Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Apple testar Iphone-skärmar upp till 6-tum"

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nästa vecka förväntas Apple presentera två nya Iphone-modeller med 4-tumsskärmar, men enligt Wall Street Journal testar företaget skärmar upp till 6-tum för framtiden.

Läs hela artikeln här

iPhone med 6" skärm skulle vara alldeles för stor, men ser gärna att Apple lanserar en med 5". Helt perfekt att ha sådan skärmstorlek.

Ursprungligen av maskh:

iPhone med 6" skärm skulle vara alldeles för stor, men ser gärna att Apple lanserar en med 5". Helt perfekt att ha sådan skärmstorlek.

Telefoner är inte "one size fits all". 6" är för stort för dig men definitivt inte för alla, därav att exempelvis Samungs jättar i Note-serien har sålt så pass bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-08 12:31

Kommer aldrig vilja ha en större skärm i en telefon än det jag har i min iPhone 5.

Acke, även om inte mobilen blir större?

Sex tum vore perfekt för den som vill ha en portabel iPad. Att vi kallar prylen för telefon är ju bara artificiellt. Apple har aldrig byggt telefoner; de har byggt datorer vars funktionalitet inkluderar telefoni.

Ursprungligen av John A:

Sex tum vore perfekt för den som vill ha en portabel iPad. Att vi kallar prylen för telefon är ju bara artificiellt. Apple har aldrig byggt telefoner; de har byggt datorer vars funktionalitet inkluderar telefoni.

De flesta skulle nog främst kalla sin iPhone för en telefon.

Ursprungligen av maskh:

De flesta skulle nog främst kalla sin iPhone för en telefon.

Det är i så fall väldigt oförsåeligt. En iPhone har väldigt lite att göra med en telefon. Telefonifunktionen är inte ens särskilt bra jämfört med en traditionell telefon. Både tillförlitligheten och batteritiden är betydligt sämre än vad som traditionella telefoner inklusive mobila telefoner har haft som standard. En iPhone har betydligt fler likheter med en bärbar dator eller netbook, möjligen bortsett från chassits utformning.

Ursprungligen av John A:

Sex tum vore perfekt för den som vill ha en portabel iPad. Att vi kallar prylen för telefon är ju bara artificiellt. Apple har aldrig byggt telefoner; de har byggt datorer vars funktionalitet inkluderar telefoni.

Varför mer perfekt än Ipad Mini?

Ursprungligen av John A:

Det är i så fall väldigt oförsåeligt. En iPhone har väldigt lite att göra med en telefon. Telefonifunktionen är inte ens särskilt bra jämfört med en traditionell telefon. Både tillförlitligheten och batteritiden är betydligt sämre än vad som traditionella telefoner inklusive mobila telefoner har haft som standard. En iPhone har betydligt fler likheter med en bärbar dator eller netbook, möjligen bortsett från chassits utformning.

Om du stänger av data och WiFi på en iPhone 5 så håller batteriet i evigheter, och jag har då aldrig upplevt några tillkortakommanden med telefonerandet sedan iPhone 4. Visst, en renodlad telefon kanske är ännu bättre, men iPhone är tillräckligt bra.
Så det där med oförståeligt är helt och hållet din åsikt. Det tycks vara ganska mycket här i världen som ter sig oförståeligt för dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-09 10:13

Jag tycker det är perfekt som det är idag. Behöver man större så har man iPad mini. Tror som vanligt det bara är den lilla klicken mobilnerdar som verkligen suktar efter en större skärm på sin mobil, resten av de som sitter med sina ENORMA telefoner har dom för att de är billiga. Det är MHz-racet all over again.
Släpper Apple en iPhone med större skärm så ser jag det som första steget mot byte av "Apple-tänket" som bygds upp de senaste 15 åren.

Ursprungligen av acke:

Jag tycker det är perfekt som det är idag. Behöver man större så har man iPad mini. Tror som vanligt det bara är den lilla klicken mobilnerdar som verkligen suktar efter en större skärm på sin mobil, resten av de som sitter med sina ENORMA telefoner har dom för att de är billiga. Det är MHz-racet all over again.
Släpper Apple en iPhone med större skärm så ser jag det som första steget mot byte av "Apple-tänket" som bygds upp de senaste 15 åren.

