Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X Mavericks lanseras i slutet av oktober

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples senaste uppdatering av operativsystemet OS X är enligt Mark Gurman på 9to5mac färdigt för lansering i slutet av oktober.

Läs hela artikeln här

Kan man yrka avslag på det?

Ursprungligen av vicotnic:

Kan man yrka avslag på det?

Avslag på vadå?

Vill du att Mavericks lanseras tidigare, eller senare, eller inte alls?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Avslag på vadå?

Vill du att Mavericks lanseras tidigare, eller senare, eller inte alls?

Om man inte är nöjd med något, så brukar man juh kunna säga att man önskar avslå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-07 10:00

Redan när jag testade förförra utvecklarversionen av OS X 10.9 så tyckte jag att det var snabbt och stabilt. Antar att det bara är bättre nu.
Nu vet jag inte om de fortfarande flyttar utvecklare mellan iOS och OS X men nu när iOS är klart frigörs väl en hel del folk. Kan bara göra det redan bra bättre.

Klart och klart, lär nog bli en hel del uppdateringar för att laga sånt som är trasigt. Det är det oftast i mjukvaruprojekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-07 17:02
Ursprungligen av John A:

Klart och klart, lär nog bli en hel del uppdateringar för att laga sånt som är trasigt. Det är det oftast i mjukvaruprojekt.

Så klart men det är inte all hands on deck för att fixa iOS 7.0.x-uppdateringarna.

Alltså kanske vi också kan anta att Macbook Pro Retina släpps kring slutet av oktober, även om de presenteras på kommande eventet? Eller tror ni att Apple kommer att börja leverera utan OS X Mavericks?

A ja, en sak är säker iaf. Mac is the shit.
https://www.youtube.com/watch?v=33A6MxQ5KA8

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-09 10:59
Ursprungligen av maskh:

Alltså kanske vi också kan anta att Macbook Pro Retina släpps kring slutet av oktober, även om de presenteras på kommande eventet? Eller tror ni att Apple kommer att börja leverera utan OS X Mavericks?

Lite väl lång tid mellan idag och slutet av oktober. Jag tror inte att de kommer att nämna Mac OS eller datorer imorgon.
iOS 7
iPhone 5s och iPhone 5c
iPod (antagligen små uppdateringar på allt utom iPod touch)
Eventuellt något till AppleTV. Kanske en SDK, troligtvis bara en ny version av iOS och kanske några fler partners.

Ursprungligen av acke:

Lite väl lång tid mellan idag och slutet av oktober. Jag tror inte att de kommer att nämna Mac OS eller datorer imorgon.
iOS 7
iPhone 5s och iPhone 5c
iPod (antagligen små uppdateringar på allt utom iPod touch)
Eventuellt något till AppleTV. Kanske en SDK, troligtvis bara en ny version av iOS och kanske några fler partners.

Apple har nog ett intresse i att öka avståndet till konkurrenterna nu när de är på väg att bli omkörda på en del områden. T.ex. så har ju några tillverkare meddelat att de släpper skärmar på bärbart som har bättre upplösning än nuvarande Macbook Pro Retina. De vill nog också ta de snabbare diskarna, bättre batteritid och Thunderbolt 2 till de produkterna. Alltså tror jag att Apple mycket väl kan komma att presentera de nya Retina-produkterna redan imorgon.

För egen del HOPPAS jag verkligen att så sker. Jag vill ha och behöver ha en ny dator. Nya Air är inte ett alternativ.

Ursprungligen av vicotnic:

Om man inte är nöjd med något, så brukar man juh kunna säga att man önskar avslå

Mavericks snurrar riktigt bra. Jag har inga problem på min maskin.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-09-10 09:28

Jag hänger inte med...vad är det som är trams?

Ursprungligen av lasselu:

Jag hänger inte med...vad är det som är trams?

Att markören inte byts från "text-markör" till en pil när den kommer utanför textfältet och förs över andra knappar och menyer.

Ursprungligen av star-affinity:

När ska vi slippa sånt här trams i OS X?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/2096906/M...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2096906/n...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2096906/m...

Inte i Mavericks Developer Preview 7 i alla fall.

Jag förstår att det känns väldigt upprörande att sådant här tillåts förekomma. Ens i en beta. Har du skrivit någon insändare i ämnet?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-10 09:35
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att "text-markören" inte byts till en pil när den kommer utanför textfältet och förs över andra knappar och menyer.

Så har det väl alltid varit så länge man håller in knappen på musen/trycker på touchpaden???

