of the improvements in the iPhone 5S is likely to appeal. Picture quality in good light hasn't improved compared to the iPhone 5 - arguably it's deteriorated a little. Picture quality in poor light has improved considerably, but is still far short of both the quality and usability of a dedicated camera for night photography.

Ursprungligen av lappen71:

iPhone 5s och Sony´n tog bäst och naturligast bild.
Nokia som skrutit i sina reklamfilmer och dissat Apple borde skämmas.

5s och Xperia hade bättre färgbalans. 1020 har kraftigare blixt och det märks.
5s har kraftigaste tendenser till röda ögon, 1020 i princip inga röda ögon.

Men totalt sett så föredrog jag 5s strax framför Xperian och bägge två framför Lumian när det gäller blixtbilder pga bättre färgbalans.

Ytterligare en kameratest. Denna gång Lumia 1020, 925 och 5s. Bra läsning och bra jämförelser
http://www.wpcentral.com/camera-showdown-ipho...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-09-30 09:31
Ursprungligen av martinator:

Snyggt exempel på bildstabilisering - eller inte. Exakt samma bild men flickan rör på huvudet i den ena bilden vilket med lång slutartid resulterar i rörelseoskärpa... Notera att resten av bilden är skarp. Lika stor blunder som Nokias filmteam i rutan... SÄMST!
/m

Vilken bild menar du? De i artikeln är inte samma mellan suddigt och skarpt.

Mer...
http://proof.nationalgeographic.com/2013/10/0...

Det visar att rätt mycket hänger på personen bakom kameran... Läckra bilder

Eget "test" av lågljusegenskaper. Utsnitt från 5/5s. Största skillnaderna märks i himlen

1
Bevaka tråden