Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagring på nätet

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-15 19:56

Måste ta tag i min lagringsstrategi. Söker efter ett bra alternativ för nätlagring. Läst i olika trådar här. Ser att Crashplan får goda omdömen. (http://www.99mac.se/forum/t/290496-vardet-av-...)

Gäller de omdömena fortfarande? Finns det något bättre?

Behovet gäller till 99% bilder. Jag har TC och funderar även på en extern hårddisk. Men vill börja med en nättjänst. En kompis fick nyss inbrott där de stal dator och extern hårddisk....

Har provat flesta lösningarna, testkörde CrashPlan, signade upp mig på 5 år efter 3 månaders test.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-16 14:12
Ursprungligen av keptang:

Har provat flesta lösningarna, testkörde CrashPlan, signade upp mig på 5 år efter 3 månaders test.

En fråga (till alla som kan CrashPlan): Om jag stänger min MBA, alltså locket/skärmen fortsätter den köra backup då? Inte minst nu när den ska tugga i sig första backupen tar det ju ganska lång tid och vill inte alltid ha skärmen uppe.

Ursprungligen av xms67:

En fråga (till alla som kan CrashPlan): Om jag stänger min MBA, alltså locket/skärmen fortsätter den köra backup då? Inte minst nu när den ska tugga i sig första backupen tar det ju ganska lång tid och vill inte alltid ha skärmen uppe.

Går datorn ner i vila så stängs även CrashPlan ner, som alla andra program.
Är din dator fortfarande vaken när du stänger skärmen så kommer den fortsätta, som allt annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-16 14:17
Ursprungligen av keptang:

Går datorn ner i vila så stängs även CrashPlan ner, som alla andra program.
Är din dator fortfarande vaken när du stänger skärmen så kommer den fortsätta, som allt annat.

Hmm, misstänkte det. Är det samma om jag låter datorn stå? Då går den ju i vila efter ett tag.

Ursprungligen av xms67:

Hmm, misstänkte det. Är det samma om jag låter datorn stå? Då går den ju i vila efter ett tag.

Har aldrig testat det, jag tror inte den kommer gå i vila så länge initiala backupen pågår.

Jag lägger min röst på Google Drive. Beroende på hur mkt lagring man behöver. Har 100GB kostar ca 34:-/mån.

Ursprungligen av grenhall:

Jag lägger min röst på Google Drive. Beroende på hur mkt lagring man behöver. Har 100GB kostar ca 34:-/mån.

Hur fungerar backupfunktionen i Google Drive?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-16 14:47
Ursprungligen av keptang:

Hur fungerar backupfunktionen i Google Drive?

Jag har inte läst det finstilta hos någon leverantör av denna tjänst. Men vad sägs om att utnyttja informationen som ligger på deras servrar? Om någon skulle använda det skulle jag inte bli förvånad om det är Google. Måste ju vara hyperintressant att lägga in sökord och få signaler om beteenden. Man skulle kunna göra det helt avpersonaliserat och bara få statistik.

Ursprungligen av keptang:

Hur fungerar backupfunktionen i Google Drive?

Var det inte lagring som gällde? Man lägger ju bara till filer. För överföring.

Ursprungligen av grenhall:

Var det inte lagring som gällde? Man lägger ju bara till filer. För överföring.

Jag tror inte TS är ute efter lagring av filer då CrashPlan nämns och det länkas till tråden om offsite backup.
Men jag kan vara ute och cykla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-16 15:39
Ursprungligen av keptang:

Jag tror inte TS är ute efter lagring av filer då CrashPlan nämns och det länkas till tråden om offsite backup.
Men jag kan vara ute och cykla.

Jag är lite vilsen på olika begrepp här. Vad är skillnaden på lagring och backup?

Ursprungligen av xms67:

Jag är lite vilsen på olika begrepp här. Vad är skillnaden på lagring och backup?

TJänster som Dropbox/Google Drive/SkyDrive m.fl. är mera synktjänster. Du väljer en folder (om det finns möjlighet att göra det, finns inte alltid) och låter den synkronisera mellan olika klienter, och molnet hos respektive leverantör.

Tjänster som CrashPlan är en backup-lösning som gör att du kan distribuera din data (om du vill) på flera platser som du kan välja och innehåller automatisk säkerhetskopiering på allt det du vill till en väldigt låg kostnad.

Du kan välja hela din hårddisk/delar av den/externa diskar/din NAS om du har en, att göra backup till CrashPlan och om du vill till en egen extern disk, hos din bekanta som också kör CrashPlan.

När du satt upp detta så behöver du aldrig göra något mer, det sköter sig per automatik.

Själv använder jag både och, saker som jag vill ha enkelt tillgängligt på många enheter (datorer/telefoner/tablets) använder jag SkyDrive/Dropbox till.

Allt detta (som ligger på Dropbox/SkyDrive) plus mina och mina bekantas datorer körs det automatiskt backup på till CrashPlan och till NAS-enheter som vi har.

Hoppas detta hjälper lite iallafall.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-16 18:23
Ursprungligen av xms67:

Jag är lite vilsen på olika begrepp här. Vad är skillnaden på lagring och backup?

Lagring innebär att du sparar ner dina dokument eller andra filer, någonstans. Hemma på egen hårddisk eller i molnet.
Backup betyder att du sparar ned filerna på ett ställe till, att det är en kopia.
Lagring är alltså originalet, medans backup är kopian.

Fortsätter lite i denna tråd. Är det någon som använt Google Drive till "Timebackup"? Jag tänkte mig köpa 100 GB (ca 400kr år) och låta mitt NAS backa upp sig i molnet. Har någon testat det närmare ännu?

Google Drive har ju den smarta "funktionen" att foton under 2048x2048 i upplösning inte påverkar lagringsutrymmet och det är främst det och mina mp3'or som är viktiga för mig.

1
Bevaka tråden