Oavsett vad du och andra tycker, så är det nog så att Apple måste pumpa ut nya modeller. Det går inte att bara lägga till ett S och göra en ny hemknapp om Apple inte vill tappa hela marknaden.
En större skärm är helt klart efterlängtat av många med mig, ser inte problemet! Så länge det finns alternativ så gagnar det fler än att bara köra på ett koncept som skall passa alla.
5" med bibehållen storlek vore grymt enligt mig.
Men det blir väl som för de flesta att man får byta märke tillslut, själv börjar jag tröttna rejält på både OS:et och att man inte kan anpassa vad man själv vill.
Har nu kört med iOS 7 sedan beta1, är då detta allt man får efter 5 år med likadan design, så vet jag inte hur framtiden kommer att se ut.

Några viktiga faktorer för att fortsätta vara iPhone trogen skulle vara på min lista enligt följande:

- 5" skärm
- NFC
- Tunnare "önskemål"
- Teman, anpassa färg och ikoner likt Cydia Theme
- Epost, skräppost hanterare
- En uppsjö dynamiska bakgrunder inte 2st per år, antagligen får väl inte andra göra dynamiska bakgrunder om man känner Apple rätt.
- Själv välja vad jag vill ha för info på låsskärmen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-09 15:53
Ursprungligen av @ndreas:

Oavsett vad du och andra tycker, så är det nog så att Apple måste pumpa ut nya modeller. Det går inte att bara lägga till ett S och göra en ny hemknapp om Apple inte vill tappa hela marknaden.
En större skärm är helt klart efterlängtat av många med mig, ser inte problemet! Så länge det finns alternativ så gagnar det fler än att bara köra på ett koncept som skall passa alla.
5" med bibehållen storlek vore grymt enligt mig.
Men det blir väl som för de flesta att man får byta märke tillslut, själv börjar jag tröttna rejält på både OS:et och att man inte kan anpassa vad man själv vill.
Har nu kört med iOS 7 sedan beta1, är då detta allt man får efter 5 år med likadan design, så vet jag inte hur framtiden kommer att se ut.

Några viktiga faktorer för att fortsätta vara iPhone trogen skulle vara på min lista enligt följande:

- 5" skärm
- NFC
- Tunnare "önskemål"
- Teman, anpassa färg och ikoner likt Cydia Theme
- Epost, skräppost hanterare
- En uppsjö dynamiska bakgrunder inte 2st per år, antagligen får väl inte andra göra dynamiska bakgrunder om man känner Apple rätt.
- Själv välja vad jag vill ha för info på låsskärmen

Apple måste inte pumpa ut någonting. Anledningen till att Apple inte har störst marknadsandel (som om det nu skulle vara något att sträva efter) skulle jag vilja hävda är kostnaden för inköp av iPhone inte brist på funktioner. Det är en väldigt liten del potentiella köpare som bryr sig om dynamiska bakgrunder, theman och större skärmar.

Ursprungligen av acke:

Det är en väldigt liten del potentiella köpare som bryr sig om dynamiska bakgrunder, theman och större skärmar.

Tror du på det själv ?
Kanske dags att gå utanför din låtsasvärld i så fall!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-09 16:19
Ursprungligen av @ndreas:

Tror du på det själv ?
Kanske dags att gå utanför din låtsasvärld i så fall!

Varför så aggressiv bara för att andra inte håller med dig?
Att du önskar något betyder inte att majoriteten av användarna vill ha samma sak.

Ursprungligen av @ndreas:

Tror du på det själv ?
Kanske dags att gå utanför din låtsasvärld i så fall!

Jag har upphetsat visat den häftiga dynamiska bakgrunden på min iPhone med iOS 7 för var och varannan de senaste veckorna. Den mest engagerade reaktionen jag har fått är en axelryckning. Jag skulle vilja påstå att det finns få saker gemene man skiter i så mycket som dynamisk bakgrund.

Ursprungligen av lappen71:

Varför så aggressiv bara för att andra inte håller med dig?
Att du önskar något betyder inte att majoriteten av användarna vill ha samma sak.

Inte ?

