Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 7 Beta ute

Tråden skapades och har fått 663 svar. Det senaste inlägget skrevs .

IMO så tycker jag att det som är mest spännande är hur Apple nu ev. kommer att nyttja tekniken. Förhoppningsvis på ett innovativt sätt, så behovet tror jag inte är rättvist att göra idag utan att veta exakt hur de kommer nyttja tekniken. Även om jag givetvis ser fram emot de befintliga lösningarna.

Ursprungligen av lappen71:

Nej varför skulle jag tycka att det är bättre bara för att Apple kommer med det när jag i dagsläget inte har något behov för det?

Ingen har pratat om dig, det finns fler människor än du, allt kretsar inte kring dig.

OnT: iOS 7 rullar bra på min iPhone 5, sämre på iPad 2. Gissar och hoppas på att iOS 7 inte släpps till äldre enheter än iPhone 5, för användarens skull, som det ser ut idag iallafall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-08 17:56
Ursprungligen av Anderlind:

Ingen har pratat om dig, det finns fler människor än du, allt kretsar inte kring dig.

OnT: iOS 7 rullar bra på min iPhone 5, sämre på iPad 2. Gissar och hoppas på att iOS 7 inte släpps till äldre enheter än iPhone 5, för användarens skull, som det ser ut idag iallafall.

iOS 7 kommer släppas för iPhone 4 och senare, samt iPad 2 + iPad Mini och senare. Däremot kommer vissa enheter ha vissa funktioner avstängda av prestandasjäl vidare är det sannolikt iOS 7 släpps senare till iPad än iPhone pga optimeringar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-08 19:37
Ursprungligen av Anderlind:

Ingen har pratat om dig, det finns fler människor än du, allt kretsar inte kring dig.

OnT: iOS 7 rullar bra på min iPhone 5, sämre på iPad 2. Gissar och hoppas på att iOS 7 inte släpps till äldre enheter än iPhone 5, för användarens skull, som det ser ut idag iallafall.

Ändå så citerar du mitt inlägg och riktar din kommentar mot mig?
Jag har all rätt att uttrycka min åsikt i ämnet och jag skrev vad JAG tyckte och inte vad andra ska tycka så lägg ner din attityd.

Ursprungligen av Erik.dv:

Men absolut. Ha alla reshandlingar, biljetter och möjlighet till vissa typer av kort-köp via telefonen vore enormt smutt. Sen måste funktionen bli hyfsat transparent. Inte likt nu att man manuellt öppnar appar kors och tvärs.

Tror inte att det kommer att slå så länge Apple kräver 30 % av allt som går via en app från tredje part som distribueras på "deras" plattform. Priserna skulle bli alltför höga i jämförelse för att Apple skulle få sin andel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-08 21:17
Ursprungligen av John A:

Tror inte att det kommer att slå så länge Apple kräver 30 % av allt som går via en app från tredje part som distribueras på "deras" plattform. Priserna skulle bli alltför höga i jämförelse för att Apple skulle få sin andel.

Självklart kan inte Apple ta 30% av alla transaktioner. Det är inte hållbart någonstans. Eventuellt om Apple skulle få någon betalning pratar vi i stil med vad konto- och kreditkortsföretag tar - om de faktiskt agerar bank.

NFC skulle vara ett API som kan byggas in i appar också helt utan Apple som "bank". Jag kan se en lösning som skickar ut ett mail eller sms för att ex aktivera min lur till mitt SL- eller SJ-kort. Eller att jag gör det på plats vid deras terminaler. Eller att ex Swedbanks internet bank kan öka säkerheten genom en NFC-dosa. Eller som många idag har "rabatt-kort" - köp 5 kaffe, få 6:e gratis. Detta skulle också triggas med NFC - helt utan Apples inverkan.

Nu vet jag inte hur säker tekniken är men jag skulle kunna se en iPhone med NFC och fingeravtryckläsare fungera som en "nyckel" också för digitala lås / dörrar / larmsystem. Igen vet jag inte om detta skulle involvera Apple mer än att de står för hårdvara och mjukvara.

Ursprungligen av Erik.dv:

Självklart kan inte Apple ta 30% av alla transaktioner. Det är inte hållbart någonstans.

Apple gör mycket som inte är hållbart. Jag tror inte att det skulle stoppa Apple från att i alla fall försöka.

Ursprungligen av Erik.dv:

Eventuellt om Apple skulle få någon betalning pratar vi i stil med vad konto- och kreditkortsföretag tar - om de faktiskt agerar bank.

