Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cube-artikel i Wired

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-28 12:44

Cuben vägrar att dö: http://www.wired.com/news/mac/0,2125,59764,00.html

Undrar när Apple kommer med något som kan matcha den tysta, snygga designen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-28 12:50

Jag hoppas också på en ny Cube.
Det överlägset snyggaste Apple gjort, om man frågar mig. Enkelt, men genialiskt.
Tror dock inte Apple kommer våga satsa på en Cube 2 med tanke på hur dåligt den första sålde.
Men man vet ju aldrig. Marknaden kanske är mogen nu?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-28 12:56

För oss som inte riktigt vill släppa taget verkar det hela tiden komma lite nya prylar som håller intresset uppe iaf...

Här är en ny låda till Cuben, som skulle ge plats för "vanliga" stora grafikkort (inga krymplingar i form av södersågade Radeon 8500 eller liknande) och dubbla processorer utan fläktar (kanske till och med G5!):

http://www.cubeowner.com/gallery/truecube

Att nya G5an var hyfsat tyst var en trevlig egenskap, men att låda till och med är större än nuvarande G4 gillar jag inte. Den ser nästan ut som ett litet skåp!

Eftersom Apple redan lämnat sin produktmatris med fyra stycken familjer (med iPod blir det ju fem) kan de väl lika gärna göra en G5 Light utan PCI-X men med allt annat skoj i en liten tyst låda. Det _måste_ finnas en marknad - frågan är bara om den snor användare från iMac eller från PowerMac och om det skadar mer än det drar in pengar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-28 13:00
Citat:

...frågan är bara om den snor användare från iMac eller från PowerMac och om det skadar mer än det drar in pengar.

Det är väl det Apple är rädda för kanske.
En sådan produkt kanske bara skulle omfördela Macanvändarna och inte dra in nya i någon större utsträckning.

Helt ok låda förresten, även om den saknar "the Apple touch".

Men varför sålde kuben dåligt från början? Alla verkar ju älska den på alla fronter…
Eller är det kanske bara i Sverige den är så älskad och överallt annars var det bara typ; äh, vadå… Syns ju inte att det är en dator ju…

  • Oregistrerad
  • 2003-07-28 13:42

Det skulle vara intressant att veta hur många av de 150000 Cubar som såldes som finns i Sverige... Jag tror dock inte att det var här den var mest populär; både i USA och i Japan verkar det finnas ett ganska rejält drag efter Cubar och dess kringutrustning.

Den sålde dåligt kanske främst för att Apple vill nischa in den som en (extra) exklusiv produkt, och därför la på några tusenlappar extra på priset.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-28 13:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Men varför sålde kuben dåligt från början? Alla verkar ju älska den på alla fronter…
Eller är det kanske bara i Sverige den är så älskad och överallt annars var det bara typ; äh, vadå… Syns ju inte att det är en dator ju…

Samma gamla yada-yada som alltid:
För dyr, För långsam, För lite utbyggnadsmöjligheter...

Alla såg bara snyltbaggar och avverkningsmaskiner istället för vacker skog...

Iofs, kan jag förstå det resonemanget. den var ju lika dyr som en Powermac, men saknade powermacens utbyggnadsmöjligheter och var väl mer som en iMac eller eMac… men så jävla sjysst!

Jag menar... Kuben var bara som en modernt mindre grov version av Twentieth Anniversary Macintosh. Dyr, snygg, men lite väl dyr

  • Oregistrerad
  • 2003-07-28 14:30

När Cuben kom blev man nog lite besviken på den häftiga prislappen, och lurades kanske att tro att detta bara var början och att det snart skulle komma billigare och bättre grejer. I stället för att väntan resulterade i just detta så lades rubbet ner.

Undrar om Apple någonsin gjorde några konsumentundersökningar för att ta reda på vad som gick snett innan de lade ner den. Man hoppas ju att de inte bara tittade på antal sålda ex och drog slutsatsen att det var en helt fel satsning.

Som Cube-ägare blir man bara mer nöjd ju längre tiden går

Jag har originalgrafik och originalprocessor, men med 1,5 gig ram och en snabb, tyst HD upplever jag inte längre några prestandaproblem med min Cube under 10.2.

Har precis nedgraderat min Cube från PowerLogix 800 MHz tillbaka till orginal 450 MHz, nu e de tyst igen, härligt.

Bara ett lågt sus från disken som är uppgraderad till Seagate 60GB 7200 rpm. Har 1.25GB minne och det behövs efter som Safari äter på ganska så envist.

800 MHz kortet satte jag in i en gammal G4-AGP. Har inte riktigt fått ihop det med kylfläns ännu, så jag har lagt till lite extra kylstöd via en pentiumfläkt, nån nytta ska man väl ha av en gammal pc
G4:an låter nu värre än någonsin...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-28 23:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av BitBLT
Har precis nedgraderat min Cube från PowerLogix 800 MHz tillbaka till orginal 450 MHz, nu e de tyst igen, härligt.

Lustigt...jag läste just på CubeOwner-forumet om en annan uppgraderare som gett upp och slängt ut sin uppgradering p g a "oljudet". Skulle vara intressant att höra hur illa det verkligen är. Det känns allt mer som om det trots allt inte är något alternativ att uppgradera om det innebär att jag måste ha en fläkt på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-29 08:37

Det talas ju om en ny cube-aktig dator till macens 20-årsjubileum 2004. Även här på 99mac.

Håll tummarna!

Nä, så farligt bullrigt är inte en uppgraderad Cube om man gämnför med en vanlig G4:a.

Men har man haft nått som är helt tyst så blir man nått otroligt bortskämd...

Dessutom ville jag prova om det fungerade att flytta in uppgraderingen in vanlig G4:a och det gick.

1
Bevaka tråden