Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla in PS3...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

PS3an står längst ner på min lista över vilka enheter som ska kopplas in, nu är det dags att koppla in den.
Men det är slut på ljudingångar, den kräver optiskt och jag har bara två ingångar som redan är upptagna.
HDMI är det ingen brist på men min nuvarande receiver klarar inte att ta emot ljud via HDMI, så ljudet måste gång någon annan väg.
Frågan är då vilken.

AV-kabeln finns - men kan jag köra enbart ljudet via den?
För bilden skickar jag via HDMI.

Jag är en PS3 noob av rang.

Ja du kan välja rätt fritt i inställningarna vad du vill skicka hur. Antar att det är RCA för ljudet du menar.

Edit: Hur kan den inte ta emot ljud via HDMI? Det ingår i HDMI-standarden.

Ja, precis det är det jag menar. Gott på får det bli så.

Receviern ja du... det står klart och tydligt i manualen att den inte tar emot ljud via HDMI. Jag trodde knappt mina ögon när jag läste det. Nr 1 på min lista för teknikinköp står en ny receiver som klarar HDMI-standarden.

Hmmm fick en idé! Om jag har slut på ljudingångar... TVn min kanske följer HDMI-standarden och då kan jag skicka allt via HDMI dit.
Det måste jag testa.

Ja det bör fungera fint.

Jag har suttit och tänkt här i kväll hur jag ska koppla alla enheter med varandra.
TVn har 4 HDMI in. Förstärkaren har 3 in (och två optiskt för ljud). Jag har Fyra enheter som behöver kopplas in.
AppleTV, Mac Mini, DVD och PS3. I nämnd ordning.
Som jag har det nu, alla går till förstärkaren och från den till TVn.

Men som jag tänk nu är att jag kör alla enheter till TVn och så leder jag ljudet från TVn till förstärkaren.
Den enda jag är osäker på är Mac Minin som kör DVI=>HDMI-adapter levererar ljud via HDMI, DVI-standarden har stöd för det, tvåkanaligt visserligen men ändå. Hur som helst så har jag plats för det.
Ljud ut TV optisk -> Förstärkare och kanske en Mac Mini digitalt ljud ut -> Förstärkare.

Undrar just om nöden har varit uppfinningens moder denna kväll.
Ska bli spännande och se om jag tänkt rätt.

Har jag gjort det, slipper jag en tre fyra sladdar bakom TVn, slipper krypa bakom varje gång för att byta plats rent fysiskt på sladdar mellan ATV och PS3.

Hänger på din TV, men ofta får man bara stereo från TVns digitala utgång (i alla fall Samsung). Kan du tänka dig att leva med stereo från t.ex. Mac Mini och PS3 kan du ju koppla in dem i TVn?

Ajdå... det visste jag inte. Men jag har bara ett 3-0 system. Två frontar och en center.
Vi får se. Har precis kopplat om och allt fungerar som det ska. Får kolla detta med ljudet bara.

Jodå @suddgummi din party pooper!
Minsann så lång var min lycka. TVn levererar bara 2.0 ljud. Via optiskt… vafan Samsung.
Då blir det att köpa en ny förstärkare. Men detta får duga så länge.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-08-16 11:07

Koppla bort DVD'n när du ändå har en PS3?

Dåligt av Samsung att de inte har passthrough, min LG klarar det så jag har löst problemet precis som du tänkte.
Jag har iofs bara 2.1 så jag hade inte behövt surround. Men nån dag ska jag väl orka koppla in centern och skaffa bak-högtalare.

Det blir till att köpa en ny stärkare istället, som jag tänkte ändå.
TVn ska vara en dum "slav"-enhet inget annat.

Så länge orkade TVn med att vara nav i systemet. Det började med att ljudet försvann när jag bytter till svensktal på en barnfilm på Netflix idag. Sedan när vi skulle köra Netflix igen så fanns inget ljud alls. Hur jag än startade om enheterna.
Så tillbaka till ruta ett. Men då funkar det i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-26 00:04

vad har du för förstärkare?? Jag kan skicka allt mitt ljud via mina 5 ingångar. Då min förstärkare inte stödjer 3D så ska jag byta ut den då jag inte får ljudet ut via samma HDMI kabel. Då jag har plex inbyggd i min Samsung TV så kör jag med optisk till förstärkaren så länge.

Jag har en HK AVR-155 och den fixar inte ljud via HDMI så allt ljud går via optiskt nu.

1
Bevaka tråden