Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ny ssd i optibay eller internt?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

ska köpa en till ssd och är lite osäker på om jag ska ha den i optibay eller om jag ska sätta i den gamla ssd-disken i optibay.

den gamla ssd-disken (125gb) är den som följde med min macbook pro (tidigt 2011) 2,2ghz i7 med 4gb ram när jag köpte den av apple, så har inte en aning om vad det är för märke/modell och specs på den disken.

den nya är en samsung 840 evo på 250gb.
http://www.dustinhome.se/product/5010748433/s...

så vad tycker ni?
vet ju att det t.ex bara är sata-2 där dvd-läsaren sitter (och då alltså optibay skall in).. men vet ju inte vilken disk som vinner mest på att sitta internt.

  • Medlem
  • /dev/null
  • 2013-08-25 16:41

Vad jag läst är den vanliga diskplatsen mera lämpad för hårddiskar då den har lite stötdämning, medan optibay inte har någon dämpning alls. Jag har aldrig bytt disk i en MBP dock, så hur det är i praktiken vet jag inte. Såvida du inte tänker sitta och kopiera jättestora filer hela dagarna spelar inte hastigheten så stor roll.

EDIT: Läste lite väl snabbt.

Senast redigerat 2013-08-25 17:26
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-25 17:10
Ursprungligen av ToJa92:

Vad jag läst är den vanliga diskplatsen mera lämpad för hårddiskar då den har lite stötdämning, medan optibay inte har någon dämpning alls. Jag har aldrig bytt disk i en MBP dock, så hur det är i praktiken vet jag inte. Såvida du inte tänker sitta och kopiera jättestora filer hela dagarna spelar inte hastigheten så stor roll.

Vad spelar dämpning för roll när det handlar om en SSD?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-25 17:13
Ursprungligen av mjewl:

ska köpa en till ssd och är lite osäker på om jag ska ha den i optibay eller om jag ska sätta i den gamla ssd-disken i optibay.

den gamla ssd-disken (125gb) är den som följde med min macbook pro (tidigt 2011) 2,2ghz i7 med 4gb ram när jag köpte den av apple, så har inte en aning om vad det är för märke/modell och specs på den disken.

den nya är en samsung 840 evo på 250gb.
http://www.dustinhome.se/product/5010748433/s...

så vad tycker ni?
vet ju att det t.ex bara är sata-2 där dvd-läsaren sitter (och då alltså optibay skall in).. men vet ju inte vilken disk som vinner mest på att sitta internt.

Ska du inte ha OS X på den nya så spelar det ingen större roll var den sitter.

  • Medlem
  • /dev/null
  • 2013-08-25 17:25
Ursprungligen av lappen71:

Vad spelar dämpning för roll när det handlar om en SSD?

Skummade igenom lite snabbt och antog att det fortfarande satt en hårddisk i den, men det gjorde det ju inte.

Ursprungligen av lappen71:

Ska du inte ha OS X på den nya så spelar det ingen större roll var den sitter.

tanken var ju i så fall att ha os x på den disk som är bäst att ha det på.
men tänkte å andra sidan köra windows (bootcamp) på den andra..

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-25 18:45
Ursprungligen av mjewl:

tanken var ju i så fall att ha os x på den disk som är bäst att ha det på.
men tänkte å andra sidan köra windows (bootcamp) på den andra..

Jag förstår verkligen inte varför du frågar när du själv vet svaret och redan påpekat det.
Du vet att den nya disken är bättre,du vet att det bara är SATA2 där optibayen sitter,så då vet du vilken och var diskarna ska sitta

Ursprungligen av lappen71:

Jag förstår verkligen inte varför du frågar när du själv vet svaret och redan påpekat det.
Du vet att den nya disken är bättre,du vet att det bara är SATA2 där optibayen sitter,så då vet du vilken och var diskarna ska sitta

nej, jag vet inte vilken disk som är bäst. jag tyckte jag var väldigt tydlig när jag skrev att jag inte vet vilken disk som sitter i från köp.

och i det du citerar så säger jag att jag ska ha os x i den disk som är bäst, inte att jag vet vilken som är bäst.

så den nya disken är så pass mycket bättre att det är bättre att ha os x på den och windows på den andra?
(och då alltså den nya disken på interna platsen och den gamla i optibay)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-25 19:05

Om inte utvecklingen av SSD har stannat av totalt så kan vi nog dra slutsatsen att den nya är bättre.
Med testprogram kan man alltid se vilken som presterar bäst men sen om man upplever det i verkligheten är en annan sak.

Men jag skulle sätta den nya på original platsen och den gamla i optibayen.

1
Bevaka tråden