Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker hörlurar (fråga v2.0)

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mors,

Jag behöver ett par lurar till musik, spel och tv. Trådburna eller trådlösa gör egentligen det samma så länge det finns möjlighet att slå om till monoljud.

Alternativ till hörlurar med denna funktion skulle vara en separat hörlursförstärkare.

Skälet till att jag vill ha monoljud är att jag är helt döv på vänster öra vilket gör att jag oftast tappar en hel del ljud med vanliga lurar.

Jag är intresserad av alla typer av förslag på hörlurar: öppna, slutna, över-öra, på-öra. Jag lär ändå få prova mig fram

Hjälp mig hitta rätt o sålla lite på utbudet. Har försökt söka på Prisjakt men just monoljud verkar inte finnas som filteralternativ, om man inte vill ha headset m mikrofon avsedda för telemarketing

'''
Trådens namn kommer av att jag före sommaren hade en liknande fråga inne. Då köpte jag också ett par trådlösa Analoga Sony som inte visade sig så bra för min tv (brus bonanza). Jag sålde dessa till mamma då de funkade bättre med hennes tv(inget hörbart brus)

Denna tråd tar upp en del gällande samma problematik:
http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t...

Nu vet jag inte om det är just en sådan som du söker, dvs bara en lur, men ett alt iaf

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-07 18:31

Vad ska du använda dem till? I OSX kan du ställa in monoljud direkt i Ljudinställningarna.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-09-07 19:18

Fungerar det inte med en monoadapter?

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kabl...
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kabl...

då kan du ha vilka hörlurar du vill.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-09-07 19:54

Monoplugg funkar inte alltid o inte fullt ut som tex inställningen i iOS/OSX gör. Jag har dessutom redan några sådana som jag testat med. Har även testat med monoförlängningssladd vilket inte gick alls.

@kenjon: jag ska ha dem till TV, musik(stereon) och PS3-spel

Monopluggen är sas en analog lösning till ett digitalt problem, jag skulle gärna se en digital lösning. Hörlursförstärkare finns det i mängder o hörlurar också, tycker att nån måste ha tänkt på att det kan finnas en marknad för monoutsändning/mottagning/konvertering

Fann dessa fast det är lite mer proffs samt fel plugg: http://www.sonifex.co.uk/redbox/index.shtml#s...

Senast redigerat 2013-09-08 09:02
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-08 13:09

Det är ju enkelt att löda ihop en adapter själv. Men det kräver lite lödvana förstås.

Ursprungligen av kenjon:

Det är ju enkelt att löda ihop en adapter själv. Men det kräver lite lödvana förstås.

samt vetskap om vilka delar som behövs, ett löd/kopplingschema o en tro på att man inte steker förstärkaren eller annat när man kopplar in prylen

Vad jag möjligen söker är ngt som ger sk dual-mono fast jag är lite osäker på det begreppet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-08 17:08

Du behöver en 3,5 mm hane, och en 3,5 mm hona, båda i stereoutförande, lite kabel (2-ledare med skärm).
Tip på hanen kopplas till tip på honan via en av ledarna (normalt vit). Ring på hanen kopplas till ring på honan (normalt röd). Skärmen/skärmarna kopplas till sleeve (metallen längst in på hanen), likadant på honan. Sedan kopplar du en liten tråd mellan tip och ring (dvs "kortsluter" vit och röd) antingen i hanen eller i honan, spelar ingen roll vilket. Då blir ljudet lika på bägge sidor.
Vet du vilket öra du vill lyssna på, kan du koppla både vit och röd till tip för vänster, eller till ring för höger, i honan. Då blir den andra sidan tyst.
Låter betydligt krångligare än vad det är. Men försök lära någon att cykla genom att skriva en beskrivning

Jag kan löda ihop en adapter åt dej, om det behövs…..

Ursprungligen av kenjon:

Du behöver en 3,5 mm hane, och en 3,5 mm hona, båda i stereoutförande, lite kabel (2-ledare med skärm).
Tip på hanen kopplas till tip på honan via en av ledarna (normalt vit). Ring på hanen kopplas till ring på honan (normalt röd). Skärmen/skärmarna kopplas till sleeve (metallen längst in på hanen), likadant på honan. Sedan kopplar du en liten tråd mellan tip och ring (dvs "kortsluter" vit och röd) antingen i hanen eller i honan, spelar ingen roll vilket. Då blir ljudet lika på bägge sidor.
Vet du vilket öra du vill lyssna på, kan du koppla både vit och röd till tip för vänster, eller till ring för höger, i honan. Då blir den andra sidan tyst.
Låter betydligt krångligare än vad det är. Men försök lära någon att cykla genom att skriva en beskrivning

Jag kan löda ihop en adapter åt dej, om det behövs…..

jag tror att det där är vad en vanlig monoplugg gör, dock blir det som oftast den högra luren som slutar funka o det är den jag behöver. Om jag kunde få det som görs i en iPod vore bättre, dvs att båda kanalerna slås ihop. Tyvärr verkar jag få ruinera mig eller söka i all oändlighet för att finna ngt sådant :/

Möjligen kan det vara något sånt här jag är ute efter fast jag har ju ingen aning om den funkar på det viset förstås...

http://www.ebay.com/itm/Monacor-SMC1-Stereo-M...

