Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

installera windows utan bootcamp direkt på dedikerad ssd?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Precis insett att det inte går att installera windows genom bootcamp på min macbook pro (varför orkar jag inte ta upp nu) men har då i alla fall bestämt mig för att sätta tillbaka den optiska läsaren och sätta ssd som windows ska vara på på den interna sloten istället för optibay så att jag kan installera windows och sedan byta tillbaka till ssd med os x och skruva ur optiska läsaren igen för att sätta dit ssd med windows. (ja, lite rörigt..)

min fråga är då, kan jag verkligen bara installera på detta sätt genom att då boota upp datorn med windows 7 dvd i och hur kommer det funka sedan när det är klart med t.ex bootcamp assistenten som installeras med drivrutinerna med bootcamp-skivan (så att jag t.ex kan starta om till os x när jag är i windows)

Senast redigerat 2013-09-03 17:56
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-09-03 18:29

Min erfarenhet är att en mac med superdrive så måste man installera från superdrive, mac utan superdrive måste man installera från usb (men inte extern dvd-läsare). Gissar att du mötts av en svart skärm med blinkande markör om du försökt via usb?

Men ja, det ska fungera som du beskriver.
Eventuellt behöver du rEFIt (http://refit.sourceforge.net/) men jag tror inte det.

Det enda bootcamp egentligen gör är att ladda ned drivrutiner och skapa en partition för windows.

Ursprungligen av mjewl:

Precis insett att det inte går att installera windows genom bootcamp på min macbook pro (varför orkar jag inte ta upp nu) men har då i alla fall bestämt mig för att sätta tillbaka den optiska läsaren och sätta ssd som windows ska vara på på den interna sloten istället för optibay så att jag kan installera windows och sedan byta tillbaka till ssd med os x och skruva ur optiska läsaren igen för att sätta dit ssd med windows. (ja, lite rörigt..)

min fråga är då, kan jag verkligen bara installera på detta sätt genom att då boota upp datorn med windows 7 dvd i och hur kommer det funka sedan när det är klart med t.ex bootcamp assistenten som installeras med drivrutinerna med bootcamp-skivan (så att jag t.ex kan starta om till os x när jag är i windows)

Officiellt är svaret nej.
Men som allt annat finns det sätt.

Men beror på din kunskap och viljan att pilla.

det gick ju alldeles utmärkt.
starta upp datorn med win7-dvd i läsaren (som nu då satt på sin originalplats) och hade då alltså satt ssd som jag ska ha windows på där min os x-ssd satt (interna platsen).

installationen gick hur smidigt som helst, precis som den gör i vanliga fall på bootcamp/vanlig pc med windows.

sedan satte jag bara in usb-sticka med bootcamp-filerna och körde igång setupen.

sen var det "bara" att skruva tillbaka allt (optibay med windows ssd där dvd-läsaren satt och os x ssd tillbaka på interna ssd platsen)

och nu sitter jag med en ssd med os x och en ssd med windows.

tack för svaren i alla fall!

1
Bevaka tråden