Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vissa enheter kommer inte åt nätverket

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en cisco router, utan wifi. Den är sedan kopplad till en airport extreme. Airporten är satt i bryggart läge varpå ciscon tar hand om alla DHCP tilldelningar.

Detta fungerar bra med de flesta enheter, men vissa enstaka (min MacBook ex) strular. Vid anslutning via wifi får den ip adress tilldelad och rätt adress till cisco routern. Men jag får inte tillgång till varken internet eller nätverket (skrivare, NAT etc). Ser i ciscon att den finns som en aktuell DHCP enhet dock. Använder jag nätverkskabel fungerar det.

Någon som har någon idé om vad det kan bero på?

  • Medlem
  • 2013-09-14 09:10

Har du kollat inställningarna i datorn? Ingen reservation för någon speciell IP-adress på datorn som krockar med din Extreme?

Ursprungligen av Dalle:

Har du kollat inställningarna i datorn? Ingen reservation för någon speciell IP-adress på datorn som krockar med din Extreme?

Inte riktigt säker på vart jag ser denna information?
Är det i Systeminställningar > Nätverk > [Aktuell anslutning för Wifi] > Avancerat > TCP/IP? Se bifogad bild. Är det något som jag bör ändra på?

Nyfiken fråga... Varför både Cisco och Extreme? Varför inte låta Extreme ta hand om alla funktionerna?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nyfiken fråga... Varför både Cisco och Extreme? Varför inte låta Extreme ta hand om alla funktionerna?

Vi har haft problem att den inte klarar av trafiken (Haft en tidigare tråd om detta http://www.99mac.se/forum/p/2156776). Så vi tog ett beslut om att köpa ett större router som är lämpad för mindre företag. Dessutom fick vi dubbla WAN portar så vi i framtiden kan koppla ex. ADSL plus 4G modem för redundans mot internet (har problem med dålig upptid på ADSL).

Valet föll då på Cisco RV320, men den har dock inte wifi utan vi vill använda de två AirPort Extreme stationerna för att dela ut det trådlösa.

Ursprungligen av KoTTeN:

Inte riktigt säker på vart jag ser denna information?
Är det i Systeminställningar > Nätverk > [Aktuell anslutning för Wifi] > Avancerat > TCP/IP? Se bifogad bild. Är det något som jag bör ändra på?

Detta du ser i bilden är en automatiskt konfigurerad IP-adress.

En adress som börjar på 169.x.x.x är alltid en misslyckad handskakning mellan dator och router.

Brandväggar, antivirus, speciella tecken i SSID eller säkerhetsnyckel?
Krypteringsform har jag märkt kan ställa till det för Apple-enheter också som föredrar AES istället för TKIP (även om båda skall fungera).

Ursprungligen av Borttaget:

Detta du ser i bilden är en automatiskt konfigurerad IP-adress.

En adress som börjar på 169.x.x.x är alltid en misslyckad handskakning mellan dator och router.

Brandväggar, antivirus, speciella tecken i SSID eller säkerhetsnyckel?
Krypteringsform har jag märkt kan ställa till det för Apple-enheter också som föredrar AES istället för TKIP (även om båda skall fungera).

Har provat att stänga av brandväggen (både i Cisco och på datorn) och något anti-virus finns inte installerat. Har provat att döpa om det trådlösa nätverket till en enda bokstav (A) och köra helt öppet utan lösenord. Tyvärr går det fortfarande inte utan problemet kvarstår.

Senast redigerat 2018-07-23 09:36
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-16 12:15

Du får fortfarande ingen riktig IPadress alltså? Och DHCP är påslagit, och DHCPpoolen är inte full?
Jag skulle nog köra Combouppdateringen bara för att testa.
Du skrev att du ser den i Ciscon, har den blivit tilldelat ett IPnummer där? Testa att sätta det IPnumret manuellt i MacBooken och se om det funkar. Du kan sedan ställa tillbaka till DHCP igen.

Ursprungligen av kenjon:

Du får fortfarande ingen riktig IPadress alltså? Och DHCP är påslagit, och DHCPpoolen är inte full?
Jag skulle nog köra Combouppdateringen bara för att testa.
Du skrev att du ser den i Ciscon, har den blivit tilldelat ett IPnummer där? Testa att sätta det IPnumret manuellt i MacBooken och se om det funkar. Du kan sedan ställa tillbaka till DHCP igen.

DHCP-poolen är inte full, minst 50 platser kvar. Vad menar du med combouppdatering?

Det är väldigt konstigt det här, för efter en stund (tiden verkar variera från någon sekund till flera minuter) så får jag en korrekt IP-adress tilldelad från Cisco-routern, 10.0.1.XXX. Jag ser även detta IP i routern i listan över DHCP-klienter. So far so good! Men trots detta går det inte att komma åt varken nätverket internt eller internet.

Vi har framförallt tre datorer som använder wifi, alla dessa verkar krånga. Två fungerar inte alls, den tredje har väldigt strypt hastighet, det går i princip inte att ladda sidor i webbläsaren. Den kopplas även ifrån nätverket titt som tätt. Kör vi med kabel fungerar det dock bra. Även våra mobiltelefoner tycks ha svårt att ansluta.

Har jag ställt in AirPorten fel? Jag har ställt in denna i "Bryggläge" med att den ska ställa in IPv4 med DHCP med ciscon som routeradress (den hitta detta automatiskt) och att den ska skapa ett trådlöst nätverk.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-16 22:34

DHCP ska du kanske inte ha på i Airporten, den bör ha fast IPadress.
När du får rätt IPadress, får du även nätmask och gateway då?
Combouppdatering är uppdatering från grundversionen (10.8.0) till den senaste versionen direkt; alla mellan uppdateringar ligger med ända till, i mitt exempel, 10.8.5.

Ursprungligen av kenjon:

DHCP ska du kanske inte ha på i Airporten, den bör ha fast IPadress.
När du får rätt IPadress, får du även nätmask och gateway då?
Combouppdatering är uppdatering från grundversionen (10.8.0) till den senaste versionen direkt; alla mellan uppdateringar ligger med ända till, i mitt exempel, 10.8.5.

Efter att gjort följande:
- Tagit en annan AirPort Extreme basstation
- Börjat om configureringen från början
- Satt ethernet-kabeln från Cisco routern till AP-E WAN-port istället för som tidigare, LAN-porten.
Så har jag fått det hela att fungera som jag vill nu.

Tack för all hjälp i tråden!

1
Bevaka tråden