Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krånglande hemnätverk, Airport Extreme

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-09-09 22:52

Har en airport extreme som jag köpte vintern 2013 (5:e gen). Har funkat superfint ända tills jag kopplade ur strömmen inför en längre semesterresa i somras. Sedan jag kopplade på strömmen igen har routern inte varit sig själv. Jag har kört enligt devisen "plug-n-play" alltså inga avancerade inställningar. Bara kopplat in och kört, den är uppdaterad med den senaste mjukvaran.

Problemen artar sig med att "alla" enheter som är anslutna trådlöst ibland inte får åtkomst till internet. Routern lyser grönt och det är inga fel på modemet (ADSL från BBB). Jag upplever det som att routern ibland "stänger åtkomsten" till internet. Vad det kan bero på eller varför har jag ingen aning om. När nätverket strular och man drar upp airport utility på sin iOS enhet så blinkar routern först gult några sekunder....sedan blir den grönt som om allt skulle vara ok. När man sedan skall surfa så funkar det inte. Inget går att öppna. Ingen åtkomst via spel, appstore, safari, eller vilken app det än må vara.

Jag har följande anslutet trådlöst.

Mac "27 (denna funkar helt utan problem, har aldrig tappat anslutning)

iPad 2:a gen. (tappar ofta anslutning)
iPhone 5 (tappar anslutning i tid och otid och helt plötsligt funkar det bara igen, händer flera gånger om dagen)
iPhone 4 (får ingen anslutning alls) (sambons lur och den börjar bli riktigt trött skall erkännas)
Apple TV 3 gen. (inga problem med anslutning)

Jag har försökt att reseta airporten till fabriksinställningar men det fortsätter att krångla ändå.

Jag fattar inte vad problemet är!?
Kan det vara modemet som är problemet ändå?

  • Medlem
  • 2013-09-09 23:48

Agerar din Extreme DHCP? Jag tror att ditt problem ligger i att din Extreme är kopplad i bryggläge och att ditt modem använder X antal dynamiska ip-adresser. När tillräckligt många enheter är uppkopplade samtidigt tar ip-adresserna slut och enheterna kommer inte ut på nätet.
Vad har du för modem från BBB? Kan du kolla inställningarna i det?
Kör du DHCP eller bryggläge på din Extreme?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-09-10 10:26

Modemet är inställt på att bara fungera som modem, inget annat. Har inte lyckats ta mig in i modemets inställningar än. Får söka vidare om hur jag gör det. Modemet kommer från BBB och är ett Zyxel P-2601.

Jag har aldrig ändrat några inställningar. Innan jag kopplade ur strömmen så har routern och nätverket fungerat felfritt under ett halvår. Problemen började när jag startade upp allt efter semestern igen.

Flik internet i airport verktyg. "Anslut via: DHCP"

Flik Nätverkt i airport verktyg. "Router-läge: Av (bryggläge)"

Ska jag ändra routerläge till DHCP istället?

Ursprungligen av Roberra:

Ska jag ändra routerläge till DHCP istället?

Ja, prova med det, bör göra susen.

Ursprungligen av Roberra:

Flik internet i airport verktyg. "Anslut via: DHCP"

Flik Nätverkt i airport verktyg. "Router-läge: Av (bryggläge)"

Ska jag ändra routerläge till DHCP istället?

Det skall du verkligen. BBB ger dig nämligen bara 5 IP-adresser.

  • Medlem
  • 2013-09-10 10:36

Du kan dock få konflikter att du kör dubbel DHCP och NAT. Återkom hit om de problemen dyker upp.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-09-10 10:40

När jag försöker ändra till "DHCP" så frågar den efter ip-adresser som jag fått av min internetleverantör. Jag fattar inte mycket här. Då står det att jag ska ange ett intervall men när jag gör det så säger den bara ogiltigt intervall.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-09-10 10:49

Har nu ställt in på DHCP och NAT och nu blinkar airport gult men jag verkar komma ut på internet. I trådlösa klienter har jag datorn och min iphone och jag kommer ut fint på internet på båda, verkar det som.

Får upp en dialogruta i airport verktyg där det står

"Dubbel NAT

Airport stationen har en egen IP-adress på dess ethernet WAN port. Den är ansluten till en enhet eller ett nätverk som använder NAT för utdelning av egna IP-adresser. Ändra airport stationen så att den använder bryggläge istället för DHCP och NAT."

Jag kan välja att ignorera problemet också, men vad kan hända då? Om allt verkar funka så borde jag väl köra såhär misstänker jag?

  • Medlem
  • 2013-09-10 10:54

Vad får du för uppgifter när du öppnar Airport Verktyg? Klicka på din Extreme och kolla vad IP-adressen heter.
Heter den 192.168.xx så innebär det att du har dubbla DHCP. Då är det bästa att försöka sätta ditt modem i bryggläge. Ring BBB och fråga hur du kommer in i det för att sätta modemet i bryggläge. Det funkar om ditt modem är hyfsat nytt.

När det gäller intervallet så är det lite olika beroende på vilken standard man följer, men tex 192.168.1 - 192.168.1.22.
Eller Apples eget 10.x.x. Själv kör jag med det gamla 192-systemet eftersom jag är mest hemma på det.

  • Medlem
  • 2013-09-10 10:55

Återigen, ring BBB och be om hjälp att sätta ditt modem i bryggläge så försvinner detta problem.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-09-10 10:57

Jättetack för alla svar och hjälp. Nu verkar det som om alla enheter får tillgång till internet samtidigt iaf. Men problemet med dubbel NAT spökar till det. Jag får ringa BBB och be dem hjälpa mig sätta modemet i bryggläge.

Återigen. Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden