Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft köper Nokia

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-09-03 06:03

Microsoft köper Nokias mobilenhet. Är en ny "Apple-dödare" på gång?
Eller är det bara patent man vill åt? Känns som en lika bra affär som att köpa SAAB.

Nja, det tycks som om de licensierar patenten

http://www.microsoft.com/en-us/news/press/201...

Det här borde Nokia vara nöjda över, det var nog det bästa som kunde hända dem. Och det säger ju en del...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-03 06:50

5.44 miljarder euro. Ganska billigt tycker jag men vad vet jag.
Säger det igen, om jag inte skulle vara så nöjd med min iPhone så skulle jag garanterat köpa en Nokia.
Undrar vem som köper upp Blackberry? Jag skulle kunna se att Apple köper för patenten, sälja vidare hela mail och meddelandetjänsten till Microsoft och lägger ned resten.

De köper inte hela Nokia, bara mobildelen.

MS betalar mindre för det än vad de betalade för Skype.

MS har dessutom lovat att behålla Nokia namnet på mobiler i 10 år framöver.

Men Nokia gjorde ju redan Windowsmobiler så det lär väl inte rita om kartan så värst mycket.

Fattas bara Ctrl + Alt + Delete knapparna på Windows Mobiler! Nu kanske det blir av när Microsoft tar över hårdvarutillverkningen

  • Medlem
  • ?
  • 2013-09-03 08:03

?Ska man köpa mobil så gäller Apple och ska man köpa bil så gäller NOKIA.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-09-03 09:10

?MS har länge haft svårt att få en succé med sina produkter. Generellt finns det en tröghet i hela deras verksamhet. Win XP har blivit stort och till sist efter Vista kom win7, som växte till sig. Integreringen av touchstyrning till win8, begränsade winRT och surfplattan som slutade med en avskrivning på 900milj USD. För Windows Phone lär bli ett par sjösättningar till för att den ska flyta. Visst har de resurser men satsningarna blir fel och ofta kommer de försent och är dessutom dåligt genomtänkta. MS kunder är ljusår ifrån Apples kunder i viljan att uppdatera när det kommer något nytt, allt verkar ske med fördröjning och tröghet. Frågan är om inte Stephen Elops resa från MS till Nokia var planerad för att komma över Nokia inifrån. Vi får se vad framtidens facit bjuder oss på.

  • Medlem
  • 2013-09-03 09:22
Ursprungligen av mac+:

?Ska man köpa mobil så gäller Apple och ska man köpa bil så gäller NOKIA.

Ska Nokia börja tillverka bilar också?

Ursprungligen av mac+:

?Ska man köpa mobil så gäller Apple och ska man köpa bil så gäller NOKIA.

Det är väl Nokian som gäller för bilar? Jag antar att du tänker på däcken?

Sedan så skrivs det väl Nokia precis som det skrivs Apple?

  • Medlem
  • ?
  • 2013-09-03 10:06
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är väl Nokian som gäller för bilar? Jag antar att du tänker på däcken?

Sedan så skrivs det väl Nokia precis som det skrivs Apple?

?Det var kanske för djupt. No Kia gäller vid bilköp...

Usch då!

Blir Nokias VD nya VD:n för Microsoft?

Ursprungligen av BlackSmp:

De köper inte hela Nokia, bara mobildelen.

MS betalar mindre för det än vad de betalade för Skype.

MS har dessutom lovat att behålla Nokia namnet på mobiler i 10 år framöver.

Men Nokia gjorde ju redan Windowsmobiler så det lär väl inte rita om kartan så värst mycket.

Håller nog med dig här, dock kan det ske större saker längre fram om det blir ett VD-byte i samband med detta. Läste att Nokias nuvarande VD sägs bli den som efterträder Steve Ballmer när han avgår inom ett år... Nokia ser nu ut att satsa på Nokia Siemens Networks, vad det egentligen innebär?

Senast redigerat 2013-09-03 11:53
Ursprungligen av Zophie:

Håller nog med dig här, dock kan det ske större saker längre fram om det blir ett VD-byte i samband med detta. Läste att Nokias nuvarande VD sägs bli den som efterträder Steve Ballmer när han avgår inom ett år... Nokia ser nu ut att satsa på Nokia Siemens Networks, vad det egentligen innebär?

Det heter inte Nokia Siemens Network längre, Nokia har köpt ut Siemens.
Bolaget heter Nokia Solutions and Networks.

edit: Du behöver inte länka till din egna blogg för att få klick där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-03 18:16

Detta teoretiskt sätt vara bra för Microsoft. Det vore kul med mer konkurrens bland telefonerna. Detta kan dock betyda MS inte vill köra en Android-liknande "öppen" lösningen utan kanske vänder helt och kör en Apple med fullständig kontroll över hård och mjukvara. Vi får se!

Dock vill jag ge en känga till 99mac jag tänkt på allt för många gånger: Kan inte ni se över hur ni skriver era rubriker?

Citat:

Microsoft köper Nokia

Nej, faktum är att de precis som ni i raden under skriver: Microsoft köper telefondivisionen av Nokia.

Ni gör det gång på gång och får nyheterna låta större / bättre än vad de är fast i själva verket låter ni oinsatta eller som att ni trissar upp något som inte finns - allt för ofta rykten.

Citat:

Nästa Iphone-processor 31 procent snabbare

Nej, den finns inte ännu.

Citat:

Guldfärgad Iphone 5S lanseras med 128 GB

Nej, det kan ni omöjligt veta. Det är ett rykte, inte en nyhet.

Förlåt om jag är bitter men jag är trött på att dagens "nyheter" är rena rykten. Vidare när en stor nyhet sker - Microsoft köper telefondivisionen av Nokia - får ni det låta som något annat initialt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Detta teoretiskt sätt vara bra för Microsoft. Det vore kul med mer konkurrens bland telefonerna. Detta kan dock betyda MS inte vill köra en Android-liknande "öppen" lösningen utan kanske vänder helt och kör en Apple med fullständig kontroll över hård och mjukvara. Vi får se!

Microsoft köper knappt ens Nokia utan varumärkena Lumia och Asha, inte varumärket Nokia.
http://www.theverge.com/2013/9/3/4688888/ther...

I övrigt inga kommentarer till din feedback..

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-09-03 19:44

Låter som om MS långtidsplanerat, först skickar man på Nokia klanten Elop som kör företaget i botten med diverse sensationellt dåliga affärer, sedan köper man godbitar på rea..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-03 19:51
Ursprungligen av keptang:

Microsoft köper knappt ens Nokia utan varumärkena Lumia och Asha, inte varumärket Nokia.
http://www.theverge.com/2013/9/3/4688888/ther...

I övrigt inga kommentarer till din feedback..

Då var alltså rubriken och ingressen fel. Woooooo-pi-do!

Ursprungligen av mattiL:

Låter som om MS långtidsplanerat, först skickar man på Nokia klanten Elop som kör företaget i botten med diverse sensationellt dåliga affärer, sedan köper man godbitar på rea..

Ja, jag håller med helt och hållet.
Det Nokia (and Solutions Network) har kvar är dock ett bolag som är att räkna med, inte inom mobiltelefoner, det kan andra göra bättre idag, men andra saker.

Men visst ser det ut som Elop hade en plan från första början så här i efterhand, och det skulle inte förvåna mig om det är så också.

Ursprungligen av Erik.dv:

Då var alltså rubriken och ingressen fel. Woooooo-pi-do!

Föredömlig rubrik - och artikelinnehåll. Visserligen en aning lång rubrik men kort och koncist innehåll. http://www.macrumors.com/2013/09/02/microsoft...

Ursprungligen av Erik.dv:

Då var alltså rubriken och ingressen fel. Woooooo-pi-do!

Det vet jag inte, beror på hur man tolkar det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-04 07:25
Ursprungligen av johan_tanying:

Föredömlig rubrik - och artikelinnehåll. Visserligen en aning lång rubrik men kort och koncist innehåll. http://www.macrumors.com/2013/09/02/microsoft...

Macrumors håller förvånansvärt hög standard ofta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-05 07:59

Fascinerande att idag när Microsoft erbjuder bättre produkter än någonsin har mindre och mindre marknadsandel. En stor kontrast till när Microsoft levererade skräp och hade i stort sätt monopol på flera marknader.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-09-05 08:13
Ursprungligen av acke:

Fascinerande att idag när Microsoft erbjuder bättre produkter än någonsin har mindre och mindre marknadsandel. En stor kontrast till när Microsoft levererade skräp och hade i stort sätt monopol på flera marknader.

Monopol har den inverkan på produkterna, oftast. Varför göra något extra då alla använder det ändå?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-05 08:34
Ursprungligen av MatsOlov:

Varför göra något extra då alla använder det ändå?

För att det öppnar för risken att bli rejält omseglade, precis som de blivit nu.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-05 08:53
Ursprungligen av MatsOlov:

Monopol har den inverkan på produkterna, oftast. Varför göra något extra då alla använder det ändå?

Så det är därför Apple gör i stort sett bra hårdvara och mjukvara eftersom dom "alltid" slår i underläge

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-07 16:18

A 30 year history of Nokia phones.

http://www.leenks.com/link462549.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-07 17:35
Ursprungligen av lappen71:

A 30 year history of Nokia phones.

http://www.leenks.com/link462549.html

Där ser man verkligen vilken frisk fläkt Apple var med iPhone, minst sagt.

1
Bevaka tråden