NFC skulle vara ett API som kan byggas in i appar också helt utan Apple som "bank". Jag kan se en lösning som skickar ut ett mail eller sms för att ex aktivera min lur till mitt SL- eller SJ-kort. Eller att jag gör det på plats vid deras terminaler. Eller att ex Swedbanks internet bank kan öka säkerheten genom en NFC-dosa. Eller som många idag har "rabatt-kort" - köp 5 kaffe, få 6:e gratis. Detta skulle också triggas med NFC - helt utan Apples inverkan.

Nu vet jag inte hur säker tekniken är men jag skulle kunna se en iPhone med NFC och fingeravtryckläsare fungera som en "nyckel" också för digitala lås / dörrar / larmsystem. Igen vet jag inte om detta skulle involvera Apple mer än att de står för hårdvara och mjukvara.

Nu var det visserligen länge sedan jag gick igenom orättfärdigheterna som en programmakare måste acceptera för att få distribuera programvara till iOS. Men de har i alla fall haft en policy om att all form av betalning som sker i ett program måste gå via Apple och att Apple då tar 30 % av transaktionen. Apple avfärdar normalt program som har länkat till en webbsida där man kan betala för tjänsten som programmet tillhandahåller istället för att göra det i programvaran. Men i det här fallet är det naturligtvis bara spekulationer eftersom Apple håller detta hemligt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-09-08 22:01
Ursprungligen av John A:

Men de har i alla fall haft en policy om att all form av betalning som sker i ett program måste gå via Apple och att Apple då tar 30 % av transaktionen.

Det gäller bara saker som köps för att användas/konsumeras/läsas direkt i telefonen eller paddan. Om en iPhone blir som en mobil plånbok med NFC-betalningar kommer de naturligtvis inte att ta 30% emellan. Redan idag kan du ta emot kortbetalningar med din iPhone med hjälp av iZettle utan att Apple norpar nåt.

Ibland blir du lite väl ivrig att svartmåla Apple och deras policys...

Ursprungligen av Vassius:

Det gäller bara saker som köps för att användas/konsumeras/läsas direkt i telefonen eller paddan. Om en iPhone blir som en mobil plånbok med NFC-betalningar kommer de naturligtvis inte att ta 30% emellan. Redan idag kan du ta emot kortbetalningar med din iPhone med hjälp av iZettle utan att Apple norpar nåt.

Mycket möjligt. Det är som jag sa bara spekulationer.

Ursprungligen av Vassius:

Ibland blir du lite väl ivrig att svartmåla Apple och deras policys...

Det är svårt att inte göra detta när det gäller Apple. De är ju mer eller mindre ett öppet mål med tanke på deras track record.

Ursprungligen av John A:

Apple gör mycket som inte är hållbart. Jag tror inte att det skulle stoppa Apple från att i alla fall försöka.

Nu var det visserligen länge sedan jag gick igenom orättfärdigheterna som en programmakare måste acceptera för att få distribuera programvara till iOS. Men de har i alla fall haft en policy om att all form av betalning som sker i ett program måste gå via Apple och att Apple då tar 30 % av transaktionen. Apple avfärdar normalt program som har länkat till en webbsida där man kan betala för tjänsten som programmet tillhandahåller istället för att göra det i programvaran. Men i det här fallet är det naturligtvis bara spekulationer eftersom Apple håller detta hemligt.

Du menar som att när jag skickar 1000 spänn till min polare med Swish så nyper Apple 300 spänn? Skit vad de måste vara glada på Apple när jag betalar min American Expressräkning i SEB's app. Den räkningen brukar ligga på 50-60 tusen i månaden. Jag tror Apple är skyldiga mig en platina-lur vid detta laget.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-09-08 22:13
Ursprungligen av John A:

Mycket möjligt. Det är som jag sa bara spekulationer.

Jag skulle snarare kalla det FUD

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-08 23:28
Ursprungligen av John A:

Apple gör mycket som inte är hållbart. Jag tror inte att det skulle stoppa Apple från att i alla fall försöka.

Nu var det visserligen länge sedan jag gick igenom orättfärdigheterna som en programmakare måste acceptera för att få distribuera programvara till iOS. Men de har i alla fall haft en policy om att all form av betalning som sker i ett program måste gå via Apple och att Apple då tar 30 % av transaktionen. Apple avfärdar normalt program som har länkat till en webbsida där man kan betala för tjänsten som programmet tillhandahåller istället för att göra det i programvaran. Men i det här fallet är det naturligtvis bara spekulationer eftersom Apple håller detta hemligt.