Ursprungligen av pmarriott:

Jag förstår att det känns väldigt upprörande att sådant här tillåts förekomma. Ens i en beta. Har du skrivit någon insändare i ämnet?

Exemplet med Notes-appen beror kanske på att det är beta, men de andra två exemplen är från Mountain Lion och det beter sig likadant i Mavericks.

Det är självklart inte jordens undergång, men det är långt ifrån den ”attention to detail” som det snackas om när det gäller Apple. Både Windows och Linux är enligt min erfarenhet bättre när det gäller att muspekaruppdateringen. Även om det är ett litet problem så är det småstörigt när det händer och i vissa program kan det ställa till det mer då man tappar lite i precision då man exempelvis ska dra i reglage och trycka på knappar med textmarkerarmarkören. Bromsar liksom upp flytet när man arbetar lite.

Ursprungligen av lappen71:

Så har det väl alltid varit så länge man håller in knappen på musen/trycker på touchpaden???

Hur menar du?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-09-10 11:40
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att markören inte byts från "text-markör" till en pil när den kommer utanför textfältet och förs över andra knappar och menyer.

Ah, då är jag med...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-10 11:42
Ursprungligen av star-affinity:

Hur menar du?

Lite svårt att se vad du du gör i dina filmer men jag får samma beteende i ML att markören inte blir till en pil om jag för den utanför den aktiva rutan.

Ursprungligen av lappen71:

...jag får samma beteende i ML att markören inte blir till en pil om jag för den utanför den aktiva rutan.

Och det är ju just precis detta han anmärker på - att beteendet fortfarande inte är fixat - att det finns kvar i även i Mavericks. Markören borde byta till en pil så fort den förs utanför textfältet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-10 11:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och det är ju just precis detta han anmärker på - att beteendet fortfarande inte är fixat - att det finns kvar i även i Mavericks. Markören borde byta till en pil så fort den förs utanför textfältet.

Ok nu var jag otydlig men det gör den i ML så länge man inte håller in någon knappen på musen eller trackpaden.

Ursprungligen av lappen71:

Ok nu var jag otydlig men det gör den i ML så länge man inte håller in någon knappen på musen eller trackpaden.

Jag hoppas att star-affinitys "bugg-rapport" gäller när knapp eller pad inte är nedtryckt.

För om det gäller med nedtryckt knapp så är hans klagomål ganska irrelevant, tycker jag.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-10 12:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag hoppas att star-affinitys "bugg-rapport" gäller när knapp eller pad inte är nedtryckt.

För om det gäller med nedtryckt knapp så är hans klagomål ganska irrelevant, tycker jag.

Absolut

Jag får lov att prova när jag kommer hem - för jag provade i morse (på Mavericks) så hade jag problem att återupprepa allt som star-affinity gjorde

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag får lov att prova när jag kommer hem - för jag provade i morse (på Mavericks) så hade jag problem att återupprepa allt som star-affinity gjorde

Här är hur Textredigeraren fungerar för mig... När jag släpper upp touchpaden (Ledtråd: hur bra som helst...)

https://www.dropbox.com/s/zzgozdf32qbxs10/Voi...

Och så anteckningar. Först utan att släppa upp touchpaden och sedan med att släppa upp touchpaden. Ringen som man ser i filmen är alltså nertryck touchpad.

https://www.dropbox.com/s/aw70y0lg2nplggh/Voi...

PS: Nu får Apple komma igång med eventet - jag är uttråkad - det märks väl:)

Ursprungligen av lappen71:

Lite svårt att se vad du du gör i dina filmer men jag får samma beteende i ML att markören inte blir till en pil om jag för den utanför den aktiva rutan.

Aha, nu är jag med på hur du menar. Grejen är att i mina exempel så är musknappen/trackpad:en inte nedtryckt – eller den är det så klart ibland, men grejen är att den inte uppdateras (ändras till en pil) i alla lägen även om man släppt upp knappen och ”står” över objekt där den borde vara en pil (eller tvärtom som i fallet Notes där man ibland får markera text med pilen).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag hoppas att star-affinitys "bugg-rapport" gäller när knapp eller pad inte är nedtryckt.

För om det gäller med nedtryckt knapp så är hans klagomål ganska irrelevant, tycker jag.

Absolut. Det är så klart okej att så länge man markerar text och håller ned musknappen så får markören gärna vara vara textmarkören även om ”åker” över element där den hade varit pilen, men när man sen släpper upp musknappen så bör den uppdateras till pilen om man inte är över text. Det är detta som inte alltid sker.

Ursprungligen av BlackSmp:

Här är hur Textredigeraren fungerar för mig... När jag släpper upp touchpaden (Ledtråd: hur bra som helst...)

https://www.dropbox.com/s/zzgozdf32qbxs10/Voi...

Och så anteckningar. Först utan att släppa upp touchpaden och sedan med att släppa upp touchpaden. Ringen som man ser i filmen är alltså nertryck touchpad.

https://www.dropbox.com/s/aw70y0lg2nplggh/Voi...

PS: Nu får Apple komma igång med eventet - jag är uttråkad - det märks väl:)

Funkar hur bra som helst för att du inte gör som jag menar.

Klicka, markera texten (markören blir textmarkör) och släpp upp knappen ovanför verktygsfältet (markören förtsätter vara textmarkör trots att den borde ändras till pil. Det intressanta är att det inte betedde sig så i Snow Leopard, utan kom när dom ändrade Textredigerarens utseende i och med Lion.

Gällande Anteckningar undrar jag varför du inte pekade på knapparna ”plus” och ”dela”? Sitter inte vid Mavericks just nu, men vill minnas att man inte behövde klicka alls, utan att det räckte med att ha pekat på textfältet (och fått textmarkören) peka på knapparna. De uppdateras inte.

I mitt exempel med Safari handlar det om att ett Safari-fönster ligger under menyn från Dockan och att muspekaren då beter sig som att menyn från Dockan inte var där – muspekaren uppdateras efter vad man pekar på i Safari.

Senast redigerat 2013-09-11 00:52
Ursprungligen av star-affinity:

Aha, nu är jag med på hur du menar. Grejen är att i mina exempel så är musknappen/trackpad:en inte nedtryckt – eller den är det så klart ibland, men grejen är att den inte uppdateras (ändras till en pil) i alla lägen även om man släppt upp knappen och ”står” över objekt där den borde vara en pil (eller tvärtom som i fallet Notes där man ibland får markera text med pilen).

Absolut. Det är så klart okej att så länge man markerar text och håller ned musknappen så får markören gärna vara vara textmarkören även om ”åker” över element där den hade varit pilen, men när man sen släpper upp musknappen så bör den uppdateras till pilen om man inte är över text. Det är detta som inte alltid sker.

Funkar hur bra som helst för att du inte gör som jag menar.

Klicka, markera texten (markören blir textmarkör) och släpp upp knappen ovanför verktygsfältet (markören förtsätter vara textmarkör trots att den borde ändras till pil. Det intressanta är att det inte betedde sig så i Snow Leopard, utan kom när dom ändrade Textredigerarens utseende i och med Lion.

Gällande Anteckningar undrar jag varför du inte pekade på knapparna ”plus” och ”dela”? Sitter inte vid Mavericks just nu, men vill minnas att man inte behövde klicka alls, utan att det räckte med att ha pekat på textfältet (och fått textmarkören) peka på knapparna. De uppdateras inte.

I mitt exempel med Safari handlar det om att ett Safari-fönster ligger under menyn från Dockan och att muspekaren då beter sig som att menyn från Dockan inte var där – muspekaren uppdateras efter vad man pekar på i Safari.

Plus och dela: Jag såg inte vad du gjorde helt enkelt:) Det gick ju inte att se när du tryckte på plattan eller inte.
Jo, det beteer sig en aning lustigt när man gör som du skriver även om jag inte blir störd av det.

Senast redigerat 2013-09-11 08:02
Ursprungligen av BlackSmp:

Plus och dela: Jag såg inte vad du gjorde helt enkelt:) Det gick ju inte att se när du tryckte på plattan eller inte.
Jo, det beteer sig en aning lustigt när man gör som du skriver även om jag inte blir störd av det.

Okej. Men jag trodde det var underförstått att jag inte kritiserade att markören inte ändras så länge man håller inne musknappen/plattan. Det är ju bara bra. Det är när man pekar på objekt utan att hålla ned någon knapp som markören ska (men inte alltid blir) uppdaterad.

Finns absolut värre saker, men jag tycker det är småstörigt när det händer och det är mycket vanligare i OS X än i Windows och Linux.

Upptäckte nu att det är väldigt lätt att återskapa i Safari – bara klicka, markera text och släpp upp knappen ovanför verktygsfältet:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/2096906/M...

1
Bevaka tråden