Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Android drabbas hårdast av skadlig kod

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I en amerikansk rapport varnas myndigheter från att använda Android-enheter utan antivirusprogramvara installerad eftersom nästan all skadlig kod för mobiltelefoner riktar sig mot plattformen.

Läs hela artikeln här

Och vid sidan om antivirus så finns ett underbart verktyg för att slippa skadlig kod: sunt förnuft.

Folk som laddar ner lite vad som helst får skylla sig själva. Även om det som laddas ner ligger i Play Store.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-28 16:31
Ursprungligen av maskh:

Och vid sidan om antivirus så finns ett underbart verktyg för att slippa skadlig kod: sunt förnuft.

Folk som laddar ner lite vad som helst får skylla sig själva. Även om det som laddas ner ligger i Play Store.

Haha och du har flera gånger påpekat att iPhone användare sticker huvudet i sanden undrar vem det är som begraver hela kroppen nu.
Istället för att bortförklara är det bara att acceptera det faktum att Android ÄR en osäkrare plattform.

Visst sunt förnuft kommer man långt med men vad gör du om är totalt övertygad om att det program du laddar ner är ett nytt tangentbord till din fina android lur. När det i själva verket är en keylogger som skickar alla dina lösenord till skaparen av appen.

Argumentet att använda sunt förnuft håller inte utan Google,Apple och Windows har som uppgift att skydda oss.
Den som misslyckats med det är först och främst android och det är ett faktum som dina bortförklaringar inte kan tvätta bort.

Ursprungligen av maskh:

Och vid sidan om antivirus så finns ett underbart verktyg för att slippa skadlig kod: sunt förnuft.

Folk som laddar ner lite vad som helst får skylla sig själva. Även om det som laddas ner ligger i Play Store.

Då kan man ju lika gärna slopa Play Store, om chansen ändå är hög att man får hem skit i telefonen - det där var ett rätt dåligt försök att rädda Googles ansikte, maskh. Skulle du säga samma sak om det började dyka upp en massa malware i App Store? "Folk får skylla sig själva.".

  • Medlem
  • 2013-08-28 17:07

Det var riktigt kul att se kommentarerna på Macworld i morse. Normal när det skrivs om brister för Apple så är trollen där på nolltid. När jag kollade tidigare i dag (natt) så var det NOLL kommentarer. Inte lika roligt för trollen när Google får kritik.

Och av en slump har F-Secure antivirusprogramvara för Android.

Hur många gånger har F-Secure återanvänt denna rapport man skrivit?

Ursprungligen av lappen71:

Haha och du har flera gånger påpekat att iPhone användare sticker huvudet i sanden undrar vem det är som begraver hela kroppen nu.
Istället för att bortförklara är det bara att acceptera det faktum att Android ÄR en osäkrare plattform.
Visst sunt förnuft kommer man långt med men vad gör du om är totalt övertygad om att det program du laddar ner är ett nytt tangentbord till din fina android lur. När det i själva verket är en keylogger som skickar alla dina lösenord till skaparen av appen.
Argumentet att använda sunt förnuft håller inte utan Google,Apple och Windows har som uppgift att skydda oss.
Den som misslyckats med det är först och främst android och det är ett faktum som dina bortförklaringar inte kan tvätta bort.

Jag har sällan påstått att iPhone-användare "sticket huvudet i sanden".

Google, Apple och Microsoft har inte i uppgift att skydda oss. De levererar system som vi användare, oftast, vill ha. Sedan ligger det så klart i deras eget intresse att arbeta med att hålla plattformen så säker som möjligt. Men det är en annan sak än att påstå att de har någon sorts skyldighet (eller uppgift) att skydda oss från diverse olika angrepp.

Google jobbar säkert minst lika bra som Apple med att hålla plattformen säker, men de har också en betydligt mer komplicerad verklighet att möta. De har inte 100% koll på vilken hårdvara som körs, och de har inte 100% koll på all kod som direkt påverkar systemet. Det är en av nackdelarna med att välja att låta flertalet mobiltillverkare använda android på det sätt som de önskar. Dessutom är det många tillverkare som inte skickar ut uppdateringar från Google, vilket ytterligare öppnar för säkerhetsrisker då allt som Google skickar ut in når konsumenterna.

Sedan när det gäller Play Store så är nog inte kontrollen lika hög som den är hos App Store. Det kan man ha delade meningar om huruvida det är bra eller dåligt. Allt har sina för- och nackdelar.

Argument som sunt förnuft håller väldigt bra. Precis som för Windows så måste användarna sluta vara så naiva och ta ansvar för att inte ladda ner vilken skit som helst. Komplettera detta sunda förnuft med ett antivirusprogram om man känner det behovet. Klarar man inte av att tänka ett steg längre så får man antingen skylla sig själv eller ge fan i att använda sådant som Play Store/App Store/Market etc.

