Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MAc Pro och ssd disk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västervik
  • 2013-08-31 09:23

Vill installera en ssd disk i min MacPro (2x2,66 Dual-Core Intel Xenon), vill ha den som startdisk, inget annat. Vill behålla all programvara som PS CS 5/Lightroom 3/indesign och liknade på den gamla disken.

Fungerar detta?

Ilkka

  • Medlem
  • 2013-08-31 09:44

Ja. Kopiera din nuvarande hårddisk med tex Carbon Copy Cloner. Skruva in den nya SSDn ock kör. Klart!

  • Medlem
  • Västervik
  • 2013-08-31 10:02
Ursprungligen av Dalle:

Ja. Kopiera din nuvarande hårddisk med tex Carbon Copy Cloner. Skruva in den nya SSDn ock kör. Klart!

Tack Dalle, ska fixa detta under dagen... Men tänkte använda flyttassistenten i verktygsprogrammet.

  • Medlem
  • 2013-08-31 11:38

För att kunna köra flyttassistenten måste du väl: 1. Ha OS X installerat på den nya hårddisken. 2. Starta från din SSD från en annan dator.
Låter krångligt. Kör Carbon Copy Cloner istället. Då får du en exakt kopia av din nuvarande disk.

  • Medlem
  • Västervik
  • 2013-09-01 10:41
Ursprungligen av Dalle:

För att kunna köra flyttassistenten måste du väl: 1. Ha OS X installerat på den nya hårddisken. 2. Starta från din SSD från en annan dator.
Låter krångligt. Kör Carbon Copy Cloner istället. Då får du en exakt kopia av din nuvarande disk.

Kom på att jag vill inte ha en exakt kopia, vill bara ha SSD som startdisk då de är enl utsago "lite allergiska mot in och utskrivning av data på disken". Vill behålla alla Adobe programmen samt annat på min gamla HD.
Då torde flyttassistenten vara bättre??
Och måste väl formatera disken innan jag kör CCC, eller gör den det?

Ilkka

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-01 11:02

In- och utskrivning på disken är nog inget problem längre. Det sker ju mycket sådant om man använder den som startdisk (alla cacher som ska uppdateras t ex).

  • Medlem
  • hudiksvall
  • 2013-09-25 19:37

nöjd!

Ursprungligen av Dalle:

Ja. Kopiera din nuvarande hårddisk med tex Carbon Copy Cloner. Skruva in den nya SSDn ock kör. Klart!

sjukt bra tips! tack du underbara människa!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-26 08:33

En stor del av att gå till SSD är snabbare prestanda vid bla program-öppning. Jag skulle helt klart förespråka att behålla dem på SSD:n.

Adobe's program har även mycket aggressiv cache mot disken. Ska man vara rikitgt jobbig där bör man ha en egen disk eller i varje fall partition för dessa filer. Dock fungerar det bra även om man inte har det. Men en SSD gör stor skillnad där.

1
Bevaka tråden