Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver jag 8 GB, eller räcker 4 GB?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har bestämt mig för att köpa en MacBook. Fick då upp en förfrågan om jag ville köpa till 4 Gb i ram minne så jag får 8gb totalt. Det kostade runt 800 kr, inte jätte mycket, men som fattig student vill jag ändå inte bara köpa utan att veta vad jag får. Så, har jag nytta av de extra 4 Gb eller klarar man sig lika bra utan? Vad är den största märkbara skillnaden?

Tack på förhand

Senast redigerat 2013-09-02 13:24
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-09-02 13:07

Du har definitivt nytta av mer RAM. 4 GB är i snålaste laget idag, och med tanke på att det inte går att uppgradera i efterhand på en Air är det en no-brainer.

Köp uppgraderingen, det svider bara en gång. Låter du bli svider det mest hela tiden.

Köp 8 GB.

En MacBook Air går inte att uppgradera i efterhand. Om du bara köper 4 GB, så kommer du att ångra dig förr eller senare. Och datorn kommer också att vara mindre attraktiv på begagnat-marknaden den dag du vill sälja den.

Vad du får för pengarna, är att datorn helt enkelt funkar bättre.

Men exakt hur stor nytta du har av mer minne är svårt att säga. Det beror på hur du använder datorn, vilka program du kör, hur många program du har igång samtidigt, osv.

Senast redigerat 2013-09-02 13:36

Okej tack så jätte mycket för era snabba svar, 8 GB får det bli då!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

[...]
Men exakt hur stor nytta du har av mer minne är svårt att säga. Det beror på hur du använder datorn, vilka program du kör, hur många program du har igång samtidigt, osv.

Jag har 4 GB i min MacBook Pro på jobbet vilken jag mest utsätter för Mail, surfande och dokument och den swappar konstant. I mitt tycke borde alla Macar säljas med minst 8 GB idag, lite svagt av Apple kan jag tycka.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-02 15:06
Ursprungligen av Scarecrow:

Jag har 4 GB i min MacBook Pro på jobbet vilken jag mest utsätter för Mail, surfande och dokument och den swappar konstant. I mitt tycke borde alla Macar säljas med minst 8 GB idag, lite svagt av Apple kan jag tycka.

Skillnad mellan din MBP och en MBA som har SSD som kan läsa skriva och snabbare än din snurrande hdd.
Så swappandet märks inte av lika mycket.

Jag som sitter med en SSD och 4GB ram i en 2011 Macbook pro med i7 cpu kan rekommendera 8GB RAM.
Saker och ting märks när man vant sig vi det, och 8GB RAM gör skillnad!

Min Air kör 4GB. För mig är det tillräckligt. Ska du köpa en Pro så vill du definitivt ha 8GB pga mer märkbar swap.

Ursprungligen av maskh:

...Ska du köpa en Pro så vill du definitivt ha 8GB pga mer märkbar swap.

Varför skulle en Pro swappa mer än en Air?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför skulle en Pro swappa mer än en Air?

Det gör den inte. Det känns bara mer när den gör det.

Ursprungligen av maskh:

...Det känns bara mer när den gör det.

Varför?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför?

Antagligen menar han för att det sitter en vanlig HDD som standard i en Macbook Pro.

Ursprungligen av Borttaget:

Antagligen menar han för att det sitter en vanlig HDD som standard i en Macbook Pro.

Ja, förmodligen är det så han menar.

Men retina-modellerna av Pro har också SSD, och många av "icke-retina" Pro levereras nog också med SSD.

Att då måla upp det som om det fanns någon generell prestandaskillnad mellan alla Air och alla Pro, baserat på antagandet att den ena alltid har SSD, och den andra alltid har HDD, är bara vilseledande och missvisande. Speciellt i en tråd där det uppenbarligen finns nybörjare, som då kan få saker om bakfoten.

Senast redigerat 2018-07-23 09:30
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför?

Varför ställa meningslösa frågor bara för att du ska?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, förmodligen är det så han menar.

Men retina-modellerna av Pro har också SSD, och många av "icke-retina" Pro levereras nog också med SSD.

Att då måla upp det som om det fanns någon generell prestandaskillnad mellan alla Air och alla Pro, baserat på antagandet att den ena alltid har SSD, och den andra alltid har HDD, är bara vilseledande och missvisande. Speciellt i en tråd där det uppenbarligen finns nybörjare, som då kan få saker om bakfoten.

Så länge TS inte skrev ut Retina så tror jag inte att det är vad han ska köpa. Inte en studentvänlig dator sett till priset.
Och tror jag tror inte att en majoritet av vanliga Pro skeppas med SSD

Ursprungligen av maskh:

Varför ställa meningslösa frågor bara för att du ska?

Det är inte meningslöst om det kan bidra till att bringa klarhet i dina alltför generaliserade (och därmed vilseledande) tips.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är inte meningslöst om det kan bidra till att bringa klarhet i dina alltför generaliserade (och därmed vilseledande) tips.

Ingen vilseledning alls.

Ursprungligen av maskh:

Ingen vilseledning alls.

Jo, definitivt.

Du skrev att om man köper en Pro så kommer man att märka en prestandaskillnad pga swap.

Det stämmer ju inte - åtminstone inte så generellt som din formulering antyder.

Vad du borde ha skrivit var "...en Pro utan SSD...".

Har senaste Air med 4GB som jag använder i jobbet (mail, web, dokument, dataräddning, skivrep osv) och privat (mail, surf, musik, Traktor osv) och jag måste köra Memory Clean (App Store) annars säckar den ihop totalt. 8GB känns som ett minimum idag om datorn ska hänga med några år.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-03 08:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, definitivt.

Du skrev att om man köper en Pro så kommer man att märka en prestandaskillnad pga swap.

Det stämmer ju inte - åtminstone inte så generellt som din formulering antyder.

Vad du borde ha skrivit var "...en Pro utan SSD...".

Nu får du ge dig Jesper för t.o.m jag förstod vad han menade

Ursprungligen av lappen71:

Nu får du ge dig Jesper för t.o.m jag förstod vad han menade

Jag menade inte att det var vilseledande för mig. Jag kunde också gissa mig till vad han menade.

Men TS har kanske inte lika bra koll som du och jag och Maskh.

Det vore ju synd om TS väljer bort Pro ur köp-resonemanget pga ett tips som är alldeles för generellt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-03 09:20
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag menade inte att det var vilseledande för mig. Jag kunde också gissa mig till vad han menade.

Men TS har kanske inte lika bra koll som du och jag och Maskh.

Det vore ju synd om TS väljer bort Pro ur köp-resonemanget pga ett tips som är alldeles för generellt.

Sant men varför inte skriva direkt din fråga istället för att bara skriva "Varför?" som inbjuder till en onödig och kanske mer förvirrande diskussion för TS

Än hur som så skadar det ALDRIG att välja mer RAM än vilken modell man väljer för att som flera redan skrivit framtidssäkra den.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-09-03 10:22

Jag ser ingenstans där TS skrivit om det är en air, pro eller retina.

Är det vanliga pro är det billigare att köpa minnen i efterhand och stoppa i själv.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-09-03 10:34
Ursprungligen av Json_81:

Jag ser ingenstans där TS skrivit om det är en air, pro eller retina.

Det framgick av rubriken från början att det var en Air, men det verkar ha redigerats bort.

1
Bevaka tråden