Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

lättaste sättet att byta ssd och få in os x

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

så, jag ska byta min ssd och undrar nu hur jag bäst/lättast löser detta så att jag får över allt från min nuvarande ssd till den nya.

funkar det med time machine likt återställning där jag bara återställa över det till den nya?
eller måste jag köra någon form av kloning (t.ex Carbon Copy Cloner)

hur gör jag isåfall denna kloning smidigast/bäst?

om jag istället bara skulle vilja ha en ren os x installation på den nya disken och skippa att flytta över all info, hur gör jag istället då?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-28 23:16

Jag kan inte säga vilket sätt som är bäst men såhär gjorde jag.

Laddade ner Mountain Lion från App Store,Installerade Lion Diskmaker,skapa ett bootbart USB-minne.
Byt hdd i datorn,starta upp datorn och håll in Alt,välj USB minnet,starta Skivverktyg och formatera din nya hdd.
Starta installationsprogrammet och när det är klart väljer du att återställa från en din Time Machine.
Välj din Time Machine och vänta tills det är klart.

Om det är en nyare dator är det väl bara att slänga in disken, starta upp den i recovery-mode och sedan tanka in systemet. Sen tar du in filer och inställningar från Time Machine. Eller så kopplar du in den extern och klonar den gamla på den nya och byter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-29 14:10

Se det hela som ett utmärkt tillfälle att i praktiken testa att det backup-system du redan använder till vardags håller måttet.

Får du problem har du ju kvar disken du bytte ut?

Ursprungligen av pmarriott:

Om det är en nyare dator är det väl bara att slänga in disken, starta upp den i recovery-mode och sedan tanka in systemet. Sen tar du in filer och inställningar från Time Machine. Eller så kopplar du in den extern och klonar den gamla på den nya och byter.

det låter intressant, hur fungerar det här i praktiken? bara hålla inne options key (alt) och välja recovery mode? var hämtar den systemet ifrån?
kör en macbook pro tidigt 2011 med os x mountain lion fungerar det på den?

krävs det något förarbete? time machine? eller något annat jag ska tänka på?

kan man bara tanka in inställningar (och filer) från time machine efter man kört recovery mode? har för mig att den slängde över allt, även "installerade om" os x. men då körde jag ju iofs en återställning, men det kanske är det du menade med recovery mode?

kanske feltolkade recovery mode, tolkade det som att det fanns något sätt att bara slänga in inställningar (och om man vill, filer).

Ursprungligen av pesc:

Se det hela som ett utmärkt tillfälle att i praktiken testa att det backup-system du redan använder till vardags håller måttet.

Får du problem har du ju kvar disken du bytte ut?

tack för tipset men jag har faktiskt redan provat att det fungerar då jag för ett tag sedan fick problem med bootcamp efter jag tagit bort bootcamp och datorn av någon anledning vägrade förstå det.. så fick återställa och använde mig då av min time machine backup.

och japp, den gamla disken blir kvar. och den kommer, när den nya disken är installerad, sitta i optibay.

Hur du än gör så är det snabbare att klona disk än att återställa från time machine.

Men det är ju å andra sidan ett ypperligt tillfälle att kontrollera om din backup fungerar.

Så jag tycker du skall använda återställ från time machine.

Ursprungligen av Borttaget:

Hur du än gör så är det snabbare att klona disk än att återställa från time machine.

Men det är ju å andra sidan ett ypperligt tillfälle att kontrollera om din backup fungerar.

Så jag tycker du skall använda återställ från time machine.

ok, så skivverktyg/recovery mode fungerar även om man satt i ny disk? tänkte om det var så att detta låg på disken, men kanske ligger på någon form av bios/nand?

vilket ger bäst resultat då? tänkte om det finns större risk att det blir korrupt eller andra fel uppstår i något av alternativen.

Senast redigerat 2018-07-23 09:29

Finns ingen större risk alls.

Du rör ju inte original-disken med data.

Så varken mer rätt eller fel.

1
Bevaka tråden