Vore ju aningen enklare om det var något som det var meningen att man skulle koppla till hörlursutgången utan en massa extra kablage som sabbar ljudkvaliteten, i detta fallet 6.3mm hane->Phono + Phono->6.3mm hona...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-08 21:21

Det är en bättre lösning, eftersom en bygling mellan vänster och höger kanal kan släcka ut vissa ljud som finns i båda kanalerna, men 180 grader förskjutna.
Missade tidigare att det var 6,3 mm du ville ha, men principen är ju densamma

Ursprungligen av kenjon:

Det är en bättre lösning, eftersom en bygling mellan vänster och höger kanal kan släcka ut vissa ljud som finns i båda kanalerna, men 180 grader förskjutna.
Missade tidigare att det var 6,3 mm du ville ha, men principen är ju densamma

6.3/3.5 whatever än så länge har jag inga lurar, iaf inga nya. Köper inga förrän jag har mono-delen av lyssningsupplevelsen löst.

...så här i retrospekt kanske trådrubriken borde ändras lite med tillägget "...eller nåt"

Efter en massa sökande har jag funnit att Monacor har ett svenskt kontor så jag har mailat dem en fråga om prylen ovan går att använda med lurar på det sättet jag önskar. Hoppas på bättre tur om svar från dem än från Monacor i England och Juno som säljer prylen på Ebay (ingen av dessa har svarat på mina mail)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-12 12:23

Pioneer HDJ-2000. Jävligt dyra men jävligt bra. Med mono-knapp på ena sidan.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=355460

Ursprungligen av kenjon:

Du behöver en 3,5 mm hane, och en 3,5 mm hona, båda i stereoutförande, lite kabel (2-ledare med skärm).
Tip på hanen kopplas till tip på honan via en av ledarna (normalt vit). Ring på hanen kopplas till ring på honan (normalt röd). Skärmen/skärmarna kopplas till sleeve (metallen längst in på hanen), likadant på honan. Sedan kopplar du en liten tråd mellan tip och ring (dvs "kortsluter" vit och röd) antingen i hanen eller i honan, spelar ingen roll vilket. Då blir ljudet lika på bägge sidor.
Vet du vilket öra du vill lyssna på, kan du koppla både vit och röd till tip för vänster, eller till ring för höger, i honan. Då blir den andra sidan tyst.
Låter betydligt krångligare än vad det är. Men försök lära någon att cykla genom att skriva en beskrivning

Jag kan löda ihop en adapter åt dej, om det behövs…..

Har lite svårt att hänga med i din beskrivning men den låter lite som denna(se länk) fast utan de två motstånden...
http://marcusmorris.blogspot.se/2010/04/stere...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-15 15:25

Precis. Men jag tycker nog 10k är lite väl mycket, men strömmarna är så små så det kanske inte sänker så mycket.
De finns där nog för att inte släcka ut signaler som ligger i motfas. Och att inte skicka för stark signal bakvägen.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Möjligen kan det vara något sånt här jag är ute efter fast jag har ju ingen aning om den funkar på det viset förstås...

http://i.ebayimg.com/t/Monacor-SMC1-Stereo-Mono-Converter-/00/s/NzAwWDcwMA==/z/b2QAAOxyNa9SJyyJ/$T2eC16R,!)IFIeCjOKBnBSJyyI01E!~~60_1.JPG

http://www.ebay.com/itm/Monacor-SMC1-Stereo-M...

Vore ju aningen enklare om det var något som det var meningen att man skulle koppla till hörlursutgången utan en massa extra kablage som sabbar ljudkvaliteten, i detta fallet 6.3mm hane->Phono + Phono->6.3mm hona...

Har fått svar från tillverkaren. Denna funkar inte med hörlurar då den endast är avsedd för linje-signal...

Häpp :/

Tänkte jag kanske skulle tala om att jag hittat en lösning på mitt problem, genom kenjon. Clas Ohlson säljer denna kabel som de olyckligtvis endast kallar "förlängningssladd". Jag skrev recensionen undertecknad med "VojD"...vilket är en ordlek...:D

Mono-omkopplaren ger äkta mono, jag har testat, så nu inleds jakten på ett par sköna trådlösa lurar o fn är blicken vänd mot Sennheiser RS170.

Jag ska bege mig till Siba nån dag o prova dem...eller HiFi-klubben, det är närmare

Senast redigerat 2013-10-11 12:37
1
Bevaka tråden