Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

filevault kan inte aktiveras på samsung 840 evo ssd

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

när jag försöker aktivera filevault på min macbook pro där jag precis satt i en ny ssd (samsung 840 evo) så får jag följande felmeddelande om att det inte går att aktivera.

vad innebär detta? går det inte att aktivera filevault på samsungs 840 evo-diskar?

Hur är disken partitionerad (partitionstabell) och formaterad (filsystem)?

Det bör vara GUID och Mac OS Extended.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur är disken partitionerad (partitionstabell) och formaterad (filsystem)?

Det bör vara GUID och Mac OS Extended.

det är GUID och Mac OS Extended (Journalförd)

Hur partitionerade och formaterade du disken, med Skivverktyg eller ett klonverktyg?

Ursprungligen av hummel:

Hur partitionerade och formaterade du disken, med Skivverktyg eller ett klonverktyg?

skivverktyg

Det verkar mysko. Du får no googla lite på din disk och om det är ett känt problem. Jag har ingen lösning tyvärr.

Hur gjorde du när du installerade OS X på SSDn? Har du bara klonat den kanske inte återställningspartitionen kom med?

http://support.apple.com/kb/HT4790

Citat:

FileVault 2 requirements

FileVault 2 requires OS X Lion or Mountain Lion and Recovery HD installed on your startup drive, which the OS X Lion installer will attempt to create at installation. Recovery HD is normally present after installation. In rare situations, you may receive an alert that no Recovery HD could be created but continued to install OS X Lion (in this unlikely scenario, you will be unable to use FileVault 2). See this article for more information. Please note that Recovery HD must be present on your computer's startup volume to use FileVault 2 (not an external Recovery HD).

Jag har själv filevault aktiverad på en SSD på mitt arbetsredskap så det är förmodligen recovery du saknar

Ursprungligen av suddgummi:

Hur gjorde du när du installerade OS X på SSDn? Har du bara klonat den kanske inte återställningspartitionen kom med?

jag slängde in den tomma ssdn, starta datorn. macen drog igång återställning och jag återställde med time machine backup.

Ursprungligen av Borttaget:

http://support.apple.com/kb/HT4790

Jag har själv filevault aktiverad på en SSD på mitt arbetsredskap så det är förmodligen recovery du saknar

hade filevault aktiverat på min gamla ssd också utan problem.
hur ser jag om jag saknar recovery? är rätt säker på att den skapades när jag starta datorn första gången efter jag satt i ny ssd.

Senast redigerat 2018-07-23 09:31
Ursprungligen av mjewl:

jag slängde in den tomma ssdn, starta datorn. macen drog igång återställning och jag återställde med time machine backup.

hade filevault aktiverat på min gamla ssd också utan problem.
hur ser jag om jag saknar recovery? är rätt säker på att den skapades när jag starta datorn första gången efter jag satt i ny ssd.

Skriv "defaults write com.apple.DiskUtility DUDebugMenuEnabled 1" i terminal.

Öppna sedan skivverktyg och uppmärksamma att du nu har en meny i listen som heter debug.
Bocka för "show every partition".
Då ser du om du har recovery partition eller ej.

För att bli av med debug-menyn sedan så skriver du "defaults write com.apple.DiskUtility DUDebugMenuEnabled 0".

Ursprungligen av Borttaget:

Skriv "defaults write com.apple.DiskUtility DUDebugMenuEnabled 1" i terminal.

Öppna sedan skivverktyg och uppmärksamma att du nu har en meny i listen som heter debug.
Bocka för "show every partition".
Då ser du om du har recovery partition eller ej.

För att bli av med debug-menyn sedan så skriver du "defaults write com.apple.DiskUtility DUDebugMenuEnabled 0".

får inte upp någon debug (eller liknande på svenska) i skivverktyg, när jag skrivit så i terminalen.

Senast redigerat 2018-07-23 09:31
Ursprungligen av mjewl:

får inte upp någon debug (eller liknande på svenska) i skivverktyg, när jag skrivit så i terminalen.

Nu kopierar du väl inte citationstecken också?

Ursprungligen av Borttaget:

Nu kopierar du väl inte citationstecken också?

nej

Senast redigerat 2018-07-23 09:31

ah, nevermind. får nog skylla på febern. kollade på helt fel ställe
tog för givet att det var i menyn i själva programmet och inte i menyn uppe på statusmenyraden..

klickade i att visa alla partitioner och då är det en disk1s1 på min ssd för os x och en disk0s1 på min ssd för windows/bootcamp.
båda är i grå text.

Ursprungligen av mjewl:

ah, nevermind. får nog skylla på febern. kollade på helt fel ställe
tog för givet att det var i menyn i själva programmet och inte i menyn uppe på statusmenyraden..

klickade i att visa alla partitioner och då är det en disk1s1 på min ssd för os x och en disk0s1 på min ssd för windows/bootcamp.
båda är i grå text.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/30289280/Sk%C3%A4rmavbild%202013-09-04%20kl.%2021.49.34.png

Du saknar Recovery HD.
I min burk har jag partitionerna "disk0s1", "Macintosh HD" och "Recovery HD" på min startdisk

Ursprungligen av suddgummi:

Du saknar Recovery HD.
I min burk har jag partitionerna "disk0s1", "Macintosh HD" och "Recovery HD" på min startdisk

Hur lägger jag till den då?