Ursprungligen av Capeman:

Då kan man ju lika gärna slopa Play Store, om chansen ändå är hög att man får hem skit i telefonen - det där var ett rätt dåligt försök att rädda Googles ansikte, maskh. Skulle du säga samma sak om det började dyka upp en massa malware i App Store? "Folk får skylla sig själva.".

Ja, det skulle jag. Precis som att jag anser att folk som faktiskt får någon form av skadlig kod till sin Mac får skylla sig själva. Har sett alldeles för många användare som laddar ner lite vad som helst och tror att det är OK och närmast riskfritt. Sedan får de en chock när de inser att den där lilla appen som de var så nyfikna på innehöll någon form av förgiftat lördagsgodis.

Skaffa ett antivirusprogram som skydd så kan du fortsätta ladda ner lite vad som helst. Får du trots det nått skit i telefonen så kan jag tycka att det inte riktigt är ens eget fel, för då har man faktiskt gjort aktiva försök att förebygga sådana händelser. Men sitter man utan skydd och ändå laddar ner lite vad som helst så får man faktiskt ta lite eget ansvar och skylla sig själv.

För övrigt är det nog den mentaliteten som har gjort att jag nog aldrig på ca 15 år fått ett endast virus.

Ursprungligen av maskh:

Ja, det skulle jag. Precis som att jag anser att folk som faktiskt får någon form av skadlig kod till sin Mac får skylla sig själva. Har sett alldeles för många användare som laddar ner lite vad som helst och tror att det är OK och närmast riskfritt. Sedan får de en chock när de inser att den där lilla appen som de var så nyfikna på innehöll någon form av förgiftat lördagsgodis.

Skaffa ett antivirusprogram som skydd så kan du fortsätta ladda ner lite vad som helst. Får du trots det nått skit i telefonen så kan jag tycka att det inte riktigt är ens eget fel, för då har man faktiskt gjort aktiva försök att förebygga sådana händelser. Men sitter man utan skydd och ändå laddar ner lite vad som helst så får man faktiskt ta lite eget ansvar och skylla sig själv.

För övrigt är det nog den mentaliteten som har gjort att jag nog aldrig på ca 15 år fått ett endast virus.

Konstig mentalitet. Jag anser att i en "mjukvarubutik" skall man i de allra flesta fall kunna känna sig trygg. Klart det kan smyga sig in malware i både App Store och Play Store, men om det gått så långt att någon tycker att man får "skylla sig själv" när man oavsiktligt laddar ner malware från Googles butik, då har nog Google misslyckats fatalt i att skapa trygghet för sina användare.

Och om vi ska mäta längder så har min mentalitet klarat mig igenom dubbelt så många virusfria år med datorer än du.

Som en jämförelse, om jag får virus på min dator för att jag köper ett program eller spel (ex Office) på USB-sticka i en fysisk butik (ex Media Markt), är det mitt fel?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-08-28 19:49
Ursprungligen av Redaktionen:

I en amerikansk rapport varnas myndigheter från att använda Android-enheter utan antivirusprogramvara installerad eftersom nästan all skadlig kod för mobiltelefoner riktar sig mot plattformen.

Läs hela artikeln här

Jag hoppas ni noterade att rapporten talar om problem med en äldre version av Android, Gingerbread, vilken nu står för cirka 33% av androidlurarna, och dessutom fasas ut allt eftersom.

Gamla operativsystem har kända svagheter, detta gäller IOS liksom alla andra.
Även nya versioner har problem, till och med i hårdvarulösningarna http://www.klocwork.com/blog/software-security/apple-issuing-fix-for-ios-charging-flaw/

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-28 19:54
Ursprungligen av maskh:

Jag har sällan påstått att iPhone-användare "sticket huvudet i sanden".

Bra du skriver sällan för jag orkar inte citera dig alla gånger du anklagar oss som försvarar Apple med att sticka huvudet i sanden.
Bara att kolla i tråden om iTunes så ser man vad du anser fast nu är några inlägg borta.

Sen kan man undra varför du försöker bortförklara faktum?
Android är en osäker plattform och det är ett faktum sen kan du skriva hur långa och intetsägande inlägg du vill.
Statistiken talar sitt tydliga språk.

Ursprungligen av maskh:

Argument som sunt förnuft håller väldigt bra.

Nej det gör inte det och jag har ingen förhoppning att du ska inse det heller.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-28 19:55
Ursprungligen av andnewman:

Som en jämförelse, om jag får virus på min dator för att jag köper ett program eller spel (ex Office) på USB-sticka i en fysisk butik (ex Media Markt), är det mitt fel?

Eftersom jämförelsen inte är korrekt går det inte att svara på den.