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har upphetsat visat den häftiga dynamiska bakgrunden på min iPhone med iOS 7 för var och varannan de senaste veckorna. Den mest engagerade reaktionen jag har fått är en axelryckning. Jag skulle vilja påstå att det finns få saker gemene man skiter i så mycket som dynamisk bakgrund.

Ja kanske så enkelt att den inte är upphetsande överhuvudtaget!
Men det finns nog inte många företag som kan köra på samma skit i 5 år och ändå kränga sina lurar, dock sjunger ju Apple på sista versen vart man än läser och det kanske inte är så konstigt.
Om det är fel för att man vill se nyheter eller bara så simpel sak som ändra bakgrund där en måne faller eller större skärm så förstår jag vad som menas med att vara en Apple fanboy!
Jag om ngn kan betecknas som fanboy men man har väl för fan perspektiv på saker och ting ändå ? bara för Apple säger hoppa, behöver man väl inte hoppa eller ?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-09 16:36
Ursprungligen av @ndreas:

Inte ?

Jag håller med pmarriot om att det är "nördarna" som vill ha detta lull lull.
Går jag efter dom jag känner som har iPhone är det ingen som ens tänkt i dom banorna utan det ska bara fungera.
Att man kan ändra till en bakgrund på sitt barn eller husdjur är på sin höjd dom är intresserade av.
När jag visar upp när man har en panorama som bakgrund och det rör sig får man reeaktionen "Jaha?"

Dom som vill ha en telefon där man kan ändra mer väljer Android så enkelt är det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-09 16:47
Ursprungligen av @ndreas:

Tror du på det själv ?
Kanske dags att gå utanför din låtsasvärld i så fall!

Tänkte låta mitt brorsbarn svara dig så du känner dig hemma i ton men med risk för en evighetsloop så tar jag det istället. Jag har varje månad kontakt med ungefär 200 användare som använder sin telefon i arbetet, ingen har någonsin pratat om större skärm eller de andra sakerna du efterfrågar. Snarare då att folk med mindre händer gärna köper en iPhone 4 för att kunna sköta den med en hand.
Jag tror fortfarande att de absolut flesta tycker att skärmen är tillräcklig och att nummer ett (och två) på listan istället är bättre batteritid.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har upphetsat visat den häftiga dynamiska bakgrunden på min iPhone med iOS 7 för var och varannan de senaste veckorna. Den mest engagerade reaktionen jag har fått är en axelryckning. Jag skulle vilja påstå att det finns få saker gemene man skiter i så mycket som dynamisk bakgrund.

TJa, det skulle vara parallax i sådana fall

Ursprungligen av @ndreas:

Ja kanske så enkelt att den inte är upphetsande överhuvudtaget!
Men det finns nog inte många företag som kan köra på samma skit i 5 år och ändå kränga sina lurar, dock sjunger ju Apple på sista versen vart man än läser och det kanske inte är så konstigt.
Om det är fel för att man vill se nyheter eller bara så simpel sak som ändra bakgrund där en måne faller eller större skärm så förstår jag vad som menas med att vara en Apple fanboy!
Jag om ngn kan betecknas som fanboy men man har väl för fan perspektiv på saker och ting ändå ? bara för Apple säger hoppa, behöver man väl inte hoppa eller ?

Vad då samma skit i fem år? Nog är det ganska stor skillnad från 3G till 5...

Ursprungligen av @ndreas:

...sjunger ju Apple på sista versen...

Hur definierar du "sjunger på sista versen" i det här fallet? Tappad innovationsförmåga? Eller företagets undergång? Eller något annat?

Ursprungligen av @ndreas:

.....vart man än läser...

Ge gärna ett par exempel.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vad då samma skit i fem år? Nog är det ganska stor skillnad från 3G till 5...

I hårdvara, ja. Mjukvaran har inte så stora skillnader att de är värda att prata om. Det har tillkommit några funktioner och det har skett en liten utseendeförändring. Men där slutar det väl.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-09 18:23
Ursprungligen av maskh:

I hårdvara, ja. Mjukvaran har inte så stora skillnader att de är värda att prata om. Det har tillkommit några funktioner och det har skett en liten utseendeförändring. Men där slutar det väl.