Ursprungligen av mjewl:

Hur lägger jag till den då?

Installerar om OS X är nog den enklaste vägen. Den ska skapas automatiskt när du installerar. Jag antar att eftersom du startade upp från en recovery innan så skapades den inte på nytt så att säga.

Ursprungligen av suddgummi:

Installerar om OS X är nog den enklaste vägen. Den ska skapas automatiskt när du installerar. Jag antar att eftersom du startade upp från en recovery innan så skapades den inte på nytt så att säga.

Så bara boota om med cmd+r och välja återställning från time machine? Eller måste jag installera om på något annat sätt?

Ursprungligen av mjewl:

Så bara boota om med cmd+r och välja återställning från time machine? Eller måste jag installera om på något annat sätt?

Nu har jag inte återställt Lion/Mountain Lion via Time Machine, men enligt vad jag läst mig till skapas inte denna partition om man återställer från backup. Men om man installerar som vanligt och sen använder sin Time Machine för att ställa in datorn antar jag att det fungerar.

Jag hittade en annan möjlig lösning efter lite Googlefu: http://musings.silvertooth.us/2012/08/recovery-partition-creator-v2-0/. Det låter som en minde meckig lösning för att få till Recovery HD, istället för att behöva göra om allt jobb du gjort. Visserligen får du ladda ner Mountain Lion från App Store, om du inte har den liggandes på disken.

Ursprungligen av suddgummi:

Nu har jag inte återställt Lion/Mountain Lion via Time Machine, men enligt vad jag läst mig till skapas inte denna partition om man återställer från backup. Men om man installerar som vanligt och sen använder sin Time Machine för att ställa in datorn antar jag att det fungerar.

Jag hittade en annan möjlig lösning efter lite Googlefu: http://musings.silvertooth.us/2012/08/recovery-partition-creator-v2-0/. Det låter som en minde meckig lösning för att få till Recovery HD, istället för att behöva göra om allt jobb du gjort. Visserligen får du ladda ner Mountain Lion från App Store, om du inte har den liggandes på disken.

ok, hur menar du med att "installera som vanligt"? och hur ställer man in datorn efter en vanlig installation med time machine?

edit: körde en installation genom app store av mountain lion och nu har jag recovery partition igen.
av någon anledning verkar jag även ha kvar precis allt som det var innan också. dvs inte förlorat varken program, inställningar eller övriga data (så som bokmärken, sparade lösenord osv)

just det, kanske ska tillägga att det nu även fungerar att skapa kryptering med filevault.

glömde visst även det viktigaste ordet av dem alla, TACK!

Senast redigerat 2013-09-05 09:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-05 17:55
Ursprungligen av mjewl:

Så bara boota om med cmd+r och välja återställning från time machine? Eller måste jag installera om på något annat sätt?

Det är recovery delen du startar upp till när du håller ned Command + R. Utan recoverydel, ingen Command + R.

Ursprungligen av acke:

Det är recovery delen du startar upp till när du håller ned Command + R. Utan recoverydel, ingen Command + R.

både sant och falskt. har man ingen recovery partition så startas internet recovery om man kör cmd + R.
(i alla fall på "nyare" mac's om man nu räknar min macbook pro tidigt 2011 som nyare)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-05 19:02
Ursprungligen av mjewl:

ok, hur menar du med att "installera som vanligt"? och hur ställer man in datorn efter en vanlig installation med time machine?

edit: körde en installation genom app store av mountain lion och nu har jag recovery partition igen.
av någon anledning verkar jag även ha kvar precis allt som det var innan också. dvs inte förlorat varken program, inställningar eller övriga data (så som bokmärken, sparade lösenord osv)

just det, kanske ska tillägga att det nu även fungerar att skapa kryptering med filevault.

glömde visst även det viktigaste ordet av dem alla, TACK!

Är lite förvånad att du trodde att dina program etc,etc skulle försvinna bara för att du installerade Mountain Lion över det som redan fanns.
Så har det varit så länge jag kan minnas på både i Windows världen och Mac att ingenting försvinner så länge du inte formaterar.

Måste säga att jag inte tänkte på att din recovery partition skulle saknas, oftast gör Apple rätt men detta var korkat.

Ursprungligen av hummel:

Måste säga att jag inte tänkte på att din recovery partition skulle saknas, oftast gör Apple rätt men detta var korkat.

Apple har väl inte fingrat på datorn i samband med detta? Vad har de med saken att göra?

Kom precis ihåg att jag fick köra om installationen av Lion för att få recovery-partitionen på min förra Mac efter att mStore bytt disk i den.

Tänkte mer att Apple brukar ligga steget före i många fall. Vid restore kunde man få frågan om man önskar skapa den saknade partitionen för att undvika framtida problem.

1
Bevaka tråden