Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airplay över Airport Express

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Thomson Gateway från telia med trådlöst nätverk. Men jag har valt att behålla min Airport Express och den är ansluten till mitt trådlösa nätverk (utökat). Men jag får inte Airplay att funka längre. iTunes protesterar inte men jag får inget ljud ut till högtalarna.

Det är knäpptyst. Hur får jag AirPlay att funka igen?

Du säger att det inte funkar längre. Vad betyder det?

Betyder det att det tidigare har funkat i samma konfiguration (samma router, samma inställningar)?
Eller betyder det att det har funkat tidigare, men med en annan konfiguration (kanske en annan router och/eller andra inställningar)?

Att det slutade fungera - kan du sätta det i samband med någon förändring i nätverket? Kanske byte av någon enhet i kedjan?

Varifrån skickar du ljudsignalen som ska gå via Airplay? (datormodell, operativsystem)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du säger att det inte funkar längre. Vad betyder det?

Betyder det att det tidigare har funkat i samma konfiguration (samma router, samma inställningar)?
Eller betyder det att det har funkat tidigare, men med en annan konfiguration (kanske en annan router och/eller andra inställningar)?

Att det slutade fungera - kan du sätta det i samband med någon förändring i nätverket? Kanske byte av någon enhet i kedjan?

Varifrån skickar du ljudsignalen som ska gå via Airplay? (datormodell, operativsystem)

Det fungerade innan jag fick min telia gateway, när jag hade ett vanligt ADSL-modem. Då fick Airporten agera ensam. Men sen den ligger med i Gatewayens nätverk vill det sig inte riktigt. Jag tycker att den borde ju fungera eller ska man greja med något i Thomson-gatewayen från Telia?

Jag skickar signalen via min MPB Intel Core 2 Duo med OS X 10.8.4 installerat.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-22 17:40
Ursprungligen av Christian S:

Det fungerade innan jag fick min telia gateway, när jag hade ett vanligt ADSL-modem. Då fick Airporten agera ensam. Men sen den ligger med i Gatewayens nätverk vill det sig inte riktigt. Jag tycker att den borde ju fungera eller ska man greja med något i Thomson-gatewayen från Telia?

Jag skickar signalen via min MPB Intel Core 2 Duo med OS X 10.8.4 installerat.

Och sen från din AirPort Express till??

Ursprungligen av lappen71:

Och sen från din AirPort Express till??

Till line-in på min stereo där det alltid har funkat. Kabel är kollad och jag har testat med en annan ny kabel.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-08-23 19:13

Har du provat att ställa om till "anslut" istället för "utöka"? Och kollat så att "Aktivera Airplay" är ikryssat?

Ursprungligen av Hjopek:

Har du provat att ställa om till "anslut" istället för "utöka"? Och kollat så att "Aktivera Airplay" är ikryssat?

Jag tittade i inställningarna och den står som ansluten till telia gateway och airplay är aktiverat. Eller ska jag skapa ett eget nätverk för AP Express?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-28 20:42

Det är enkelt som tusan så starta med att resetta Expressen till factory settings, se sedan till att du ansluter den till befintligt nätverk för annars kan du ju inte strema t.ex. Sputtify....

http://support.apple.com/kb/HT4587?viewlocale...

Tackar! Jag ändrade den till roaming i ett utökat nätverk. Då funkar AirPlay men istället har den fått gulblink så något är fortfarande inte helt 100. Den syns inte längre i AirPort-verktyget heller.

Gulblink o att den inte syns kan betyda att den uppdateras. På tal om uppdatering, det släpptes en Airport uppdatering nyligen, har du installerat den?

Ja, den uppdateringen har jag kört in. Men den syns fortfarande inte i AirPort-verktyget. "Inga inställda AirPort-basstationer hittades. Airport-verktyg kommer att fortsätta leta."

Jag tror inte du ska ha den på "roaming".

Jag har en Express(gen 1) som är trådlöst ansluten till min Extreme med inställningen "Join a wireless network", vilket råkar vara det enda som funkar för just den expressen(iaf för mig). Den är sedan ansluten till stereon på samma vis som din.

Den är också i sk "Bridge mode"

Nu funkar det! Ny kabel och utökat nätverk gjorde susen Men jag kan inte strömma Spotify via Airplay. Det kanske inte går?

Ursprungligen av Christian S:

Nu funkar det! Ny kabel och utökat nätverk gjorde susen Men jag kan inte strömma Spotify via Airplay. Det kanske inte går?

Spotify från din iOS-enhet eller dator? Vill du streama från din dator behöver du ett program som ex AirFoil.

Från bägge två skulle jag vilja påstå

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-13 12:59
Ursprungligen av barbapappa_86:

Spotify från din iOS-enhet eller dator? Vill du streama från din dator behöver du ett program som ex AirFoil.

Varför ska han behöva Airfoil? Airplay fungerar med OSX 10.8.4

Ursprungligen av lappen71:

Varför ska han behöva Airfoil? Airplay fungerar med OSX 10.8.4

Det var ngt nytt för mig. Antar att man då ändrar i ljudinställningarna? Nackdelen med det är väl då att man får allt ljud från datorn till enheten som spelar upp strömmen, istället för vald applikation.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-13 15:57
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det var ngt nytt för mig. Antar att man då ändrar i ljudinställningarna? Nackdelen med det är väl då att man får allt ljud från datorn till enheten som spelar upp strömmen, istället för vald applikation.

Man håller in Alt och klickar på ljudsymbolen i aktivitetsfältet och väljer ljudkälla.
Väljer Airplay alla dagar i veckan för med Airfoil upplever jag en viss fördröjning vid låtbyte.
Vad spelar det för roll om du hör systemljuden på datorn eller dom högtalare du streamar till?
Nu har inte jag några systemljud påslagna heller så det spelar mindre roll.

Ursprungligen av lappen71:

Man håller in Alt och klickar på ljudsymbolen i aktivitetsfältet och väljer ljudkälla.
Väljer Airplay alla dagar i veckan för med Airfoil upplever jag en viss fördröjning vid låtbyte.
Vad spelar det för roll om du hör systemljuden på datorn eller dom högtalare du streamar till?
Nu har inte jag några systemljud påslagna heller så det spelar mindre roll.

Snyggt, det var ju enkelt. Måste bekanta mig med det.

Får man mail etc så kan det vara ett irritationsmoment. Men kan tycka att bristen av fördröjning kan vara värt det, jämfört med t.ex airfoil.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-13 16:42
Ursprungligen av barbapappa_86:

Snyggt, det var ju enkelt. Måste bekanta mig med det.

Får man mail etc så kan det vara ett irritationsmoment. Men kan tycka att bristen av fördröjning kan vara värt det, jämfört med t.ex airfoil.

Visst har det sina fördela med Airfoil men jag gillar att använda inbyggda funktioner.
Vill ogärna installera extra program för att göra saker som OS X/iOS klarar av själv.
Ett rent system är ett system som krånglar mindre

1
Bevaka tråden