Ja men nu var det ändå hårdvara vi pratar om i denna tråd och eftersom han uttryckligen inte hänvisade till mjukvara så är han ute och cyklar.

Ursprungligen av maskh:

I hårdvara, ja. Mjukvaran har inte så stora skillnader att de är värda att prata om. Det har tillkommit några funktioner och det har skett en liten utseendeförändring. Men där slutar det väl.

Inte heller det där är sant. Folk glömmer fort. Jag kommer fortfarande ihåg diskussionerna om svensk tangentbord eller inte, copy&paste och så vidare. Att påstå att ingenting har hänt från IOS1 till IOS6 är struntprat.

Ska vi några grejer?

  • Internationella tangentbord

  • copy&paste

  • API för tredjeparts appar

  • internetdelning

  • spotlight sökning

  • Hjälpmedel (Voice Over, tala autotext)

  • Multitasking

  • OTA uppdateringar

  • iCloud

  • Backup

  • iMessage

  • Facetime

  • ändrade notifieringar

  • FB/Twitter integration

  • Påminnelser

  • Videokamera

  • Tidningskiosken

  • ibooks

  • Siri (om de nu bara fick loss svenska också)

  • Wifi synk för itunes

  • Inte behöva datorn för att aktivera telefonen

  • mappar

  • kartor

Ok, de har kvar matrisen för appar på hemskärmarna men nog har det hänt en hel del genom åren även på mjukvarusidan

Senast redigerat 2013-09-09 19:39
Ursprungligen av lappen71:

Ja men nu var det ändå hårdvara vi pratar om i denna tråd och eftersom han uttryckligen inte hänvisade till mjukvara så är han ute och cyklar.

Oavsett om han talar mjukvara eller hårdvara så är man ut och cyklar om man påstår att ingenting har hänt under alla dessa releaser.

oj oj svära i kyrkan, jag har genom åren haft fler Macar, iPads, iPhone än den mest inbitne Apple nörden kan stava till, men man börjar ju förstå desto mer vad de andra lägren menar när de gnäller på Appleanvändarna.

Tillbaka till ämnet!
Första iPhonen hade inte MMS, då lät det så att det är ändå ingen som använder det haha.. Sen kom MMS och då var allt frid och fröjd igen.
Såhär har det hållit på hela tiden genom åren, de funktioner som saknas är inte av intresse, förens Apple släpper det & då först är det av intresse.
När Android har NFC så säger vi att det är inget att ha, men när vi får NFC, så kommer de flesta att vara riktigt nöjda och inte kunnat fatta hur man kunde leva utan det!

Apple har hamnat efter så enkelt är det, om man inte kan förstå eller vill inse det så är man i mitt tycke bara rent blåögd!

Vill inte Apple ha större marknadsandelar ?? varför skulle man då, isåfall släppa en billigare 5C i plast ? Ni vet plast som är sådan skit som Samsung S3, S4 osv som man hackat på under årens gång, men nu gör ju Apple detta, så då är det väl mer ok

Jag har fått perspektiv på saker och ting och jag kommer troligtvis aldrig byta bort en Mac för Win, eller iPhone för Android men till saken hör ändå att man saknar vissa saker och man anser att man har rätt till att själv bestämma vad man vill ha och göra med en mobil som man köpt och äger.

Apple kunde vara perfekta men så länge de inte uppfyller dem små saker jag vill ha så är dem inte perfekta.

Finns kanske en anledning till att x antal miljoner användare tog hem Cydia för iOS 6 under första kvällen det släpptes ? För att ingen är intresserad av vissa funktioner, eller för att man vill riska sin garanti ? Nej för att man vill ha info på hemskärmen, man vill ha widgets man vill ha de där småsakerna som gör en mobil personlig, inte fan blir den personlig bara för jag kan byta min bakgrundsbild, som ändå inte syns p.g.a alla mega stora ikoner!

iOS har genom åren sett nästan identiskt ut, hur orkade man stå ut med detta GUI i 5 år ? för man skiter i det, man vill bara ha en telefon som fungerar jo vars!

Ni som svara ja på den frågan byter säkert aldrig era kläder, gardiner, eller för den delen ens bryr er om hur saker och ting ser ut bara det fungerar Trodde Apple var lika med design, men så tidlös är inte iOS att jag kan tycka att det är innovativt och roligt efter 5 år. Inte ens iOS 7 är roligt.

