Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Åtserställa data från en Synology NAS

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, jag har gjort något riktigt, riktigt dumt.
Efter ett strömavbrott ville en av diskarna i min Synology DS413 inte hoppa igång. Jag hittade en "laga" funktion, som inte verkade fungera. Bestämde mig då för att köra utan den disken fram till jag hade köpt en ny och trodde jag valde att köra systemet utan den. Systemet varnade för att att all data skulle försvinna - från den disken trodde jag - och jag sa att det var helt ok. Det var det inte.
Helt plötsligt och utan andra varningar hade all informatiom raderats från mina diskar. Jag har backup på en del, men inte allt, och skulle gärna vilja försöka få tillbaka de data som finns på diskarna.
Enligt Synology kan man återskapa data via Ubuntu, men innan jag springer och köper ett löst diskkabinett och ägnar några sömnlösa nätter åt detta vill jag bara kolla här om någon annan har erfarenheter av det här, och om det kommer att fungera? Finns det några andra lösningar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-15 21:05

Det enda jag har testat (framgångsrikt) är DiskWarrior. Men det var mot en Drobo.

Lider med dig.

Datan är nog rätt så körd om din NAS redan börjat skapa en ny volym(RAID). Iaf utan en himla massa jobb som du förmodligen måste leja ut till någon firma som är experter på sånt och tar fint betalt för det, men du kan försöka såklart.

Det man kan göra med linux är att plocka ut datan från diskarna om NASen i sig lägger av, man sätter då upp samma raidconfig med mdadm.

Backup, backup..

edit: http://www.synology.com/support/faq_show.php?...

Nej, ingen ny Raid är skapad, det var när den skulle göra det som jag studsade. Mdadm är tydligen det man använder i Ubuntu.

Hur funkar DiskWarrior i detta läget? Jag måste ju ha en programvara som känner av att diskarna hör ihop på något vis? Fixar DiskWarrior det?

Edit: Antar att Ubuntu är Linux mao...

Ok, då kan det fungera med mdadm i linux då, länken som jag länkade till i förra inlägget.

DiskWarrior kan inte hjälpa dig.

Tack! Jag gör ett försök, beställer kabinett ikväll.

1
Bevaka tråden