Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google tar bort Authenticator ur App Store efter att uppdatering raderat konton

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En uppdatering av Google Authenticator visade sig radera användarnas sparade konton och har därför tagits bort helt från App Store. Undvik att köra den nya versionen om du hunnit uppdatera.

Läs hela artikeln här

Någon som testat Authy förresten? Sett det nämnas som alternativ till Google Authenticator.

Det är något som jag inte fattar här. Hur kan den ta bort konton? Jag använder den ju för att skapa en kod för att logga in och sedan så behöver jag ju den inte förrän efter 30 dagar när den gamla koden har gått ut.

Jag uppdaterade tidigare på jobb idag och fly förbannad är jag!

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är något som jag inte fattar här. Hur kan den ta bort konton? Jag använder den ju för att skapa en kod för att logga in och sedan så behöver jag ju den inte förrän efter 30 dagar när den gamla koden har gått ut.

Som jag fattar tar den bort dina sparade konton ur appen, men kan ha fel där, inte så påläst.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är något som jag inte fattar här. Hur kan den ta bort konton? Jag använder den ju för att skapa en kod för att logga in och sedan så behöver jag ju den inte förrän efter 30 dagar när den gamla koden har gått ut.

Som Ida är inne på, det går att lägga in konton i appen som sparas för framtida användning och allt sådant försvann. Senare (efter oss) publicerade Macworld US en artikel om detta och skrev då bland annat:

Citat:

On Tuesday, Google released an update for the iOS version of Authenticator and rather than providing the tweaks and improvements you'd expect to find in a patch, it completely wiped all of the stored data and connected account information saved in-app by users, forcing people to resync all of their accounts from scratch. Users who relied to Authenticator to access the (superb) Dashlane password manager were locked out of their accounts completely, according to TechCrunch, barring those users from accessing any of their online services unless they contacted Dashlane's customer service team.

Oops. Big oops.

Ok, de menar alltså synkningen som du gör mot (i mitt fall) ditt Google Apps konto genom att fotografera en QCR kod.

Inte de sifferkoder som genereras och används för att logga in. Det var dessa koder som jag trodde de menade och då begrep jag ingenting eftersom de koderna inte har någon koppling till det konto som man loggar på (utöver tidpunkten)

Men nu se jag att jag kan lägga till flera konton som den genererar koder för och då begriper jag.

Appen är tillbaka i App Store nu, i version 2.0.1, det borde betyda att den olyckliga buggen är borta och det går bra att uppdatera.

Ursprungligen av Adrian B:

Appen är tillbaka i App Store nu, i version 2.0.1, det borde betyda att den olyckliga buggen är borta och det går bra att uppdatera.

Den återskapar dessutom data som tydligen aldrig blev raderad utan bara aldrig visades.

Synd att det kommer att ta ett par dagar innan Apple tillåter att en åtgärdad version distribueras.

Ursprungligen av John A:

Synd att det kommer att ta ett par dagar innan Apple tillåter att en åtgärdad version distribueras.

Den är redan ute

Ursprungligen av Borttaget:

Den är redan ute

Bara ett exempel i så fall på Apples godtycke.

Senast redigerat 2018-07-23 09:32
Ursprungligen av John A:

Bara ett exempel i så fall på Apples godtycke.

Och hur tänker du nu!?

Jag har sett en hel del appar där det uppstår problem och väldigt kort tid efteråt finns det en uppdaterad fixad variant.

Ursprungligen av John A:

Bara ett exempel i så fall på Apples godtycke.

Kan du förklara det där?

Låter som "damned if you don't, damned if you do".

Apples fel om det tar många dar, Apple fel om det går snabbt.

Ursprungligen av Borttaget:

Och hur tänker du nu!?

Jag har sett en hel del appar där det uppstår problem och väldigt kort tid efteråt finns det en uppdaterad fixad variant.

Jag tänkte på att Apple har tagit sig rätten att granska alla program innan de får Apples tillåtelse att distribueras till iOS-användare. Detta tar tid vilket försvårar möjligheter att distribuera uppdateringar, särskilt om Apple väljer att avfärda programmet helt.