Ursprungligen av lappen71:

Eftersom jämförelsen inte är korrekt går det inte att svara på den.

Varför?
Jag köper programmet i en butik, oavsett om den heter Grafit, Webhallen, AppStore eller liknande. Jag får det på lämpligt sätt till mig, vilket kan vara DVD, USB, en nerladdad fil eller något annat sätt.

Om vi nu ska dra lite liknelser så kan man jämföra Google Play med bakluckan på en polskregistrerad bil nere i hamnen där flaskorna ser ut att vara ok, men du kan aldrig vara säker på om du ser dagen efter. App Store är som Systembolaget. Du riskerar rimligen inte att bli blind även om en och annan flaska med lut slunkit förbi genom åren och man kan vara rimigt säker på att innehållet i flaskorna inte är skräp.

Ursprungligen av pmarriott:

Om vi nu ska dra lite liknelser så kan man jämföra Google Play med bakluckan på en polskregistrerad bil nere i hamnen där flaskorna ser ut att vara ok, men du kan aldrig vara säker på om du ser dagen efter. App Store är som Systembolaget. Du riskerar rimligen inte att bli blind även om en och annan flaska med lut slunkit förbi genom åren och man kan vara rimigt säker på att innehållet i flaskorna inte är skräp.

Bra liknelse med hur verkligheten ser ut. Tycker dock att man kan ställa samma krav på Google och Apple som på Dixon och Media Markt. Säljer de “skiten” får de ansvara för den!
Apple gör det till stor del, men de behöver granska vissa funktioner i apparna bättre. Google å sin sida tar inget ansvar och låter kunderna stå för testandet.

Skulle inte acceptera att mat hanterades så…

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-28 20:54
Ursprungligen av andnewman:

Varför?
Jag köper programmet i en butik, oavsett om den heter Grafit, Webhallen, AppStore eller liknande. Jag får det på lämpligt sätt till mig, vilket kan vara DVD, USB, en nerladdad fil eller något annat sätt.

Hur kan du missa det uppenbara att det INTE går att jämföra?
Ingen fysiskt butik har en process där dom går igenom programmet för att godkänna det och se om det finns skadlig kod.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-28 20:59
Ursprungligen av andnewman:

Bra liknelse med hur verkligheten ser ut. Tycker dock att man kan ställa samma krav på Google och Apple som på Dixon och Media Markt. Säljer de “skiten” får de ansvara för den!
Apple gör det till stor del, men de behöver granska vissa funktioner i apparna bättre. Google å sin sida tar inget ansvar och låter kunderna stå för testandet.

Skulle inte acceptera att mat hanterades så…

En hypotetisk fråga.
Om du köper en tidning på Konsum och den tidningen innehåller en CD med diverse program.
Nu innehåller dessa program virus. Vem är det du klandrar? Konsum eller förlaget som ger ut tidningen?

Ursprungligen av lappen71:

En hypotetisk fråga.
Om du köper en tidning på Konsum och den tidningen innehåller en CD med diverse program.
Nu innehåller dessa program virus. Vem är det du klandrar? Konsum eller förlaget som ger ut tidningen?

Kassörskan såklart, var denne som rörde den sist!
Om artikeln, ännu en "rapport" från ett antivirus-företag.

Ursprungligen av lappen71:

Hur kan du missa det uppenbara att det INTE går att jämföra?
Ingen fysiskt butik har en process där dom går igenom programmet för att godkänna det och se om det finns skadlig kod.

Mitt inlägg handlar om ansvarsfrågan när det blir fel. Köper jag ett program på Elgiganten som visar sig infektera min dator så kan jag kräva dem på ersättning (de i sin tur vänder sig till sin grossist eller företaget bakom programmet). Detta gör så att de väljer grossister och varumärken som är kända för att leverera pålitlig programvara, och inte leverantörer som lagt in små överraskningar.
Den här modellen gör det svårt för små okända utvecklare att få sälja.

I app-butikerna så måste man flytta kvalitetskontrollen någon annanstans eftersom man saknar grossister, importörer och alla andra i den oändligt långa kedjan från utvecklare till kund i den fysiska marknaden. Apple har tagit på sig den rollen till stor del, Google har lagt det ansvaret på kunden.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-28 21:06
Ursprungligen av Anderlind:

Kassörskan såklart, var denne som rörde den sist!
Om artikeln, ännu en "rapport" från ett antivirus-företag.

Haha ja kanske det om det var kassörskan på våran Konsumbutik

Ursprungligen av lappen71:

En hypotetisk fråga.
Om du köper en tidning på Konsum och den tidningen innehåller en CD med diverse program.
Nu innehåller dessa program virus. Vem är det du klandrar? Konsum eller förlaget som ger ut tidningen?

