Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto + varningstriangel

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu plötsligt när jag inne och tittar i iPhoto och dubbelklickar på en bild för att förstora och redigera dyker det upp en stor varningstriangel med ett utropstecken i. Vad betyder det förutom att bilden inte visas och inte kan redigeras? Min version av iPhoto är 11.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-09-13 10:22

Har du varit och pillat runt i iPhotobiblioteket via Finder? Har du nyss uppdaterat iPhoto. Det har hänt mig när jag uppdaterat väldigt gamla versioner av biblioteken att bilder försvunnit så att säga. Hoppas att du tagit backupp. Du kan försöka att lösa det genom att reparera biblioteket.

Starta iPhoto och håll genast ner alt+cmd. Efter en stund kommer det upp lite olika reparationsalternativ. Börja med översta alternativet. Hjälper inte det starta om iPhoto och upprepa proceduren med nästa alternativ på listan osv. Hjälper inget av detta kan jag inte hjälpa dig med ditt problem.

Tack för tips som nu är genomfört, men det verkar inte hjälpa. Det konstiga är ju att bilden finns och skalas upp men på en tiondels sekund så dyker varningstriangeln upp (vad den nu varnar för?). Skall erkänna att i förra veckan rensades ett antal duplikatfiler bort, och där finns nog något samband. Och uppdaterade iPhoto gjorde jag också. Kan det vara någon insticksfil som försvunnit? Det konstiga är att vissa bilder är det inga problem med, men med andra är det.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-09-13 12:16

Jag blir inte klok på det där heller. Du kan ju testa att söka på filnamnen som är trasiga. Kanske kan du hitta dem på det sättet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-13 12:21

Hur tog du bort duplikatfilerna?

Ursprungligen av kenjon:

Hur tog du bort duplikatfilerna?

Skulle precis ställa samma fråga. 99% av alla iPhoto-problem orsakas av att användaren är inne och rotar i biblioteket "bakvägen".

Duplikatfilerna

Använde programmet Araxis.

Jag kanske gjorde något dumt i min naivitet, men kan man återställa det tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-13 15:51
Ursprungligen av pmarriott:

99% av alla iPhoto-problem orsakas av att användaren är inne och rotar i biblioteket "bakvägen".

... eller använder ett program som är inne och rotar i biblioteket "bakvägen"...

  • Medlem
  • 2013-09-13 15:56

http://www.fatcatsoftware.com/iplm/
Prova och bygg om biblioteket med det programmet Iphoto Library Manager

Ursprungligen av ML:

http://www.fatcatsoftware.com/iplm/
Prova och bygg om biblioteket med det programmet Iphoto Library Manager

Tyvärr verkar det inte funka heller. Alla nya tips mottages tacksamt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-11-12 16:45

Araxis rensar bort filer den anser är duplikatfiler.
Jag gissar att iPhoto-filen är utom räddning, dvs själva databas/struktur-delen. I bästa fall kan du gå in och rädda bilder fil för fil genom att gå in och kopiera ut dem till en annan mapp. Leta i /iPhoto Library/Masters/

Men enklast är om du återställer från en säkerhetskopia.

1
Bevaka tråden