Att en programutvecklare säkert kan ta kontakt med Apple och för dem böna och be att granskningsprocessen ska skyndas på tar inte bort det faktum att Apple tar sig rätten att granska alla program och själv avgöra om de får tillåtelse att distribueras eller inte.

Senast redigerat 2018-07-23 09:32
Ursprungligen av John A:

Jag tänkte på att Apple har tagit sig rätten att granska alla program innan de får Apples tillåtelse att distribueras till iOS-användare. Detta tar tid vilket försvårar möjligheter att distribuera uppdateringar, särskilt om Apple väljer att avfärda programmet helt.

Att en programutvecklare säkert kan ta kontakt med Apple och för dem böna och be att granskningsprocessen ska skyndas på tar inte bort det faktum att Apple tar sig rätten att granska alla program och själv avgöra om de får tillåtelse att distribueras eller inte.

Har sett många exempel tidigare på hur en mindre buggfix kommit upp på App Store bara en dag efter att föregående version släppts. Det är väl snarast alldeles lysande av Apple att de ibland för att undvika allvarliga problem hos användarna kan expressbehandla en uppdatering? Man skulle kanske rentav kunna tänka sig att större välrenommerade utvecklare får lov att släppa mindre uppdateringar helt utan granskning. Det har jag inget emot.

Ursprungligen av pmarriott:

Har sett många exempel tidigare på hur en mindre buggfix kommit upp på App Store bara en dag efter att föregående version släppts. Det är väl snarast alldeles lysande av Apple att de ibland för att undvika allvarliga problem hos användarna kan expressbehandla en uppdatering?

Hur kan det vara "lysande" att Apple sitter på detta i ens en sekund? Oavsett om det tar en dag eller en vecka så kommer det aldrig att slå alternativet att utvecklaren kör byggsystemet, testsviten och sen skickar till distribution; direkt utan mellanhänder. Om enskilda utvecklare däremot skulle välja att distribuera via Apple så må väl det vara hänt, men knappast allt.

Ursprungligen av pmarriott:

Man skulle kanske rentav kunna tänka sig att större välrenommerade utvecklare får lov att släppa mindre uppdateringar helt utan granskning. Det har jag inget emot.

Jo men precis, det skulle nog ingen annan utvecklare ha något emot.

Ursprungligen av John A:

Hur kan det vara "lysande" att Apple sitter på detta i ens en sekund? Oavsett om det tar en dag eller en vecka så kommer det aldrig att slå alternativet att utvecklaren kör byggsystemet, testsviten och sen skickar till distribution; direkt utan mellanhänder. Om enskilda utvecklare däremot skulle välja att distribuera via Apple så må väl det vara hänt, men knappast allt.

Jo men precis, det skulle nog ingen annan utvecklare ha något emot.

Direkt från utvecklare till användare är väl just det som gör android till det mest malware-drabbade os:et för telefoner just nu.
Dessutom finns finns det i alla branscher gräddfiler för stora välrenommerade aktörer. Varför skulle då inte Google kunna ha en gräddfil genom granskningen för mindre buggfixar? Om nu andra utvecklare skulle ha något emot det, vad skulle de kunna göra åt det? Sluta utveckla för iOS?

Ursprungligen av pmarriott:

Direkt från utvecklare till användare är väl just det som gör android till det mest malware-drabbade os:et för telefoner just nu.

Det är klart Apple kan ha en App Store med hur hårda regler som helst. Problemet är när det inte går att ta sig runt detta, då riskerar det att gå ut över användarna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-11 07:26

Det är ju just det att om någon skulle gå runt det som det går ut över användarna.

Ursprungligen av John A:

Det är klart Apple kan ha en App Store med hur hårda regler som helst. Problemet är när det inte går att ta sig runt detta, då riskerar det att gå ut över användarna.

Inte problemet. Fördelen med iOS är att det inte går att ta sig runt det. Då går inte dyngan ut över användarna.

1
Bevaka tråden