Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död fläkt eller kylig Pismo?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Pismo 400MHz som jag bara har haft i en månad.

Den fungerar utmärkt och det har den gjort hela tiden, även när det var 30˚ inne nyligen.

Det är bara det att jag undrar vad den lilla fläkten ska vara bra till? Jag har inte märkt att den har varit igång, inte ens när det var som varmast!

Därför frågade jag förra ägaren och han hade heller aldrig märkt något av fläkten.

Är det någon som vet hur mycket man behöver plåga en Pismo för att få igång fläkten?
Jag tänker inte testa.

mvh

Henrik

PS. För er som ev. inte ens känner till den där fläkten så sitter den under vänster "shift"-tangent och har ett litet galler på sidan av maskinen. DS

Fläkten är inte igång alls under normala förhållanden. Så datorn är i det närmaste helt tyst.

I förra veckan satte jag ute en bra stund med Pismon i solen. Det skulle inte förvåna mig om tangentbordet blev upp emot 50-55° C. Det var på gränsen till att man brände sig på tangenterna. Denna gång är den enda gång jag märkt att fläkten snurrat igång i Pismon. Fläktljudet var relativt högt, inget du missar med andra ord.

/M

Ok, tack! Då funkar antagligen fläkten. Det gör ju inget att Pismo har en "kylig" läggning.

Min enda erfarenhet, så här långt, av att sitta ute i solen med pismon var att jag knappt såg något på skärmen... Så det blev ingen lång stund.

mvh

Henrik

Under de 3 år jag hade min Pismo (400MHz) så gick inte fläkten igång en enda gång. Så det är fullt normalt, det är en av de bästa bärbara datorer Apple gjort både när det gäller stabilitet och värmemässigt.

På min pismo 500 gick fläkten igång när processorn blev 68 grader eller varmare. Vet inte om det är en standardtemperatur, men så var det i alla fall hos mig.

Samma här, över 68°C så drar fläkten igång.
Man får plåga den ganska hårt för att komma upp i den temperaturen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-27 22:50

Hur mäter man cpu-temperaturen på en bärbar?

Citat:

Skrevs ursprungligen av C-mon
Hur mäter man cpu-temperaturen på en bärbar?

Här finns ett litet program som gör det

/c

  • Medlem
  • 2003-07-27 23:15

Så här skrev Temperature monitor om min iBook:

This computer is based on the 'PowerPC 750' processor which should have a temperature sensor integrated. However, the operating system currently running on this computer reports that the processor is unable to return reliable temperature information.

If you think this is incorrect, it must be either an operating system error or a hardware problem.

Unfortunately, Temperature Monitor cannot be used with this combination of hardware and operating system.

  • Medlem
  • 2003-07-28 00:06

Thermo in dock säger att det är minus en grad inne i min iBook... låter otroligt.

Ruskigt effektiv kylning med andra ord

Det borde ju finnas möjlighet att få fram temperatur ur de G3orna också, fläkten måste ju veta när den ska dra igång...

Att få igång fläkten i Pismon:

1. Placera datorn på ett mjukt textilunderlag.

2. Konvertera två timmar film till något format, vilket bör ta fem timmar, med 100 procent processoranvändning.

Går inte fläkten igång nu är den antagligen trasig, såvida du inte bor i Antarktis.

1
Bevaka tråden