Alla har sina åsikter, trodde inte ens ngn var aktiv på detta forum längre Ser mest ut som det blivit en klubb för inbördes beundran på sistone.

bye bye

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-09 20:08
Ursprungligen av @ndreas:

bye bye

Hejdå

Ursprungligen av @ndreas:

oj oj svära i kyrkan, jag har genom åren haft fler Macar, iPads, iPhone än den mest inbitne Apple nörden kan stava till, men man börjar ju förstå desto mer vad de andra lägren menar när de gnäller på Appleanvändarna.

Tillbaka till ämnet!
Första iPhonen hade inte MMS, då lät det så att det är ändå ingen som använder det haha.. Sen kom MMS och då var allt frid och fröjd igen.
Såhär har det hållit på hela tiden genom åren, de funktioner som saknas är inte av intresse, förens Apple släpper det & då först är det av intresse.
När Android har NFC så säger vi att det är inget att ha, men när vi får NFC, så kommer de flesta att vara riktigt nöjda och inte kunnat fatta hur man kunde leva utan det!

Apple har hamnat efter så enkelt är det, om man inte kan förstå eller vill inse det så är man i mitt tycke bara rent blåögd!

Vill inte Apple ha större marknadsandelar ?? varför skulle man då, isåfall släppa en billigare 5C i plast ? Ni vet plast som är sådan skit som Samsung S3, S4 osv som man hackat på under årens gång, men nu gör ju Apple detta, så då är det väl mer ok

Jag har fått perspektiv på saker och ting och jag kommer troligtvis aldrig byta bort en Mac för Win, eller iPhone för Android men till saken hör ändå att man saknar vissa saker och man anser att man har rätt till att själv bestämma vad man vill ha och göra med en mobil som man köpt och äger.

Apple kunde vara perfekta men så länge de inte uppfyller dem små saker jag vill ha så är dem inte perfekta.

Finns kanske en anledning till att x antal miljoner användare tog hem Cydia för iOS 6 under första kvällen det släpptes ? För att ingen är intresserad av vissa funktioner, eller för att man vill riska sin garanti ? Nej för att man vill ha info på hemskärmen, man vill ha widgets man vill ha de där småsakerna som gör en mobil personlig, inte fan blir den personlig bara för jag kan byta min bakgrundsbild, som ändå inte syns p.g.a alla mega stora ikoner!

iOS har genom åren sett nästan identiskt ut, hur orkade man stå ut med detta GUI i 5 år ? för man skiter i det, man vill bara ha en telefon som fungerar jo vars!

Ni som svara ja på den frågan byter säkert aldrig era kläder, gardiner, eller för den delen ens bryr er om hur saker och ting ser ut bara det fungerar Trodde Apple var lika med design, men så tidlös är inte iOS att jag kan tycka att det är innovativt och roligt efter 5 år. Inte ens iOS 7 är roligt.

Alla har sina åsikter, trodde inte ens ngn var aktiv på detta forum längre Ser mest ut som det blivit en klubb för inbördes beundran på sistone.

bye bye

Det där känns som selektivt minne. Vi har haft många diskussioner om vad som vi vill ska bli bättre. Att MMS saknades. Att copy&paste saknades. Att vi ville ha svenskt tangentbord. Det är väldigt få av oss som påstår att Apple är perfekta - däremot flera som tycker att deras erbjudande är det som är bäst för oss.

Det är klart att man kan säga att X antal miljoner tog hem Cydia men det är fortfarande ett överlägset antal miljoner som aldrig tog hem Cydia över huvudtaget.

Vi får väl se hur 5C blir, vilken kvalitet det blir. Jag har inget problem med plast som material. Problemet (för mig) med Samsung är inte så mycket plasten som att de telefonerna känns mindre bra ihopsatta. Och att de har lärt sig genom att kopiera Nokia och Apple

Inte behöver du gilla allt som är gjort och du får gärna tycka att Apple har itererat fram fel features - men om du påstår att ingenting har hänt så har du helt enkelt fel för det har hänt mycket. Och det var det som jag triggade på.

Bevaka tråden