Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krypterad hårddisk, inget operativsystem. Vad göra?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Okej, ska försöka dra detta snabbt. Eftersom energin är låg.

Hällde ut en kopp te över min macbook air i onsdags, lyckades rädda en säkerhetskopia och köpte en ny dator på fredag. Återställde datorn till förra timemachine kopian, men insåg att jag hade massa skräp på datorn som jag lika gärna kunde bli av med när jag skaffat ny. Så tar kopia på det jag vill och och startar om med cmd-r. Formaterar disken och passar på att göra den journalförd OCH krypterad med lösenord.
Här börjar problemen, eftersom man måste installera via rikigt nätverk sugs mina GB på mobilen slut och installationen avbryts, jag köper mer för massa pengar och åker till skolan, när jag kommer hem är mobilen död och installationen har stängt av sig.

Jag ger upp och tänkte att jag skulle lösa det på skolan idag. Startar upp och kopplar upp mig mot skolans nätverk, men kommer inte in med mitt lösenord som jag ställde in.
Nu har jag slitit mitt hår några timmar och försökt mitt lösenord (som jag är 100% säker på är rätt!) men kommer inte in. Går det att på något sätt att installera om operativsystemet när hårddisken är låst?

Kan det ha något att göra med att mitt lösenord innehöll åäö när jag krypterade disken?

Lösenordet är typ Stark78Öl

Mottar tacksamt hjälp, blir snart knäpp.

MVH

Det var ingen bra idé att använda åäö. Det ska man inte göra.

Tack, jag har lärt mig det den hårda vägen nu. Finns det nått deafult som å brukar omvandlas till? Jag använde ett litet å

Tror lösenordet bara blir korrupt på nåt sätt.

Hinner inte skriva så mycket nu, men kolla om tipsen här hjälper dig; http://lifehacker.com/5681710/how-to-break-in...

Förresten, har du kollat så att det är svenskt tangentbord som är aktivt? Brukar finnas ikon för det uppe i högra hörnet på skärmen.

Tack för svaret, jag har läst igenom din länk men tror inte riktigt att det är samma problem som jag beskriver. Den verkar ta sin utgång i att man faktiskt har ett operativsystem med aktiva användare på. Min dator har inget operativsystem alls, utan bara en krypterad hårddisk som man kommer åt genom att koppla upp sig mot nätet och köra cmd-r i uppstarten.

Jag har testat att köra både amerikanskt och svenskt tangentbord när jag skriver in lösenordet, men inget hjälper.
HIttade en annan hemsida där det talades om att göra en unix live cd, jag vet inte om det hjälper? För att återigen poängtera det, jag har inga som helst filer på datorn jag vill spara, de finns redan på en säkerhetskopia. Vad jag vill är att plocka bort krypteringen, lägga en ny (med ett lösen som fungerar....) och installera osx.

Tack för all hitills hjälp.

  • Medlem
  • 2013-09-15 18:41

Jag råkade ut för något liknande när jag använde ett @ i mitt lösenord för FileVault.
Jag löste det genom att starta upp med cmd+r. Gå in i skivverktyg, markera hårddisken och tryck på "Lås upp". Mata in lösenordet. Nu kan du formatera om hårddisken igen.
Jag kunde inte logga in i OS X, då sa den att lösenordet var felaktigt, men i skivverktyg gick det utmärkt.
Glöm inte att kontrollera vilken flagga du har högst upp till höger, troligtvis den amerikanska.

Där har du problemet, jag kan inte låsa upp hårddisken eftersom programmet säger att jag matat in fel lösenord. Jag har försökt både med amerikanskt och svenskt, ingen skillnad.

Som sagt, nu sitter jag och försöker skapa nån typ av live cd, men det verkar ju vara en hel vetenskap i sig...

Ok, nu har jag ordnat en livecd men inte mycket klokare över det. Kan bara skriva i motsvarande terminalen. Kan dock ej linux alls. Hur beter man sig för att plocka bort partitionen?

Har fått igång livecdn, men verkar inte vilja hitta några diskar alls, refererar till att "you need to load kernel first"

Snälla, jag har hållt på med det här sedan klockan 15 i lördags, jag behöver lite hjälp!

  • Medlem
  • 2013-09-15 20:34

Ta med datorn till en auktoriserad service-verkstad?

1
Bevaka tråden