Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till airport?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-17 01:06

Någon som kan rekommendera en pc-card wireless-lösning till en TiBook?
Apples egen airport känns för krånglig att installera, för dyr och har, efter jag har läst här, risig räckvidd.
11mbit räcker långt för mig.

Du har nog fått allt det du skriver om bakfoten.
Vad då krånglig att installera?
Har sällan var med om lättare installation.

Lika lätt är det att stoppa in Airportkortet i datorn.
Har satt in mitt kort både i min G4:a och i min iBook.
Lätt som en plätt.

Ett tag i 9:an fungerade G4:an som basstation.
Enn funktion som togs bort i X av outgrundlig anledning.

Köp du det lilla tefatet och placera det på lämplig plats nära eluttag och Telejack.
När du anslutit den i dessa uttagen, är du "nästan" färdig:-)
Leta upp Airport Inställningsassistent och följ de anvisningar som ges där. Klart!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-18 00:58

Då får man väl utveckla sig lite då:

1. Dyr
Nej, ett airport-kort kanske inte är så farligt dyrt, men med tanke på att det finns pc-card-kort för nästan hälften är det lite lockande att utreda om något av dessa fungerar.
2. Krångligt att installera
Att sätta i mer minne var ungefär på gränsen till hur mycket jag vågar demontera min tibook. Kalla mig ohändig, men bara tanken på att råka slinta när man sitter där med datorn i knäet utan bottenplatta gör mig nervös.
3. Dålig räckvidd
Jag har väl i och för inte så mycket att gå på men detta och detta gjorde mig fundersam. Logiskt sett borde väl en antenn placerad utanför skrovet ge bättre räckvidd?

Nu har jag ingen Ti-Book, men sitter inte Airportkortet under tangentbordet i den också liksom i iBook?
I så fall är det lätt att montera, och du behöver ju inte sitta med den i knät

Sen detta med räckvidden. Var skall du använda din TiBook? Bor du i lägenhet eller eget hus, hur många våningar i så fall?
Skall du ut i trädgården så beror ju det på hur långt ifrån huset du vill sitta surfa .
Jag täcker in hela min tomt på 2200 kvadratmeter, men då står ju huset mitt på tomten och jag har trähus.
Har du tegel vet jag inte hur mycket det dämpar.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-18 15:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Pocahontas:
Nu har jag ingen Ti-Book, men sitter inte Airportkortet under tangentbordet i den också liksom i iBook?
I så fall är det lätt att montera, och du behöver ju inte sitta med den i knät

Sen detta med räckvidden. Var skall du använda din TiBook? Bor du i lägenhet eller eget hus, hur många våningar i så fall?
Skall du ut i trädgården så beror ju det på hur långt ifrån huset du vill sitta surfa .
Jag täcker in hela min tomt på 2200 kvadratmeter, men då står ju huset mitt på tomten och jag har trähus.
Har du tegel vet jag inte hur mycket det dämpar.

Jag har en Netgear FM114P och bor i ett stort trähus. Huset har två skorstensstockar och när de är imellan mig och basstationen är mottagningen mycket dålig, även om avståndet inte är så stort. Nu är ju skortstensstocken en bit tjockare än en tegelvägg skulle vara, men det säger väl i alla fall att tegel och puts dämpar en del. Jag kan surfa i hela huset, men bara en kort bit utanför huset, men basstationen är väl inte optimalt placerad heller...

Ett bra tips om du inte är nöjd med räckvidden till din TiBook är att ta ur batteriet och trycka lite på den lilla serienummerslappen som på den sidan av batteri-hålet. Det gav i alla fall mig bättre räckvidd på min TiBook.

/arvid

Bara genom 10.2 uppdateringen av Mac OS X gjorde ju att TiBooken fick mycket bättre räckvidd av airport

Mycket? Från en till två meter då...

Räckvidden med Airport och TiBook är löjligt usel, sen hjälper det inte om man trycker på serienummerslappar och sånt. Öppna och titta, då ser man sladden som går runt insidan på chassit i bottendelen. Hur ska antennsignalen kunna bli bättre om man trycker på serienummerslappen?
Håller du på med healing också arvid?

