Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkort med Thunderbolt till Mac Pro - finns det?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har en undran. Finns det grafikkort att köpa lös som har thunderbolttekniken i sig?
Jag har en Mac Pro revision 5.1. Och i den sitter det nu ett ATI Radeon HD 5870 1024 MB.
Funkar väl sådär. Spelar heller inget speciellt. Men funkar till det jag behöver.
Snart kommer ju nya tunnan med TB2 som har stöd för hela tre stycken 4K-skärmar.
Lär ju bli ett monster.

Jag gillar thunderboltidén med den styrkan och mångsidigheten som finns.
Det vore ju trevligt om man kunde köpa ett PCI-kort med Thunderbolt/MiniDisplayPort.
Eller tror ni den tekniken är för svår? Nu verkar det vara så att Thunderbolt är implementerat på logikkorten?

Sitter nu med två stycken Led Cinema Display 24" och vill ju köpa två 27" den med Thunderbolt och kunna ha hårddiskar inkopplade direkt på skärmen.

Kommer det att dyka upp på marknaden tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-29 15:56

Kort svar: Det finns inte och kommer inte komma.

Längre svar kommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-29 16:01

Ett längre svar vore nog att fråga vad ditt mål med Thunderbolt är.

1. Har du behov av flera skärmar? Du kan i en 5.1 MacPro teoretiskt sätt köra fler än 6 skärmar.
2. Har du behov av högupplösta skärmar? Du kan med ett Sapphire HD 7950 3GB "MAC Edition" GDDR5 teoretiskt sätt köra 4K.
3. Har du behov av annan expansion, ex. lagrning? Du kan i en 5.1 MacPro köra allt ifrån eSATA, Fiber till SAS-lösningar. Nej, du kan inte köra Thunderbolt diskar men det finns motsvarande eller snabbare lösningar att tillgå.

Punkt 2 kan det förvisso finnas en begränsning i OSX som gör att du inte kan det idag, det är lite oklart.

TS har ingen TB-port så det blir svårt.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2013-08-29 22:20
Ursprungligen av keptang:

TS har ingen TB-port så det blir svårt.

Ojdå, missade kärnfrågan i tråden. Sorry

1
Bevaka tråden