Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

m3u spellista med \

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2013-09-16 05:05

Jag har denna och liknande spellistor i m3u:
#EXTM3U
#EXTINF:31,Lesson 4 - Section 1 - Dialog
..\Lesson 4 Files\Reading Speaking and Dialog\Lesson 4 - Section 1 - Dialog.mp3
#EXTINF:26,Lesson 4 - Section 2 - Dialog
..\Lesson 4 Files\Reading Speaking and Dialog\Lesson 4 - Section 2 - Dialog.mp3
#EXTINF:26,Lesson 2 - Section 1 - Dialog
..\Lesson 2 Files\Reading Speaking and Dialog\Lesson 2 - Section 1 - Dialog.mp3
#EXTINF:37,Lesson 2 - Section 2 - Dialog
..\Lesson 2 Files\Reading Speaking and Dialog\Lesson 2 - Section 2 - Dialog.mp3

spellistan ligger i en mapp som heter Lesson 6 Files. Men VLC tycks inte fatta att ..\ betyder att man skall gå upp en nivå. I felrapporten skriver VLC .........../Lesson 6 Files/..\Lesson 4 Files ...........\Dialog.mp3 finns inte.
Undrar om detta blev begripligt?
Beror det månne på att / skrivs \ i spellistan?

Vad göra? Har laddat ner VOX, men utan resultat. Däremot om jag startar windows och kör Media Playern så funkar det. Det måste gå att köra i mac också, eller?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-16 12:10

Backslash är normal en avgränsare för Windows. I Macvärlden (UNIX) skriver man forward slash (/). Men i GUI brukar kolon (:) användas. Eller det kanske var i gamla MacOS….?
Testa med att byta \ till / och se om det hjälper.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2013-09-16 14:15
Ursprungligen av kenjon:

Backslash är normal en avgränsare för Windows. I Macvärlden (UNIX) skriver man forward slash (/). Men i GUI brukar kolon (:) användas. Eller det kanske var i gamla MacOS….?
Testa med att byta \ till / och se om det hjälper.

Ja, det hjälper. Men jag har många liknande spellistor i olika mappar men med samma problem. De var nog ursprungligen gjorda för windows. Kan man inte få någon mac-spelare att fungera med denna windows-variant? Försökte ladda ner Windows Media Player för mac, men fick bara en vit skärm, kanske den har utgått?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-16 14:18

Det ligger i operativsystemet, så det tvivlar jag på.
Men det finns ju program som kan hantera byten av namn på flera filer, t ex FileBuddy….? Kommer inte ihåg namnen.
Automator kanske kan fixa det också. Lägg alla filer i en mapp, starta Automator på inspelning, välj en fil, byt namn, flytta den till en annan mapp, och kör sedan scriptet. Teoretiskt tycker jag det borde funka, men jag har själv aldrig använt Automator.

Ursprungligen av Stig R:

...Försökte ladda ner Windows Media Player för mac, men fick bara en vit skärm, kanske den har utgått?

Ja, det var många år sedan som Microsoft lade ner den.

För att spela Windows Media-filer i Mac finns i stället Flip4Mac:
http://www.telestream.net/flip4mac/

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-09-16 14:34

Med lite terminalmagi kan du byta alla \ mot / i en handvändning.

För enstaka filer:

sed 's/\\/\//g' din-spellista.m3u > ny-spellista.m3u

Observera att du måste ange ett nytt filnamn efter ">", annars skriver du över originalet med en tom fil!

Om du har flera m3u-filer i samma katalog så kan du göra ovanstående på alla samtidigt:

for i in `ls *.m3u` ; do sed 's/\\/\//g' $i > new_$i ; done

Ovanstående bevarar dina originallistor, men skapar kopior med \ utbytt mot / under namnet "new-<originalnamn>"

  • Medlem
  • Thailand
  • 2013-09-16 15:25

Ja, terminalen verkar ha mycket magi inbyggd! Funkar det även om spellistorna ligger i undermappar om man anger namnet på samlingsmappen?

Jag skall ladda ner Flip 4 Mac (hade den för flera år sedan men den tycks ha emigrerat) när bredbandet gör skäl för namnet. Just nu 13K i speedtest.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-09-16 16:52
Ursprungligen av Stig R:

Ja, terminalen verkar ha mycket magi inbyggd! Funkar det även om spellistorna ligger i undermappar om man anger namnet på samlingsmappen?

Hur ser katalogstrukturen ut?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2013-09-17 04:34
Ursprungligen av Vassius:

Hur ser katalogstrukturen ut?

Det finns en överordnad mapp och i den, på samma nivå, mappar 1-24 med en eller flera .m3u inuti. Sedan ytterligare en överordnad mapp med 25-40 inuti på samma sätt. Bild bifogas.

Det går ganska bra att öppna med textredigerare och sök/ersätt också, men visst är det märkligt att det inte finns en spelare som klarar m3u-filer för windows?

Men du kanske kan skriva en trollformel för terminalen?

1
Bevaka tråden