Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela spel på annan dator via nätverk?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en G5 Intel. Dottern en G5 PowerPC. Har internt nätverk.
Om jag installerar ett spel i min Intel, kan hon använda sin PPC, ansluta till min Intel via nätverket och spela i sin egen dator?
I så fall, hur bär man sig åt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-24 13:33

Nu vet jag inte vad en G5 Intel är, men trots det ska jag försöka svara.
Är spelet gjort för att kunna köras både på Intel och PPC, då går det. Men är det gjort enbart för Intel, och hon vill kunna köra det via din maskin (vilket jag tror du avser), är det nog bara någon typ av skärmdelning (remote desktop) du behöver. Men prestanda blir så dåligt så det duger nog bara till kortspel….
Kolla t ex ScreenSharingMenulet:
https://www.macupdate.com/app/mac/30762/scree...
Du behöver nog slå på Skärmdelning under Systeminställningar - Delning också.

Det borde teoretiskt funka med någon form av "Remote Desktop"-lösning. Men om det faktiskt funkar att spela spelet beror ju på många faktorer, t.ex vad det är för typ av spel, och hur bra prestanda ni har i nätverket. Om det är något enklare spel kan det kanske funka.

Det finns många sätt att koppla upp sig mot en annan dator. Här är ett exempel:
http://www.apple.com/se/remotedesktop/

Men vi får nog först reda ut de ingående komponenterna här.

1. Vilket eller vilka spel rör det sig om?
2. Det finns ingenting som heter G5 Intel. Förmodligen handlar det om en Mac Pro, men vilken modell?
3. Vad menar du med G5 PowerPC? Gissningsvis är det en Power Mac G5, men vilken modell? Men det skulle ju kunna vara en iMac G5 också...
4. Vad menar du med "internt nätverk"? Du kan ju t.ex berätta ifall ni kör via kabel eller trådlöst?
5. Vilka versioner av OS X kör ni på de två datorerna?

Varför inte bara låta henne spela spelet på din dator?

Senast redigerat 2013-08-24 13:58
Ursprungligen av kenjon:

...spelet gjort för att kunna köras både på Intel och PPC, då går det...

På PPC-datorn är det ju bara remote-desktop-klienten som körs. Själva spelet körs ju på Intel-datorn.

Så det ska inte behövas att spelet är gjort för båda plattformarna.

Men jag har ju mina tvivel att det fungerar ändå (se föregående inlägg).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-24 14:24

Jag menade att han kan i så fall installera det på PPCdatorn, men det har han nog redan tänkt på…. om det har stöd för båda plattformarna.

Problemet är som många säger att det går men prestandan som ska skickas över nätet inte är optimal.

Dvs. FPSen kommer kanske ligga på 10-30! över nätverket då inte i själva spelet!
Sedan tror jag inte att remote desktop stödjer 3D-accleration. rätta mig om jag har fel men den kan nog inte nyttja grafikkortet i Intel datorn!

För ett spel är inte en "remote desktop"-lösning någon bra idé alls.
Och nej man kan inte köra intel-baserade spel på en gammal PPC-dator över nätverket.

Så även om det låter hårt är det lika bra du lägger ner hela idéen om det är något mer avancerat än ett kortspel.

Tack för svar.

Jo, jag har/hade väl inga större förhoppningar att det skulle funka, men man vet ju aldrig. Kanske det skulle gå att använda den ena datorn som server och den andra som klient...

Spelet är Sims 3. Dottern har en PowerPC G5, alltså utan Intel-processor. Med Mac OS 10.5.8.
Jag har en Mac Pro med Intel-processorer och Mac OS 10.6.8.
Nätverket kan köras med och utan kabel. Just nu är det kabel.

Jo, hon får f.n. lira på min dator. Men det skulle ju vara kanon om hon kunde använda sin egen.

Ursprungligen av Falutjorven:

Tack för svar.

Jo, jag har/hade väl inga större förhoppningar att det skulle funka, men man vet ju aldrig. Kanske det skulle gå att använda den ena datorn som server och den andra som klient...

Spelet är Sims 3. Dottern har en PowerPC G5, alltså utan Intel-processor. Med Mac OS 10.5.8.
Jag har en Mac Pro med Intel-processorer och Mac OS 10.6.8.
Nätverket kan köras med och utan kabel. Just nu är det kabel.

Jo, hon får f.n. lira på min dator. Men det skulle ju vara kanon om hon kunde använda sin egen.

Du har inte övervägt att byta dator med henne eller köpa en ny till henne?

Alternativt bygga en själv!?

1
Bevaka tråden