Airportkortet sitter i botten, manfår skruva som fan med torch och sedan trycka snett uppåt för att föra bottenplattan framåt, lite kinkigt men det går. Räckvidden är något mindre än för iBook, men 10 meter är nema problema. Jag har min basstation på vinden och sitter två våningar ner och surfar utan problem.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: SockerConny:
Airportkortet sitter i botten, manfår skruva som fan med torch och sedan trycka snett uppåt för att föra bottenplattan framåt, lite kinkigt men det går. Räckvidden är något mindre än för iBook, men 10 meter är nema problema. Jag har min basstation på vinden och sitter två våningar ner och surfar utan problem.

Bor du i en flervåningspappkartong?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-02-05 10:06
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Mycket? Från en till två meter då...

Du Micke, jag fick min nya TiBook och har kört igång Airport. Apple har fixat alla tidigare problem med mottagningen på denna 1 ghz superdrive modell. Just nu sitter jag och skriver detta inlägg ca 20 meter från basstationen, en våning upp och med feta stenväggar och tjocka golv emellan.

Trots detta har jag 80% mottagning. Polaren kör en iBook 700 mhz och TiBooken fungerar nu likabra som iBooken med mottagningen!

  • Medlem
  • 2003-02-06 12:01
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: C-mon:
1. Dyr
Nej, ett airport-kort kanske inte är så farligt dyrt, men med tanke på att det finns pc-card-kort för nästan hälften är det lite lockande att utreda om något av dessa fungerar.

Min lokala handlare kränger numera inga d-linkprylar eftersom det kostar mer än det smakar (för honom) eftersom han får för många returer. Under att snack med honon fick jag klart för mig att man får det man betalar för. Det gäller väl i de flesta sammanhang.
Annars ska ju Orinocco vara bra på sånt där, men de ligger för det första i ungefr samma prisläge som apple (väl?) och innehåller dessutom ungefär samma delar. Finns stöd för os9, följde aldrig upp om det fanns till OSX eftersom jag köpte ett airportkort till slut iaf. Mkt nöjd med det. Får bättre mottagning än vad jag borde, men det är en annan story...

baron

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Räckvidden med Airport och TiBook är löjligt usel, sen hjälper det inte om man trycker på serienummerslappar och sånt. Öppna och titta, då ser man sladden som går runt insidan på chassit i bottendelen. Hur ska antennsignalen kunna bli bättre om man trycker på serienummerslappen?
Håller du på med healing också arvid?

Detta tips hittade jag också någonstans på nätet. Källan uppges vara apple support, och många verkar ha fått bättre räckvidd. Anledningen skall vara att den ena antennen sitter bakom etiketten, och genom att varsamt trycka på denna skall antenner som hoppat lite ur läge, vilket de enl utsago lätt gör på de äldre ti-modellerna vid transport, placera sig korrekt mot den yttre väggen eller något i den stilen. Jag testade på min tibook och upplever att mottagningen ökat något. Det kan vara placeboeffekt, men kisMac rapporterar högre siffror från samma placering mot samma nät nu än tidigare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-27 16:16

Jag lyfter den här tråden.

Någon som har hittat något kort med BRA airportmottagning för PC-card-sloten som funkar med OS 9 och X på en powerbook g4?

Du har Asante, D-link, Cisco, Proxim, Netgear mm att välja på vad gäller PC-cards och de har alla mycket bättre räckvidd än Apples inbyggda Airport.

Detsamma gäller routrar med trådlösa överföringsmöjligheter, Linksys är väldigt populära i USA och de flesta pratar väl om dem. Men Netgear, D-Link, Belkin, Asante tillverkar även de grejer som passar med din Mac.

Har själv haft en Powerbook 1Ghz med Apples lösning och är inte speciellt imponerad. Nu har sambon en iBook med Apples Airportkort och en Netgear basstation, prestanda och räckvidd går inte ens att jämföra.

D-links USB WiFI-adapter har fått bra betyg i tester (än så länge i alla fall). Bra om man inte har PC-card-plats eller inte vill köra med Apples kort.
http://www.dlink.com/announcements/2003/jul03/an072303.htm

Den ligger runt 500 kr tror jag.

1
Bevaka tråden