Det görs redan massor av transaktioner på iOS Apple inte tar del av så där har du dessvärre fel.

Att Apple tar ut 30% för att tillhandahålla en butik känns rimligt. Däremot är det inte rimligt vid rena transaktioner av pengar.

Håll er till topic nu tack, iOS 7 beta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-09 19:29

Brukar inte alltid det komma ut en GM dagarna innan Apple Events? Borde tyda på att iOS 7 kommer ut i morgon.

Ursprungligen av acke:

Brukar inte alltid det komma ut en GM dagarna innan Apple Events? Borde tyda på att iOS 7 kommer ut i morgon.

Nej, det tyder nog snarare på att GM kommer imorgon, och skarpt släpp några dagar senare.

(eller så var det precis så du menade, fast du glömde ett "inte" i sista meningen)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det tyder nog snarare på att GM kommer imorgon, och skarpt släpp några dagar senare.

Jag har ju varit ute och cyklat med GM tidigare men det brukar väl vara så att GM kommer till eventet. Den har sannolikt redan funnits klar ett par veckor eftersom de garanterat har startat produktionen av nya telefoner och de kommer laddade med IOS7

Ursprungligen av acke:

Brukar inte alltid det komma ut en GM dagarna innan Apple Events? Borde tyda på att iOS 7 kommer ut i morgon.

Visst tappade du bort ett "inte" där? Annars så får jag inte ihop den ledsna gubben

Däremot så tror jag inte att GM för Ipad kommer imorgon (men hoppas att jag har fel)

Hårdvara? Kommer det komma telefoner som stödjer lite fler LTE band än 1800?

Även om jag inte har det behovet så är det en intressant fråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-09 21:37
Ursprungligen av BlackSmp:

Visst tappade du bort ett "inte" där? Annars så får jag inte ihop den ledsna gubben

Däremot så tror jag inte att GM för Ipad kommer imorgon (men hoppas att jag har fel)

iOS 7 på iPad 4 funkar perfekt för mig (till skillnad från de tidigare betorna). Kan inte svara för de tidigare iPad:sen/iPad mini dock.

  • Medlem
  • 2013-09-09 21:47

Har det dykt upp någon GM, eller presenteras den i morgon under eventet?

Den kommer imorgon, efter eventet. Det har den väl alltid gjort?

Ursprungligen av Capeman:

Den kommer imorgon, efter eventet. Det har den väl alltid gjort?

Ja, typ så.
Brukar släppas till utvecklare direkt efter eventet och allmänt några dagar senare/en vecka senare.

  • Medlem
  • 2013-09-10 09:56

Kan man förhindra att apparna uppdateras automatiskt? Jag har en Samsung-TV vars app blir totalt obrukbar varannan uppdatering.

Ursprungligen av Dalle:

Kan man förhindra att apparna uppdateras automatiskt? Jag har en Samsung-TV vars app blir totalt obrukbar varannan uppdatering.

Jodå, man kan inaktivera automatiska uppdateringar.

Ser helt plötsligt att det nu i iOS 7 finns en funktion för att blockera nummer. Detta har jag helt missat. ÄNTLIGEN!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-10 15:52
Ursprungligen av pmarriott:

Ser helt plötsligt att det nu i iOS 7 finns en funktion för att blockera nummer. Detta har jag helt missat. ÄNTLIGEN!

Haha hur kan du ha missat en av dom bästa funktionerna?
Jag gjorde som så att jag importerade alla nummer från Truecaller.
Har aldrig varit så tyst sen dess

Ursprungligen av pmarriott:

Ser helt plötsligt att det nu i iOS 7 finns en funktion för att blockera nummer. Detta har jag helt missat. ÄNTLIGEN!

Men, inlägg #124.

Ursprungligen av keptang:

Men, inlägg #124.

Ja, jag sa inte att det inte skrivits om det. Jag sa att jag missat det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-10 16:19

Antar då att om GM kommer ut i kväll så kommer man kunna ladda ned den och installera den på sin iPhone utan att ha ett utvecklarkonto.

Ursprungligen av acke:

Antar då att om GM kommer ut i kväll så kommer man kunna ladda ned den och installera den på sin iPhone utan att ha ett utvecklarkonto.

Har aldrig hänt förut vad jag vet så tror inte att det sker idag heller.
http://www.99mac.se/forum/p/2166575

Får du tag på GM på annat sätt än via Apple så lär det fungera. Men det är ju fel.

Bevaka tråden