Jag går till Konsum som jag reklamerar det mot (enligt KKL) med ett skadeståndskrav.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-28 21:10
Ursprungligen av andnewman:

Mitt inlägg handlar om ansvarsfrågan när det blir fel. Köper jag ett program på Elgiganten som visar sig infektera min dator så kan jag kräva dem på ersättning (de i sin tur vänder sig till sin grossist eller företaget bakom programmet). Detta gör så att de väljer grossister och varumärken som är kända för att leverera pålitlig programvara, och inte leverantörer som lagt in små överraskningar.
Den här modellen gör det svårt för små okända utvecklare att få sälja.

I app-butikerna så måste man flytta kvalitetskontrollen någon annanstans eftersom man saknar grossister, importörer och alla andra i den oändligt långa kedjan från utvecklare till kund i den fysiska marknaden. Apple har tagit på sig den rollen till stor del, Google har lagt det ansvaret på kunden.

Du kommer garanterat få svaret att kontakta programutvecklarna för hur har du tänkt att en fysiskt butik ska kvalitets testa program?
Öppna upp förpackningen och installera det på en dator?
Nej din jämförelse är fortfarande inte korrekt än hur mycket du tjatar om det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-28 21:14
Ursprungligen av andnewman:

Jag går till Konsum som jag reklamerar det mot (enligt KKL) med ett skadeståndskrav.

Fel fel fel fel och nu drar jag slutsatsen att du aldrig har köpt en tidning med en CD.
För i tidningen eller på CD står det klart och tydligt att det den ansvarige utgivaren av tidningen som är ansvarig.
Varför jag vet är för att flera gånger har det hänt att det varit virus i programmen och tidningen bekräftat och tagit åt sig skulden.
Så ställ dig i kassan på Konsum och gör bort dig

Ursprungligen av lappen71:

Du kommer garanterat få svaret att kontakta programutvecklarna för hur har du tänkt att en fysiskt butik ska kvalitets testa program?
Öppna upp förpackningen och installera det på en dator?
Nej din jämförelse är fortfarande inte korrekt än hur mycket du tjatar om det.

Hänvisar i sådana fall än en gång till KKL där de som säljare är skyldiga att ta emot min reklamation. Nekar de ändå kontaktar jag ARN.
Det skyddet finns inte mot utländska säljföretag.

Konsum behöver inte testa själva, men någonstans på vägen testat programvaror (stickprover) åt/av datorbutikerna. Oftast av företaget som satt sitt namn på dem, de garanterar då själva att det ska fungera felfritt och kommer hjälpa butiken med en eventuell reklamation.

Ursprungligen av lappen71:

Fel fel fel fel och nu drar jag slutsatsen att du aldrig har köpt en tidning med en CD.
För i tidningen eller på CD står det klart och tydligt att det den ansvarige utgivaren av tidningen som är ansvarig.
Varför jag vet är för att flera gånger har det hänt att det varit virus i programmen och tidningen bekräftat och tagit åt sig skulden.
Så ställ dig i kassan på Konsum och gör bort dig

I det fallet är det ju enkelt, du glömde bara nämna det faktumet. Jag utgår ifrån vad som gäller om ingen officiellt tagit på sig ansvaret.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-28 21:39
Ursprungligen av andnewman:

Hänvisar i sådana fall än en gång till KKL där de som säljare är skyldiga att ta emot min reklamation. Nekar de ändå kontaktar jag ARN.
Det skyddet finns inte mot utländska säljföretag.

Konsum behöver inte testa själva, men någonstans på vägen testat programvaror (stickprover) åt/av datorbutikerna. Oftast av företaget som satt sitt namn på dem, de garanterar då själva att det ska fungera felfritt och kommer hjälpa butiken med en eventuell reklamation.

Exakt så det är inte Konsum som är ansvarig för programvaran något som jag sagt hela tiden.

Ursprungligen av andnewman:

I det fallet är det ju enkelt, du glömde bara nämna det faktumet. Jag utgår ifrån vad som gäller om ingen officiellt tagit på sig ansvaret.

Haha..ok nu vet jag att du är ett troll och sådana ska man ignorera.

Lappen71, nu när Gordy är bannad så är det enda trollet här... *trumvirvel*... Du.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-28 23:08
Ursprungligen av Capeman:

Lappen71, nu när Gordy är bannad så är det enda trollet här... *trumvirvel*... Du.

Haha

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-08-29 01:18
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-29 15:27

Rent juridiskt är Konsum ansvarig gentemot kunden. KKL går inte att förhandla bort när en näringsidkare säljer till en privatperson. För en privatperson är det Konsum som är din motpart vid en eventuell reklamation/fel på varan de har sålt. Sedan hur Konsum löser det är helt upp till dem, men för privatpersonen är det glasklart.

Bevaka tråden