Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

macbook pro retina eller air

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har precis köpt en macbook pro retina 13 men känner mig liten vilsen så här i efterhand. från början hade jag tänkt ta mac air med 8 Gb ram minne men väl i butik fick jag se att retinan hade sänkts i pris och slog till på den.
använder den mest till att surfa, emellanåt photoshop och indesign. Känner mig därför osäker på om jag verkligen har behov av en retinaskärm? Främst vill jag ha en smidig och lätt dator men som ändå går att jobba med och klarar att jobba med programmen PS ID. Luras man av priset på retina eller är den så mycket bättre än MBA.
Mycket tacksam för råd

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-31 22:35

Råd? Du har redan köpt den så lev med ditt val
Varför börja fundera nu när du redan köpt en.

Ursprungligen av lappen71:

Råd? Du har redan köpt den så lev med ditt val
Varför börja fundera nu när du redan köpt en.

Jo men tanken var ju MA m så när de sänkt priset på retinan kändes det i stunden bättre att ta den. Så mer råd om jag skall ta mig till butiken och byta?

Vilken spec är det på det du köpt? Vad har du betalat och vad är du villig att betala?

Skärmen på MBA är inget vidare.

Ursprungligen av keptang:

Vilken spec är det på det du köpt? Vad har du betalat och vad är du villig att betala?

Skärmen på MBA är inget vidare.

Jag betalade va 12800 för MBP. Mer än så kan jag inte lägga. Skärmen på MA duger väl ändå t vanliga sysslor samt i viss mån enklare arbeten i indesign och PS? jag har en MacBook fr -07 nu så allt borde kännas bättre...?

  • Medlem
  • 2013-09-01 22:21

Övervägde också om jag skulle köpa senaste MBA eller om jag skulle slå till på MBPr (13"-modellen) tidigare i år. Kraven var samma som när jag köpte min MBA för snart två år sen: Den ska vara lätt, smidig och fixa vardagliga sysslor. Kolla på tv-serier och film faller i mitt fall under kategorin vardagliga sysslor, och MBA låter något oerhört vid uppspelning av HD-material.

Fördel MBA 2013: något smidigare, grym batteritid
Fördel MBPr: låter inte ett knyst vid uppspelning av HD-material, retinaskärm

Valet föll på MBPr. Den passar helt enkelt mig bäst. Och även om jag retina inte var ett krav till en början så har jag kommit att älska den skarpa skärmen. Men det var i slutändan den mer kraftfulla hårdvaran som avgjorde saken för mig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-01 22:32

Har man väl vant sej vid retina vill man inte gå tillbaka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-02 06:23

Om du har 2,6 GHz retinan ska du veta att 1,7 GHz Air har högre prestanda och att Air låter mycket vid uppspelning av HD material kanske ska kollas med dagens modell, inte en 2 år gammal. Är mobilitet viktigt, byt om du får.

Själv tycker jag att 13-tums MBP retina är något överskattad. Visst är det en bra skärm men den är ju nästan lika tung och åbäkig som en standard MBP 13". Nej, själv föredrar jag MBA alla dagar i veckan. _Så_ dålig är inte skärmen.

Men om du redan skaffat burken är det ju också ganska åbäkigt att byta...

Retina-skärmen är helt fantastisk och underbar. Om jag kunde skulle jag slå till på en på studs.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-06 05:31

I dagsläget skulle jag inte köpa MBPr med tanke på att Air nyligen har uppgraderats med Intels nya Haswell processorer och 802.11ac trådlös nätverkstandard m.m. MBPr kommer troligen också uppgraderas vilken stund som helst och då blir den sannolikt betydligt mer intressant/prisvärd. Dumt att köpa i slutet av produktcykeln.

1
Bevaka tråden